Svenska i arbetslivet, skriftlig (1 op)
Toteutuksen tunnus: KR00BU43-3110
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 24.04.2022
Opintopistemäärä
1 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
- Lahden kampus
- Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 35
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Kieliopinnot LAB
Opettaja
- Tarja Palosaari
Opetusryhmät
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Aloitusinfo (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Kirjallinen tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLTILII21SH1Liiketalouden koulutus 21S 1 Lahti
Pienryhmät
- Harjoitukset
- Aloitusinfo
- Kirjallinen tentti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää oman alansa keskeistä perussanastoa
- kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään
- tuottaa erilaisia opiskeluun ja työelämään liittyviä lyhyitä tekstejä sekä ymmärtää oman alansa tekstejä
- hankkia tietoa omaan alaan liittyen ruotsin kielellä
- käyttää nettisanakirjoja.
Opiskelija suorittaa julkishallinnon ruotsin kielen kirjallisen kielitutkinnon.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssi on tarkoitettu ensisijaisesti Liiketoiminta-yksikön ryhmälle LLTILII21SH1.
Svenska i arbetslivet, skriftlig (1 op) ja Svenska i arbetslivet, muntlig (1 op) muodostavat yhden 2 op:n kokonaisuuden. Niitä ei voi suorittaa erikseen eli kyse on yhdestä opintojaksosta, jossa kirjallinen ja suullinen osuus arvioidaan erikseen.
Verkkokurssi, mutta kurssilla on päivisin aikaan sidottuja oppitunteja. Oppitunneilla sekä itsenäisesti työskentely digitaalisessa oppimisympäristössä. Opintojakso suoritetaan osallistumalla aktiivisesti oppitunneille sekä läpäisemällä hyväksytysti kirjallinen ja suullinen osaamisnäyttö. Kirjallista ja suullista ruotsin kielen taitoa harjoitellaan ja kehitetään erilaisten harjoitustehtävien avulla.
Opintojakson tehtävien suorittaminen ja aktiivinen työskentely tunneilla ja itsenäisesti on oleellista oppimistavoitteiden saavuttamiseksi.
Hyväksytty suoritus vastaa korkeakoulututkinnon suorittaneelta julkisyhteisön henkilöstöltä
kaksikielisellä alueella vaadittavaa kielitaitoa (laki 424/03 ja asetus 481/03).
Ajoitus ja läsnäolo
Kurssi järjestetään tammi-huhtikuussa. Verkko-opetusta on joka toinen viikko. Joka toinen viikko opiskelet itsenäisesti opintojakson sisältöjä. Tarkempi aikataulu näkyy lukujärjestyksestä ja Moodlessa.
Opintojakson oppimistavoitteiden saavuttamiseksi aktiivinen työskentely ja osallistuminen tunneilla on oleellista.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kurssin opintomateriaalit ovat sähköisessä muodossa opintojaksokohtaisessa Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso on mahdollisuus suorittaa osallistumatta opintojakson opetukseen, mikäli opiskelija katsoo, että hänellä on riittävä osaaminen opintojakson osaamistavoitteissa. Valinnainen suoritustapa käsittää kirjallisen ja suullisen osion ja edellyttää myös opiskelijan koulutusohjelman alakohtaisen sanaston hallintaa. Hyväksytty suoritus vastaa kyseisen opintojakson 2 opintopisteen suorittamista. Tarkemmat tiedot oman alasi ruotsin opettajalta.
Uusintamahdollisuudet
Kurssin lopussa pidetään kirjallinen tentti. Tentti tehdään viikolla 12 tai 13.
Kaksi uusinta- sekä yksi korotusmahdollisuus kalenterivuoden sisällä kurssin arviointipäivämäärästä.
Oppimisympäristö
Verkkotapaamiset sekä itsenäinen digitaalisessa oppimisympäristössä Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 opintopisteen kurssi vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä sisältäen lähitapaamiset sekä itsenäistä työtä.
Sisältö
Alakohtainen sanasto ja terminologia sekä työelämän vuorovaikutustilanteet
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Lähtötaso B1. (http://www02.oph.fi/ops/taitotasoasteikko.pdf)
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää lukion B-kielen tasoista kielen hallintaa. Opiskelijan kannattaa osallistua lähtötasotestiin Repussa mieluiten jo orientaatioviikolla opintojen alussa. Opiskelijan suositellaan suorittavan ensin valmentava Prepkurs i svenska -opintojakso, mikäli lähtötasokokeen tulos on alle 50 % oikein, tai jos opiskelija ei ole kirjoittanut ruotsia yo-kirjoituksissa tai ruotsin yo-arvosana on A-C.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen oppitunneilla verkossa ja tehtävien tekeminen Moodlessa.
Kirjallinen osaamisnäyttö liittyen opintojakson yhteiseen ydinainekseen sekä alakohtaiseen sisältöön sekä mahdollisesti pienempiä osaamisnäyttöjä lähitapaamisissa.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- osaa kertoa itsestään sekä oman alansa koulutuksesta ja työstä lyhyesti ja yksinkertaisesti
- osaa käyttää kielen perusrakenteita jokseenkin ymmärrettävästi
- osaa käyttää yleiskielen ja alan keskeisintä perussanastoa pääosin ymmärrettävästi
- ymmärtää pääkohtia sekä yleiskielisistä että oman alan teksteistä
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- osaa kertoa itsestään sekä oman alansa koulutuksesta ja työstä melko sujuvasti
- osaa käyttää kielen perusrakenteita jokseenkin virheettömästi
- osaa käyttää yleiskielen ja alan keskeisintä perussanastoa melko hyvin
- ymmärtää sekä yleiskielisiä että oman alan tekstejä melko hyvin
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- osaa kertoa itsestään sekä oman alansa koulutuksesta ja työstä erittäin monipuolisesti ja sujuvasti
- osaa käyttää kielen vaativampiakin rakenteita sujuvasti
- osaa käyttää yleiskielen ja alan keskeisintä perussanastoa erittäin monipuolisesti ja asianmukaisesti
- ymmärtää sekä yleiskielisiä että oman alan tekstejä erittäin hyvin