Työyhteisötaidot (5 op)
Toteutuksen tunnus: LI00BH92-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
22.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 17.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
- Tapio Kari
Opetusryhmät
- Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLABTO22HTäydentävä osaaminen (AMK) 2022, Liiketoimintayksikkö
Pienryhmät
- Itsenäinen 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida omaa sekä henkilöstön roolia ja vastuuta työyhteisön toiminnan kannalta
- työskennellä tiimeissä erilaisten ihmisten kanssa
- kehittää työyhteisöä sekä arvioida ja kehittää omia työyhteisötaitojaan
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu
Pienestä ennakkotehtävästä
Tehtävästä 1.
a) jossa laadit itsestäsi esittelyvideon omalle pienryhmällesi
b) jossa etsit eri lähteistä tietoa tämän päivän ja tulevaisuuden työyhteisötaidoista.
c) Pienryhmissä tämän tehtävän pohjalta käytävästä verkkokeskustelusta
Tehtävästä 2.
a) jossa laadit itsellesi suunnitelman omien työyhteisötaitojen kehittämiseksi omassa työ-, opiskelu tai vapaa-ajan ympäristössäsi ja jaat sen pienryhmällesi.
b)pienryhmä kommentoi, antaa ja saa vertaispalautetta suunnitlmasta verkonvälityksellä.
c) Sinulla on mahdollisuus palautteen pohjalta vielä parannella kehittämissuunnitelmaasi.
Tehtävä 3.
a) jossa kehität työyhteistä taitoja suunnitelmasi mukaisesti, seuraat sen etenemistä ja kirjaat havaintojasi, pyydät palauttetta ja kurssin loputtua reflektoit toimintaasi ja kokemuksiasi loppuraportissa
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä 10-16.1.2022
tehtävä 1.
a) oma esittely 16.1. mennessä
b) työyhteisötaidot nyt ja tulevaisuudessa 30.1. mennessä
c) verkkokeskustelu 31.1. - 6.2.
d) vertaistaispalaute ja arviointi 7.2. - 13.2. mennessä
Tehtävä 2a)
a) Oman kehittämissuunnitelman palautus 20.2.mennessä
b) Pienryhmä keskustelut ja palautteet 21.2. -27.2
Projektiviikko
c) Oma parannettu/lopullinen suunnitelma ma 7.3.
Tehtävä 3
a) oman kehittämistehtävän toteus ja seuranta 7.3.- 3.4.
b) palautteen keräys omasta kehittämistyöstä 4.4.-10.4.
c) Loppuraportin palautus 17.4. mennessä
Opiskelu tapahtuu itsenäisesti, verkossa käytävissä pienryhmä keskusteluissa sekä kehittämistehtävässä, joka tapahtuu omassa työyhteisössä tai vastaavassa. Yksi tärkeä työyhteisötaito on aikataulujen noudattaminen. Tässäkin opintojaksossa tiimien toiminnan tuloksellisuuden kannalta on tärkeää että kaikki tiimin jäsenet pysvvät annetuissa aikatauluissa ja antavat oman panoksensa tiimin yhteiseen kehittymiseen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Repun materiaali, verkosta löytyvä ajankohtainen työelämää sen tulevaisuutta ja muutoksia käsittelevät lähteet
Menestyvän työyhteisön pelisäännöt (Pekka Järvinen 2016)
itseohjautuvuus tuli työpaikoille (Mia Savaspuro 2019)
Työn ilo (Marja Liisa-Manka 2012 luku 3 työyhteisö)
Työelämätaidot -menesty ja voi hyvin (Henrietta Aarnikoivu 2010)
Työelämäyhteistyö
Oma kehittämishanke tehdään omassa työ-,opiskelu tai vapaa-ajan ympäristössä
Uusintamahdollisuudet
opintojaksolla ei ole tenttiä
Oppimisympäristö
Opiskelu tapahtuu itsenäisesti verkossa olevaa oppimisypäristöä hyödyntäen, verkossa käytävissä pienryhmä keskusteluissa sekä kehittämistehtävässä, joka tapahtuu omassa työyhteisössä tai vastaavassa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oman kehittämistehtävän suunnittelu, toteutus ja reflektointi 70%
Työyhteisötaitoihin tutustuminen, verkkokeskustelut, vertaispalautteet ja arvioinnit 30%
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään työelämän muutokseen sekä tämän päivän ja tulevaisuuden työyhteisöihin ja niissä tarvittaviin työyhteisötaitoihin. Opintojakson aikana käydään pienryhmissä verkkokeskusteluja aiheesta, harjoitellaan työyhteisötaitoja ja kehitetään omia työyhteisötaitoja itse laaditun suunnitelman pohjalta.
Arviointimenetelmät
Oma työyhteisötaitojen kehittämisuunnitelma ja sen toteutus ja raportointi 60%
Työyhteisötaitoihin perehtyminen, aktiivinen osallistuminen verkkokeskusteluihin, palautteen anto ja vertaisarviointi 40%
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
: Opiskelija osaa selvittää ja kuvata nykypäivänä ja tulevaisuudessa tarvittavia työyhteisötaitoja ja ottaa osaa verkkokeskusteluun. Opiskelija Osaa asettaa kehittämistoiminnalleen tavoitteita ja toimia niiden mukaisesti.ja raportoida toiminnastaan.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa selvittää kuvata nykypäivänä ja tulevaisuudessa tarvittavia työyhteisötaitoja laaja-alaisesti lähteisiin perustuen ja ottaa osaa verkkokeskusteluun aktiivisesti. Opiskelija osaa selvittää ja analysoida omien työyhteisötaitojensa lähtökohtia sekä kehittämistarpeita ja perusteita. Opiskelija osaa asettaa tavoitteita, suunnitella toimintaa ja toimia suunnitelman mukaisesti, seurata toimintaansa, reflektoida sitä sekä raportoida siitä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa selvittää ja kuvata nykypäivänä ja tulevaisuudessa tarvittavia työyhteisötaitoja laajasti ja monipuolisiin lähteisiin perustuen ja ottaa osaa keskusteluun aktiivisesti ja näkemyksiään perustellen. Opiskelija osaa selvittää ja analysoida omien työyhteisötaitojensa lähtökohtia, kehittämistarpeita ja perusteita. Opiskelija osaa asettaa mitattavia tavoitteita sekä suunnitella toimintaa aikatauluttaen konkreettisia toimenpiteitä. Opiskelija osaa seurata, dokumentoida sekä reflektoida omaa toimintaansa ja sen vaikutuksia sekä pyytää siitä palautetta ja raportoida siitä selkeäsit konkreettisiin toimenpiteisiin ja havaintoihin perustuen.