Ihmisen kasvu ja kehitys (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00BU02-3011
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.03.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 66
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Outi Kokko-Muhonen
- Helena Hatakka
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS22KVSosionomikoulutus 22KV Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ihmisen yksilöllistä kasvua ja kehitystä elämänkulun eri vaiheissa
- ymmärtää yksilölliseen kasvuprosessiin vaikuttavia tekijöitä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Verkkomuotoinen toteutus, opintojaksolla työskennellään verkossa ryhmämuotoisesti ja oman tiimin kanssa. Opintojaksolla on itsenäisiä, tiiminä tehtäviä tehtäviä sekä moodle-tentti. Verkkotyöpajat toteutuvat lähiviikoilla 2-10
Verkkotyöpajoissa tulee olla paikalla.
Opintojakso toteutuu tiiviissä yhteistyössä KASVUYMPÄRISTÖT -opintojakson kanssa. Opintojaksoon kuuluu molempia opintojaksoja kokoava yhteinen oppimistehtävä opintojaksojen päättyessä.
Ajoitus ja läsnäolo
Verkkotyöpajat (suurin osa samanaikaisia Kasvuympäristöt-opintojakson kanssa):
-vko 2-10 verkkotyöpajat 3h joko torstaisin tai perjantaisin
14.1. klo 8-11
21.1. klo 8-11
28.1. klo 8-11
11.2. klo 8-11
17.2. klo 8-11
25.2. klo 8-11
11.3. klo 8-11
lisäksi itsenäisesti tehtävä Moodle-tentti viikon 10 lopuun mennessä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
-Nurmi, J. et al. 2009. Ihmisen psykologinen kehitys. WSOY
- Sinkkonen, J. 2018.Kiintymyssuhteet elämänkaaressa tai
- Dunderfelt,T. 2011. Elämänkaaripsykologia
Ja vähintään -yksi seuraavista:
- Sinkkonen,J.2020. Onnellinen lapsi. WSOY.
- Ojanen, M. 2014. Positiivinen psykologia
- Sinkkonen, J. & Kalland, M.(toim.) 2011. Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen
Muu luennoilla ilmoitettu materiaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Työelämäyhteistyö
-
Uusintamahdollisuudet
Itsenäisen opiskelun Moodle-tentti vapaavalintaisena ajankohtana, kuitenkin viikon 10 loppuun mennessä.
Oppimisympäristö
Moodle, Teams ja Zoom-verkkoympäristöt
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- verkkotyöpajat 1,5op
- oppimistehtävät 2,5 op
- itsenäisen opiskelun Moodle-tentti 1 op
Sisältö
- kehityspsykologia psykologian osa-alueina
- psyykkinen itsesäätely, elämänhallinta,
- elämänkaariajattelu, yksilön kehityksen osa-alueet ja kehitykseen yhteydessä olevat tekijät, persoonallisuuden
kehitys, temperamentin ja persoonallisuuden käsite, kognitiivinen ja sosiaalinen kehitys, kehitystehtävät ja
haasteet lapsuudessa,nuoruudessa, aikuisuudessa, vanhuudessa. Kehitysteoriat ihmisen kehityksen kuvaajina
- yksilön kehityksen havainnointi tiedonkeruumenetelmänä
- menetelmät: havainnointi, itsereflektio, oppimateriaaliin perehtyminen ja oppimistehtävien suorittaminen
Arviointimenetelmät
Opintojakson kokonaisarvosanassa huomioidaan:
- Aktiivinen, vuorovaikutteinen läsnäolo lähiopetuksessa (zoom tai kontaktiopetus kampuksella)
- Oppimistehtävät: numeerinen arviointi, ellei toisin ilmoiteta
- Tentti; numeerinen arviointi
Mikäli opiskelijalle kertyy poissaoloja, tulee hänen sen aikana käsiteltyihin sisältöihin liittyvän osaamisensa osoittaa opintojakson opettajaqlle ja muulle opiskelijaryhmälle erikseen sovittavalla tavalla. Opettajat eivät tee korvaavia tehtäviä, vaan opiskelijan tulee itse olla aktiivinen ja osoittaa osaamisensa.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei saavuta arviointitasoa 1, ja/tai ei lainkaan noudata aikatauluja.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Käyttää koko ihmisen elinkaarta ja siihen liittyviä ilmiöitä kuvaavaa käsitteistöä, arkitietoon painottuen. Pystyy auttavasti havainnoimaan yksilön, erityisesti lapsen/nuoren kehitystä. Aikataulujen noudattamisessa vaihtelevuutta, osallistumisaktiivisuus hyvin vähäistä
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Käyttää koko ihmisen elinkaaren kehitystä ja siihen liittyviä ilmiöitä kuvaavaa tieteelliseen tietoon perustuvaa teoreettista käsitteistöä. Pystyy havainnoimaan yksilön, erityisesti lapsen/nuoren kehitystä monipuolisesti tutkittua, tieteellistä tietoa hyödyntäen. Noudattaa aikatauluja ja osalllistumisaktiivisuus hyvä. Erottaa arkitiedon tieteellisestä tiedosta.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Käyttää koko ihmisen elinkaaren psyykkistä kehitystä ja siihen liittyviä ilmiöitä kuvaavaa käsitteistöä monipuolisesti ja asiantuntevasti, sekä pystyy havainnoimaan yksilön, erityisesti lapsen/nuoren kehitystä monipuolisesti tätä taitoa hyödyntäen. Noudattaa hyvin aikatauluja, osallistumisaktiivisuus erittäin hyvää. Tieteellisen tiedon ja arkitiedon erottaminen taitavaa ja perusteltua.