Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus, kehittäminen ja innovaatiot sosiaali- ja terveysalalla (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU27-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 08.12.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 27.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Tuulia Stellberg
  • Suvi-Maaria Tepora-Niemi
  • Helena Hatakka
  • Kari Kauranen
  • Päivikki Lahtinen
  • Minna-Maria Behm
  • Tuija Rinkinen
  • Aki Rintala

Ryhmät

  • 08SOS20KV
    Sosionomikoulutus 20K, verkko-opinnot, Lahti
  • 08SH20KM
    Sairaanhoitajakoulutus 20K, monimuotototeutus, Lahti
  • 08SOS20KM
    Sosionomikoulutus 20KM, monimuotototeutus, Lahti
  • 08FYS20KM
    Fysioterapeuttikoulutus 20K, monimuotototeutus, Lahti
  • 08SH20K
    Sairaanhoitajakoulutus 20K, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata sosiaali- ja terveysalan yleisimmät tutkimusmenetelmät
- arvioida ja analysoida tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettisiä periaatteita ja luotettavuutta
- kuvata tutkimusprosessin vaiheet
- selittää innovaatio-käsitteen ja hyödyntää innovaatiotoimintaa oman alan kehittämisessä
- käyttää oman alansa keskeisimpiä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmiä opinnäytetyön toteutuksessa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

tiimi/parityöskentely, oppimistehtävät, verkkotyöskentely.
Toteutus on kokonaan verkossa, eikä toteutukseen sisälly lähiopetusta.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutetaan ajalla: 10.1.2022-27.3.2022.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Esimerkiksi ja opintojakson materiaaleissa suositeltu kirjallisuus
- Kangasniemi, M., Utriainen, K., Ahonen, S.-M., Pietilä, A.-M., Jääskeläinen, P. & Liikanen, E. 2013. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus: eteneminen tutkimuskysymyksestä jäsennettyyn tietoon. Hoitotiede 2013, 25 (4), 291–301.
- Kananen, J. 2012. Kehittämistutkimus opinnäytetyönä. Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän amk. Sivut 12 – 84.
- Kananen, J. 2011. Kvantti: kvantitatiivisen opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän amk. Sivut 9 - 124.
- Salonen, K. 2013. Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Turun amk. Puheenvuoroja 72. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522163738.pdf
- Salonen, K., Eloranta, S., Hautala, T. & Kinos, S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun amk:n oppimateriaaleja 108. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf
- Puusa, A. & Juuti, P. 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Gaudeamus.
- Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018 (tai aik. painokset). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi.
- Vilkka, H. 2005. Tutki ja kehitä. Tammi.
- Vilkka, H. 2014. Tutki ja mittaa. http://hanna.vilkka.fi/wp-content/uploads/2014/02/Tutki-ja-mittaa.pdf

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Oppimisympäristö

Verkko-oppimisympäristö, Moodle.

Sisältö

Tieteen filosofia, arkitieto ja tieteellinen ajattelu.
Opintojakson aikana opiskellaan määrällistä ja laadullista tiedonkeruuta ja analyysia, käydään läpi toiminnallinen opinnäytetyö sekä kuvaileva kirjallisuuskatsaus ja eettisiä kysymyksiä sekä luotettavuutta opinnäytetyössä. Lisäksi tutustutaan innovaatio -käsitteeseen ja mitä se tarkoittaa opinnäytetyössä.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso on tarkoitettu opiskeltavaksi siinä vaiheessa, kun opinnäytetyö on ajankohtainen. Opinnäytetyöprosessi aloitetaan välittömästi opintojakson suorittamisen jälkeen.
Opintojakso on suoritettava ennen opinnäytetyön aloittamista.

Arviointimenetelmät

Oppimistehtävien hyväksytty suoritus
verkkotehtävien hyväksytty suoritus
Hyväksytty: taso 3

Opintojakson suorittaminen ahotointina toteutetaan näyttönä. Erillinen ohjeistus näytön vastaanottavalta opettajalta.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Eri modulien hyväksytty suorittaminen (60% oikein).
Oppimistehtävien hyväksytty suoritus.

Opiskelija osaa
- sosiaali- ja terveysalan tutkimukseen ja kehittämistoimintaan liittyvät keskeiset käsitteet ja menetelmät
- arvioida kriittisesti erilaisia tietolähteitä ja tekstiä sekä tehdä lähdemerkinnät ohjeiden mukaan
- rajata tiedon tarpeen yksittäisissä tiedon käyttötilanteissa ja erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oman alansa uusinta keskeistä tutkimustietoa
- suunnitella kehittämistoimintaa tutkimuksellisella lähestymistavalla
- toteuttaa luotettavuuden ja eettisyyden periaatteita tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
- esittää innovatiivisia aiheita opinnäytetyölle
- kirjoittaa tieteellistyyppistä, argumentoitua ja oikeakielistä asiatekstiä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- sosiaali- ja terveysalan tutkimukseen ja kehittämistoimintaan liittyvät keskeiset käsitteet ja menetelmät
- arvioida kriittisesti erilaisia tietolähteitä ja tekstiä sekä tehdä lähdemerkinnät ohjeiden mukaan
- rajata tiedon tarpeen yksittäisissä tiedon käyttötilanteissa ja erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oman alansa uusinta keskeistä tutkimustietoa
- suunnitella kehittämistoimintaa tutkimuksellisella lähestymistavalla
- toteuttaa luotettavuuden ja eettisyyden periaatteita tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
- esittää innovatiivisia aiheita opinnäytetyölle
- kirjoittaa tieteellistyyppistä, argumentoitua ja oikeakielistä asiatekstiä.