Vieraanvaraisuusalan palvelukehitysprojekti (9 op)
Toteutuksen tunnus: AL00CN46-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 09.12.2022
Opintopistemäärä
9 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
7 op
Toteutustapa
67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 42
Koulutus
- Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Minna Ulmala
- Hanna-Mari Karhinen
Opetusryhmät
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Ohjaukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tiimityöskentely (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLTIMATLI21SMatkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus 21S Lahti
Pienryhmät
- Seminaari
- Luennot
- Ohjaukset
- Tiimityöskentely
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää käyttäjälähtöisiä, arvoa luovia matkailu- ja ravitsemispalveluja
- suunnitella, konseptoida, tuotteistaa ja toteuttaa palvelun käytännössä
- arvioida ja kehittää asiakkaan kokemusta
- huomioida matkailu- ja ravitsemisalan toimintaympäristön haasteet ja mahdollisuudet palvelukehittämisessä
- työskennellä kehitystiimissä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Luennoitsijat ovat sopineet projektien toimeksiannot. Tarkempi kuvaus tehtävästä/haasteesta esitellään opiskelijoille viikolla 35. Opintojaksolla (ja moduulissa) käytetään projektioppimista. Oppimismenetelmiä käytetään inspiroivista luennoista, oppimistehtäviin ja projektityöskentelyyn. Opiskelijat tekevät myös benchmarkingia. Tiimityöskentelyn lisäksi opiskelijat tekevät itse-opiskelua
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso alkaa ma 29.8.2022 klo 12 johdantoluennolla ja päättyy messu-/seminaaritapahtumaan viikolla 49. Toimeksiannot esitellään opiskelijoille viikolla 36 ja projektit käynnistyvät välittömästi.
Opiskelijoiden pitää varata 2 päivää viikossa tiimityöskentelyyn saadakseen työelämän toimeksiantajan palvelukehitysprojektin toteutetuksi. Tämä vaatii sitoutumista! Pakollinen läsnäolo luennoilla ja ohjauksissa sekä tiimityöskentelyssä. Suurin osa luennoista toteutetaan M19 kampuksella. Aikataulu julkaistaan opintojakson Moodle-kurssilla.
Palvelukehitysprojekti noudattelee enemmän tai vähemmän kiinteää aikataulua ja nelivaiheista prosessia: Käyttäjän oivaltaminen ja asiakasymmärrys (syyskuu), Ideointi (lokakuu), Konseptointi, kokeilut ja viimeistely (marraskuu) ja Esitys, myyntipuhe ja raportointi (joulukuu).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Esimerkiksi
sdt.fi/materiaali/ServiceDesignToolkit_english.pdf
https://leanservicecreation.com/
Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen,Teknologiainfo Teknova 2011
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja eikä yksilöprojekteja.
Työelämäyhteistyö
Projekteilla autenttiset toimeksiantajat
Oppimisympäristö
Opintojakso (ja moduuli) perustuu autenttiseen palvelukehitysprojektiin. Jos lähiopetus on mahdollista, opiskelijat työskentelevät M19-kampuksella ja ohjaustapaamisia järjestetään kasvokkain sekä verkossa luennoitsijan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Palvelukehittämisprojekti vaatii noin 20-25 h työtä / viikko (kaikkiaan noin 240h syyskuusta joulukuun alkupuolelle). Pääsääntöisesti projekti toteutetaan 4-5 hengen tiimillä.
Sisältö
Opintojakso kuuluu moduuliin, jossa opiskelijat toteuttavat laajan palvelukehitysprojektin toimeksiantajalle. Opiskelijat ovat velvollisia ilmoittautumaan ja suorittamaan samanaikaisesti opintojakson Kannattavuuslaskenta ja talouden suunnittelu (5op).
Opintojakso tulee erityiseti matkailu- ja tapahtuma-alan projektien käyttäjälähtöisyyttä. Opintojakso valmentaa projektitiimejä ammattimaiseen palvelumuotoilun ja leanin palvelukehityksen prosessin ja menetelmien käyttämiseen.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso kuuluu moduuliin, jossa opiskelijat toteuttavat laajan palvelukehitysprojektin toimeksiantajalle. Opiskelijat ovat velvollisia ilmoittautumaan ja suorittamaan samanaikaisesti opintojakson Kannattavuuslaskenta ja talouden suunnittelu (5op).
Arviointimenetelmät
Arviointi perustuu opiskelijoiden oppimiselle a) tiedot ja tietojenhaku b) käytännön taidot ja c) vastuullisuus ja tiimityöskentely- / johtamisosaaminen.
Arviointi perustuu:
70% palvelukehitysprojektiin: projekti- ja tiimityöskentely, oppiminen, opintojakson teemojen ja työvälineiden käyttö, ja menetelmien käyttö sekä kokeilut.
30% tuotoksiin ja projektin tuloksiin: oppiminen, toimensiantajan palaute, myyntipuhe ja messu/seminaaritapahtumassa suoritutuminen, sekä konseptikuvausraportti.
Kaikki oppimistehtävät ja palvelukehitysprojektin tehtävät sen eri vaiheissa.
Opintojaksolla käytetään luennoitsijan, itse- ja vertaisarviointia.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta arviointikriteerin 1 tason vaatimuksia
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- etsiä matkailualan kehittämiseen liittyvää tietoa eri lähteistä projektin aiheeseen liittyen
- nimetä ja selittää matkailualan palvelu/kokemuskonseptien malleja.
- soveltaa esiteltyjä palvelukehitys- ja työskentelymenetelmiä annettujen ohjeiden ja sääntöjen mukaan
- työskennellä itsenäisesti ja tiimissä asiaan kuuluvalla tavalla.
Kaikki oppimistehtävät on suoritettu ajoissa ja ohjeiden mukaisesti.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Arviointikriteerien 1 tason vaatimusten lisäksi.
Opiskelija osaa
- tunnistaa tarpeen matkailualan palvelukehitykseen liittyvään tietoon ja arvioida lähteen relevanssia
- soveltaa erilaisia palvelukehityksen ja työskentelyn menetelmiä johdonmukaisella ja perustellulla tavalla
- suoriutua tyypillisistä palvelukehitystilanteista itsenäisesti ja tiimin jäsenenä tavoitteellisesti ja käyttäjälähtöisesti
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Arviointikriteerien 1 ja 3 tasojen vaatimusten lisäksi.
Opiskelija osaa
- löytää matkailualan palvelukehitykseen liittyvään tietoa ja arvioida ja perustella valintojaan
- asiantuntevasti ja luovasti soveltaa sekä arvioida palvelukehityksen ja työskentelyn menetelmiä ammatillisissa tilanteissa
- organisoida tiimin toimintaa ja toimita asianmukaisesti eri sidosryhmien kanssa erilaisissa tilanteissa