Siirry suoraan sisältöön

Lastensuojelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU10-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

28.03.2022 - 15.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Elina Kosonen
  • Marika Norta

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLTISOS21K
    Sosionomikoulutus 21K Lahti

Pienryhmät

  • Luennot
  • Verkkoluento
  • Simulaatio
  • Seminaari

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää ja soveltaa lastensuojelulakia
- perustella toimintaansa lapsen edun ja sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetuksessa käytetään lähiopetusta, itsenäistä opiskelua, verkko-opetusta, tarinallisuutta ja ryhmätöitä.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutuu viikoilla 13-19.
Osallistuminen luento-opetukseen ja pienryhmissä tapahtuvaan reflektointiin ja tenttiin. Opintojakson tehtävien hyväksytty suorittaminen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Lastensuojelulaki
Lastensuojelun kehittämistä koskeva loppuraportti 2019
Sauli Hyvärinen, Tarja Pösö (toim.) Lasten haastattelu lastensuojelussa. PS-kustannus 2018
Sosionomit asiakastyön kentillä-teoksesta luku 1. Johanna Hirvonen, Avauksia sosiaaliohjauksen menetelmällisyyteen
Lapsuuden ja nuoruuden etiikka sosiaalialalla, ETENE julkaisu 41: https://etene.fi/documents/1429646/1555962/ETENE-julkaisuja+41+Lapsuuden+ja+nuoruuden+etiikka+sosiaali-+ja+terveysalalla.pdf/3e711c32-e950-4892-bf1b-ee8b9be55769/ETENE-julkaisuja+41+Lapsuuden+ja+nuoruuden+etiikka+sosiaali-+ja+terveysalalla.pdf
Kaikki lähiopetusmateriaali


Muutokset mahdollisia

Uusintamahdollisuudet

Moodle tentti. Hylätyn tentin voi uusia.

Oppimisympäristö

Itsenäinen opiskelu verkossa
Moodle -oppimisympäristö
Lähiopetus LAB-Lahden kampuksella ja verkossa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä.

Sisältö

Opiskelija osaa
- käyttää ja soveltaa lastensuojelulakia
- perustella toimintaansa lapsen edun ja sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- vakauttavan työotteen perusteita
- ymmärtää traumakokemuksen vaikutuksia niin ammattilaisen kuin asiakkaan käyttäytymiseen

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Sosionomiopiskelijoilta edellytetään Monitoimijainen työ lasten ja perheiden palvelussa opintojakson hyväksyttyä suorittamista. Avoimen amk:n opiskelijoilta työkokemusta työstä lasten ja perheiden kanssa.

Arviointimenetelmät

Hyväksyttyyn opintosuoritukseen vaaditaan erillisten tehtävien ja tentin hyväksytty suorittaminen ja aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen. Tentti arvioidaan asteikolla 1-5.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta opintojakson osaamistavotteita, ei ole palauttanut kaikkia opintojaksolla vaadittavia tehtäviä, ei ole tehnyt kaikkia ennakkotehtäviä tai läsnäolovaatimus alittuu.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Keskeisten käsitteiden määrittely ja niiden väliset suhteet jäävät epäselviksi. Opiskelija yhdistää teoriaperustan ja kokemusasiantuntijoiden tarinoiden tai ammattilaisten kanssa käytyjen keskusteluista saatavan tiedon heikosti. Pohdinta ei ole juurikaan perusteltua.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden ja osaa käyttää oppimaansa. Sosiaalialan työtä kuvataan esimerkkien avulla. Pohdinta on perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden ja osaa käyttää oppimaansa laajasti. Sosiaalialan työtä kuvataan soveltavien esimerkkien avulla yhdistäen teoriaa, kokemusasiantuntijoiden tarinoita ja ammattilaisten kokemuksellien tiedon kautta saatavaa oppia. Pohdinta on kriittistä, syvällistä ja perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.