Palvelumuotoilu II: Asiakasymmärrys palveluiden muotoilussa (5 op)
Toteutuksen tunnus: YH00CJ97-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 19.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 30.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
8 - 40
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, YAMK
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Asiakaslähtöisten palveluprosessien kehittäjä (2021)
Opettaja
- Päivikki Lahtinen
- Tarja Korpela
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRYTO21HTäydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lappeenranta
-
HLTIYASPA21SAsiakaslähtöisten palveluprosessien kehittäjä (YAMK) 21S Lahti
-
HLTIYTO21HTäydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää asiakasymmärryksen käsitteitä ja tietopohjaa
- käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä asiakasymmärryksen hankkimisessa ja analysoida asiakkaan palvelukokemusta
- uudistaa palveluprosessia/prosesseja asiakasymmärrykseen perustuvan tiedon avulla
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan hybridinä (Lahden kampus ja Zoom)
Oppimisessa hyödynnetään digitaallisia oppimisympäristöjä ja työvälineitä esim. Moodle, Miro ja Canva. Kahden lähipäivän välissä rakennetaan ryhmätehtävänä menetelmäkortteja asiakasymmärryksen hallintaan. Ryhmä valitsee oman työskentelyalustan esimerkiksi Teamsin. Ryhmät palauttavat menetelmäkorttinsa sekä henkilökohtaisen reflektion oppimisestaan Moodleen 25.3. 2022
Opintojakson vastuuopettaja: Tarja.korpela@lab.fi
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso sisältää kaksi lähipäivää 19.1 ja 23.2 klo 9-16. Lähipäivien välillä ryhmät aikatauluttavat itse oman työskentelynsä.
Lähipäiviin osallistuminen ei ole pakollista. Keskeiset osat lähipäivistä nauhoitetaan.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Helsinki : Talentum Media Oy TAI
Miettinen, S. (toim.) (2011). Palvelumuotoilu – Uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen
Stickdorn, M.,Hormess, M. E., Lawrence, A. & Schneider, J. (2018). This is service design doing: applying service design thinking in the real world. O’Reilly Media, Inc.- Saatavilla osittain verkosta https://www.thisisservicedesigndoing.com/methods
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutukselle ei ole valinnaisia suoristustapoja.
Oppimisympäristö
Lahden kampus, Moodle, Zoom
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävä (osaamisen näyttö) 1 op
Lähipäivät 1 op
Ryhmätehtävä + vertaisarviointi 2 op
Oppimisen reflektointi 1 op
Sisältö
Palvelumuotoilu, palvelumuotoiluprosessi, asiakasymmärrys, laadulliset menetelmät ja analyysi (teemahaastattelu, focusryhmähaastattelu, persoonakartta, palvelupolku, kontaktipisteet, empatiakartta)
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ennen opintojaksoa opiskelijan ton suositeltavaa opiskella opintojakso: Palvelumuotoilu II: asiakaskokemuksen johtaminen (Asiakaslähtöisten palveluprosessien kehittäjä (yamk)-koulututus)
Opintojakso on Asiakaslähtöisten palveluprosessien kehittäjä -koulutuksen ydinosaamisen opintojakso. Kyseisen koulutuksen opiskelijoilla on ensisijainen osallistumisoikeus.
Arviointimenetelmät
Vertaisarviointi ja tuutorin arviointi
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ennakkotehtävää ei ole palautettu
Opiskelija ei ole osallistunut ryhmätyöskentelyyn
Ryhmätehtävä ei ole hyväksytty
Henkilökohtaista oppimisen reflektiota ei ole palautettu
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- käyttää asiakasymmärryksen käsitteitä ja tietopohjaa
- käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä asiakasymmärryksen hankkimisessa ja osaa analysoida asiakkaan palvelukokemusta
- hyödyntää asiakasymmärrystä palveluprosessien/prosessin kehittämisessä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti asiakasymmärryksen käsitteitä ja tietopohjaa.
- käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä asiakasymmärryksen hankkimisessa ja osaa analysoida asiakkaan palvelukokemusta. Menetelmien kuvaus on tehty visuaalisuutta hyödyntäen.
- uudistaa palveluprosessia/prosesseja asiakasymmärrykseen perustuvan tiedon avulla
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti asiakasymmärryksen käsitteitä ja tietopohjaa laadukkaiden lähteiden avulla.
- käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä asiakasymmärryksen hankkimisessa ja osaa luotettavasti analysoida asiakkaan palvelukokemusta. Menetelmien kuvaus on tehty huolellisesti ja monipuolisesti visuaalisia elementtejä hyödyntäen.
- uudistaa innovatiivisella otteella palveluprosessia/prosesseja asiakasymmärrykseen perustuvan tiedon avulla