Prepkurs i svenska (3 op)
Toteutuksen tunnus: KR00CC55-3043
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 17.04.2022
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kielikeskus (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Ruotsi
- Suomi
Paikat
15 - 35
Koulutus
- Kieliopinnot LAB
- Kieliopinnot LUT
Opettaja
- Tarja Palosaari
Opetusryhmät
- Aloitusinfo (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Ohjaus-/Kyselytunti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
KKIE21LUTHKieli- ja viestintäopinnot 2021-2022, LUT
-
KKIE21LABHKieli- ja viestintäopinnot 2021-2022, LAB
Pienryhmät
- Aloitusinfo
- Ohjaus-/Kyselytunti
- Tentti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää perusrakenteita
- kommunikoida yksinkertaisissa viestintätilanteissa
- käyttää perussanastoa mm. sosiaaliseen kanssakäymiseen liittyen.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Itsenäinen verkkokurssi.
Itsenäisesti suoritettavat ja tarkistettavat harjoitukset. Kielioppiluentoja videoina, kirjallisen ja suullisen taidon kehittäminen erilaisten harjoitustehtävien avulla. Ohjaus-/kyselytunti verkossa kerran viikossa.
Neljä palautettavaa tehtävää, joista saat opettajalta palautetta sekä tentti.
Opintojakson lopuksi kerätään palautetta kurssista.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso sijoittuu aikavälille tammi - huhtikuu. Tarkempi aikataulu näkyy lukujärjestyksestä.
Kurssin suorittaminen on ajasta riippumatonta lukuun ottamatta Zoomissa pidettäviä ohjaustunteja, jotka ovat vapaaehtoisia, sekä valvottua verkkotenttiä. Lopputentin voi tehdä myös EXAMissa.
Palautettavien tehtävien ja osatestien deadlinet ovat noin 1-2 viikon välein.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Materiaali sähköisessä muodossa opintojaksokohtaisella Moodle-kurssilla.
Uusintamahdollisuudet
Valvottu verkkotentti viikoilla 13-14 (28.3. - 10.4.). EXAMissa tentti on auki 17.1.-16.4.
Tentin voi uusia 2 kertaa viimeistään vuoden kuluessa kurssin arviointipäivämäärästä.
Oppimisympäristö
Kurssimateriaali Moodle-oppimisalustalla. Kurssitentti valvotusti Zoomissa tai koulun EXAM-tiloissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 opintopisteen kurssi vastaa 81 tuntia opiskelijan työtä.
Sisältö
Kieliopin perusrakenteet: substantiivit, adjektiivit, pronominit, verbit, sanajärjestys, prepositiot ja lukusanat harjoituksineen. Lisäksi perussanastoa, tekstejä, suullisia pariharjoituksia sekä ääntämisharjoituksia.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opiskelijan suositellaan suorittavan opintojakso, mikäli lähtötasokokeen tulos on alle 50 % oikein, tai jos opiskelija ei ole kirjoittanut ruotsia yo-kirjoituksissa tai ruotsin yo-arvosana on A-C.
Opiskelija kehittää valmiuksia tutkintoon kuuluvaa Svenska i arbetslivet -opintojaksoa varten.
Tavoitetaitotaso B1 (http://www02.oph.fi/ops/taitotasoasteikko.pdf).
Arviointimenetelmät
- Tentti.
- Jatkuva näyttö: tekstit ja kielioppitehtävät sekä osatestit Moodlessa.
- 4 palautettavaa tehtävää.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- osaa soveltaa jonkin verran oppimiaan kielen keskeisiä perusrakenteita
- osaa kertoa itsestään ja vapaa-ajastaan lyhyesti ja yksinkertaisesti
- osaa käyttää joitakin sosiaalisessa kanssakäymisessä tarvittavia ilmauksia
- osaa tuottaa yksinkertaista tekstiä, jonka ymmärtämisessä vastaanottajalla voi olla vaikeuksia
- ymmärtää jonkin verran yksinkertaista yleiskielistä tekstiä
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- osaa käyttää kielen keskeisiä perusrakenteita melko selkeän ja ymmärrettävän kielen tuottamiseen
- osaa kertoa itsestään ja vapaa-ajastaan melko sujuvasti
- osaa käyttää melko sujuvasti sosiaalisessa kanssakäymisessä tarvittavia ilmauksia
- osaa tuottaa yksinkertaista tekstiä pääosin sujuvasti ja ymmärrettävästi
- ymmärtää jo melko hyvin yleiskielistä tekstiä
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- osaa käyttää kielen keskeisiä perusrakenteita selkeän ja ymmärrettävän kielen tuottamiseen
- osaa kertoa itsestään ja vapaa-ajastaan sujuvasti
- osaa käyttää sujuvasti sosiaalisessa kanssakäymisessä tarvittavia ilmauksia
- osaa tuottaa yksinkertaista tekstiä sujuvasti ja ymmärrettävästi
- ymmärtää jo hyvin yleiskielistä tekstiä