Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyön osaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00BZ64-3012
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
28.02.2022 - 17.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Taru Simpura
- Marjut Louhelainen
- Veera Laiho
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari R1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari R2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari R3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari R4 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 4 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö R1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö R2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö R3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio R 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio R 4 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSH20SMSairaanhoitajakoulutus 20SM Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot
- Seminaari R1
- Seminaari R2
- Seminaari R3
- Seminaari R4
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
- Harjoitus R 3
- Harjoitus R 4
- Näyttö R1
- Näyttö R2
- Näyttö R3
- Simulaatio R 1
- Simulaatio R 2
- Simulaatio R 3
- Simulaatio R 4
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa hoitotyön menetelmiä eri-ikäisten lasten hoidon suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- toteuttaa lasten ja nuorten lääke-, neste- ja kivun hoitoa turvallisesti
- kuvata yleisimmät lastentaudit ja niiden lääketieteellisen hoidon
- määritellä keskeisiä lasten, nuorten ja perheiden hoitopolkuja
- tunnistaa palvelutarpeen ja ohjata asiakkaita palveluiden piiriin
- tunnistaa monimuotoisten perheiden hyvinvoinnin haasteita ja edistää perheiden hyvinvointia
- selittää raskauden ja lapsivuodeajan etenemisen ja seurannan
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetus tapahtuu lähiopetuksena.
Luentotyöskentely, oppimistehtävät, simulaatiot/harjoitukset pienryhmissä, pediatrian tentti ja valtakunnallinen YleSH osaamiskoe.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso 5op toteutuu moduulissa 1, viikoilla 2-8 (10.1 - 25.2.2022)
Läsnäolo lähiopetuksessa 100%.
Simulatioon valmistava harjoitus/ simulaatio ja YleSH valtakunnallinen näyttökoe 27h
Luento työskentely ja itsenäinen työskentely 27h
Seminaarit tiimityöskentelynä ja itsenäinen työskentely 27h
Oppimistehtävät, itsenäinen työskentely 27h
Pediatrian tentti (27h) erillisellä Moodle -sivustolla itsenäistä työskentelyä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opiskeluvälineet: BYOD
Pakollinen materiaali:
Storvik-Sydänmaa, S., Tervajärvi, L & Hammar A-M. 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. Helsinki. Sanoma Pro (tai uudemmat painokset tai muu Lasten ja nuorten hoitotyön kirja)
Duodecin Oppiportti, Lastentaudit, soveltuvin osin:
Suositeltava materiaali:
Käypä hoito. 2015. Ruoka-allergia (lapset).
Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen. 2008. Hoitotyön suositus. Hoitotyön tutkimussäätiö. www.hotus.fi
Opintojakson Moodlen materiaali
Uusintamahdollisuudet
Lääketieteen/ pediatrian tentti, erilliselllä Moodle -sivustolla Moodle -tentteinä. Maj lisää tähän tekstin.
Valtakunnallinen YleSH näyttökoe Lasten ja nuorten hoitotyöstä.
Oppimisympäristö
Luentotyöskentely luokkatilassa tai Teams/ Zoom, ellei kampuksella opiskelu ole mahdollista.
Simulaatioon valmistava harjoitus harjoitteluluokassa
Simulaatio simulaatiotilassa
Valtakunnallinen YleSH näyttökoe luokkatilassa
Moodle-oppimisalusta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus 5op (135h)
Pediatrian tentti itsenäisenä työskentelynä 27h
Simulatioon valmistava tehtävä/ simulaatio ja valtakunnallinen YleSH näyttökoe ja itsenäinen työskentely 27h
Luentotyöskentely ja itsenäinen työskentely 27h
Seminaarien tiimityöskentely ja itsenäinen työskentely 27h
Tehtävät, itsenäinen työskentely 27h
Lähityöskentely 26h
Itsenäinen työskentely 109h
Sisältö
Hoitotyön menetelmät eri-ikäisten lasten hoidon suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Monimuotoisten perheiden hyvinvoinnin haasteiden tunnistaminen ja hyvinvoinnin edistäminen.
Raskauden ja lapsivuodeajan eteneminen ja seuranta.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ammatillisen hoitotyön perusteet 20op
Turvallinen sisätauti-kirurginen hoitotyö 15op
Omahoitoa tukeva sisätauti-kirurginen hoitotyö 15op
Arviointimenetelmät
Tiimeissä suoritettavat seminaaritehtävät arvioidaan asteikolla 1-5. Opintojakson arvosana muodostuu 100% seminaaritehtävistä.
Oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty/ hylätty.
Simulaatio, harjoitukset ja näyttökoe arvioidaan hyväksytty/ hylätty.
Pediatrian tentti arvioidaan hyväksytty/ hylätty.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole hyväksytysti suorittanut opintojakson luentotyöskentelyä, oppimistehtäviä, simulaatioita/harjoituksia pienryhmissä, pediatrian tenttiä ja valtakunnallinen YleSH näyttökoetta.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
-etsii ja käyttää ajantasaista näyttöön perustuvaa ja tutkittua tietoa perehtyessään opintojakson sisältöihin
- tulkitsee oikein lapsen voinnissa tapahtuvia muutoksia: tarkkailee lapsen vointia, tulkitsee havaintoja ja hoitaa lasta yhteistyössä perheen ja muiden ammattihenkilöiden kanssa
- toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa yksittäisissä tilanteissa tehtäväksi annon mukaisesti
- etsii yksittäiseen tilanteeseen näyttöön perustuvaa tietoa lapsen kivun tunnistamisesta ja hoidosta
- etsii tietoa alaikäisen potilaan asemaa koskevasta lainsäädännöstä
- etsii tietoa lapsen kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja lapsen ja perheen kohtaamisesta
- etsii ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa perheen ohjaamisesta ja tukemisesta lapsen sairastaessa
- osoittaa perehtyneisyyttä lasten hoitotyön ammattieettisiin periaatteisiin
- osaa luetella tyypillisimpien lastentautien oireet ja hoitolinjat
- osaa luettella raskauden ja lapsivuodeajan etenemisen ja seurannan vaiheet
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- arvioi kriittisesti ajantasaista näyttöön perustuvaa ja tutkittua tietoa perehtyessään opintojakson sisältöihin
- tulkitsee oikein lapsen voinnissa tapahtuvia muutoksia: tarkkailee lapsen vointia, tulkitsee havaintoja ja soveltaa ammatillista osaamista lapsen hoitamisessa yhteistyössä perheen ja muiden ammattihenkilöiden kanssa
- toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa yksittäisissä tilanteissa tehtäväksi annon mukaisesti ja perustella toimintansa
- etsii yksittäiseen tilanteeseen näyttöön perustuvaa tietoa ja vertailee tietolähteitä lapsen kivun tunnistamisesta ja hoidosta
- etsii tietoa alaikäisen potilaan asemaa koskevasta lainsäädännöstä ja pohtii tiedon soveltamista
- etsii tietoa lapsen kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja lapsen ja perheen kohtaamisesta sekä pohtii tiedon soveltamista
- etsii ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa perheen ohjaamisesta ja tukemisesta lapsen sairastaessa sekä soveltaa tietoa erilaisiin tilanteisiin
- toimii lasten hoitotyön ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa kuvata tyypillisimpien lastentautien oireet ja hoitolinjat
- osaa suppeasti kuvata raskauden etenemisen vaiheet ja raskauden seurannan vaiheet.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- arvioi kriittisesti ja perutelee ajantasaisen näyttöön perustuvan ja tutkitun tiedon hyödyllisyyttä perehtyessään opintojakson sisältöihin
- tulkitsee oikein lapsen voinnissa tapahtuvia muutoksia: ennakoi ja suunnittelee toimintaansa havaintojen perusteella ja soveltaa ammatillista osaamista lapsen hoitamisessa yhteistyössä perheen ja muiden ammattihenkilöiden kanssa
- toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa vaihtelevissa tilanteissa ja perustella toimintansa
- etsii näyttöön perustuvaa tietoa, vertailee ja arvioi tietolähteitä lapsen kivun tunnistamisesta ja hoidosta
- etsii tietoa alaikäisen potilaan asemaa koskevasta lainsäädännöstä ja pohtii ja arvioi tiedon soveltamista
- etsii tietoa lapsen kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja lapsen ja perheen kohtaamisesta sekä pohtii ja arvioi tiedon soveltamista
- etsii ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa perheen ohjaamisesta ja tukemisesta lapsen sairastaessa sekä soveltaa arvioiden tietoa erilaisiin tilanteisiin
- perustelee toimintaansa lasten hoitotyön ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa soveltaa hoitotyön toimintaa tyypillisimpiä lastentauteja sairastavien lasten hoitoon
-osaa kuvata raskauden etenemisen vaiheet ja raskauden seurannan vaiheet