Siirry suoraan sisältöön

Luovat suunnittelumenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: AM00BW23-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

31.10.2022 - 16.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)

Opettaja

  • Olli Seppälä

Vastuuopettaja

Tero Leponiemi

Opetusryhmät

  • Ollin tunnit (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • MLTIPAL22K
    Palvelumuotoilun koulutus 22K Lahti

Pienryhmät

  • Ollin tunnit

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida eri suunnittelumenetelmien eroja
- valita toimeksiantoon soveltuvan suunnittelumenetelmän
- käyttää luovia menetelmiä omassa suunnittelutyössään
- luoda konsepteja kokeillen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Mitä metelmällisyys on? Miksi tarvitsemme menetelmiä?

Yksi tunnetuimmista suunnittelumenetelmistä on esimerkiksi monille tuttu brainstorming.

Tällä kurssilla tutustumme tunnetuihin mentelmiin ja pohdimme, miksi ammattimainen, mitattava ja tehokas työtapamme kannattaa perustua hyväksi todettuihin menetelmiin. Arvioimme myös tunnettujen menetelmien osakseen saanutta kritiikkiä ja pohdimme niiden soveltuvuutta eri tilanteisiin.

Kurssilla opiskelijat suorittavat itsenäisen kirjoitustehtävän, sekä ryhmäkeskustelutehtäviä. Kurssin alun jälkeen aloitamme pienimuotoisen ryhmäprojektin, jossa opiskelijat soveltavat oppimiaan suunnittelumenetelmiä suunnitellessaan palvelukonseptia.

Kurssi suoritetaan pääasiassa kampuksella. Joitakin päiviä opetus tapahtuu verkossa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kirjalähde.
- The Pocket Universal Methods of Design: 100 Ways to Research Complex Problems, Develop Innovative Ideas, and Design Effective Solutions
Löytyy ekirjana LUT Primosta https://lut.primo.exlibrisgroup.com/discovery/fulldisplay?docid=cdi_askewsholts_vlebooks_9781631595349&context=PC&vid=358FIN_LUT:LAB&lang=fi&search_scope=LAB_CAMPUS_CDI&adaptor=Primo%20Central&tab=Everything&query=any,contains,methods%20of%20design
Verkkolähteitä mm.:
- Design methods finder - https://www.designmethodsfinder.com/methods/search/all
- This is service design doing method library https://www.thisisservicedesigndoing.com/methods

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- Hyväksiluku tapauskohtaisesti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kirjallinen tehtävä vaatii läsnäolon lisäksi omaehtoista perehtymistä kirjallisuuteen sekä tarjottuihin että omiin verkkoaineistoihin.
Projektityöskentely ryhmässä vaatii aikaa myös kurssipäivien ulkopuolella.

Sisältö

Kurssi sisältää luentoa, pienryhmätyöskentelyä, kirjoitustehtäviä ja ryhmäprojektin.

Arviointimenetelmät

Kurssi arvioidaan henkilökohtaisen kirjoitustehtävän, sekä ryhmässä toteutetun projektin suorituksen perusteella.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelijan palautettavia tehtäviä puuttuu. Opiskelija ei ole ollut paikalla. Opiskelijan aktiivisuus ja perehtyneisyys on vähäistä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tietää suunnittelumenetelmiä ja osallistuu niiden käyttöön suunnitteluprosessissa. Opiskelija tiedostaa suunnittelumenetelmien tarpeen järjestelmällisessä suunnittelutyössä. Opiskelijan suorituksesta puuttuu osia ja menetelmien käyttö on prosessissa pintapuolista ja muodollista. Opiskelijan perehtyneisyydessä selkeitä puutteita tai piittaamattomuutta.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää suunnittelumenetelmien roolin suunnittelutyössä. Opiskelija osaa vertailla ja arvioida suunnittelumenetelmien sopivuutta. Opiskelija käyttää suunnittelumenetelmiä perustellusti luodessaan konsepteja sopivien suunnittelumenetelmien avulla.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee, ymmärtää ja käyttää suunnittelumenetelmiä erinomaisesti ja ymmärtää niiden roolin tuotekehitysprosessissa. Opiskelija osaa argumentoida suunnittelumenetelmien hyötyjä ja arvioida niiden hyviä ja huonoja puolia. Opiskelija osaa myös haastaa yksittäisten suunnittelumenetelmien rajoitteita ja kehittää niitä sopimaan omaan työskentelytapaansa. Opiskelija luo korkealaatuisia konsepteja hallitusti käyttäen niiden suunnitteluun parhaiten sopivia menetelmiä.