Leikki hyvinvoinnin lähteenä (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00CD46-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 21.01.2022
Ajoitus
31.01.2022 - 22.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
- Pipsa Murto
- Jenni Jukkala-Kylliäinen
Opetusryhmät
- Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLABTO21HTäydentävä osaaminen (AMK) 2021-2022, Hyvinvointiyksikkö
Pienryhmät
- Verkkotyöpaja
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- kuvata ja tunnistaa leikin kehitysvaiheita ja leikkiä selittäviä teorioita
- kuvata leikin pedagogista merkitystä lapsen oppimiselle, kehitykselle, tunnesäätelylle ja hyvinvoinnille
- ohjata ja mahdollistaa leikkiä vuorovaikutusta rakentavana menetelmänä ja tunnistaa sitä rajoittavia tekijöitä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Osaamistavoitteet:
· Osaa ohjata ja mahdollistaa leikkiä vuorovaikutusta rakentavana menetelmänä, ja tunnistaa sitä rajoittavia tekijöitä.
· Osaa soveltaa ohjauksessaan / pedagogiikassaan tietoa leikin merkityksestä lapsen tunnesäätelylle ja hyvinvoinnille.
· Osaa kuvata ja tunnistaa leikin kehitysvaiheita ja leikkiä selittäviä teorioita.
Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa Zoomin välityksellä.
Toteutukseen sisältyy:
- 5 läsnäoloa vaativaa verkkotyöpajaa
- opiskelua itsenäisesti tai pienryhmissä
- ennakkotehtävät verkkotyöpajoihin
- toiminnallinen oppimistehtävä
- arviointi perustuu opiskelijan opintojakson aikana kokoamaan "leikkireppuun"
Ajoitus ja läsnäolo
Hyväksytty suoritus edellyttää läsnäoloa verkkotyöpajoissa. Yllättävistä poissaoloista sovittava opettajien kanssa.
Toteutus:
- Ennakkotehtävät jokaiseen työpajaan, joissa yhteinen käsittely.
- Aloitustyöpaja zoomissa, pe 18.2. klo 12 - 16
- Verkkotyöpaja 2/5, pe 11.3. klo 13 - 16
- Verkkotyöpaja 3/5, pe 25.3. klo 13 - 16
- Verkkotyöpaja 4/5, pe 8.4. klo 13 - 16
- Päätöstyöpaja (leikkireppujen esittely), pe 22.4. klo 12 - 16
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson moodle-alustalla
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa
Uusintamahdollisuudet
Tenttinä opiskelija kokoaa itselleen opintojakson aikana "leikkirepun"
Oppimisympäristö
Verkkoympäristö, pienryhmien valitsemat ympäristöt, toiminnallinen tehtävä itse valitussa oppimisympäristössä (esim. metsä tai muu luontoympäristö)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkkotyöpajat 1 op
Ennakkotehtävät, oppimistehtävät ym. itsenäinen työskentely 2,5 op
Leikkirepun kokoaminen 1,5 op
Sisältö
- Leikki lapsen eri kehitysvaiheissa, vertaissuhteet ja niiden tukeminen leikin kautta
- Leikin mahdollisuudet lapsen tunteiden ja stressin säätelyssä
- Aikuisen rooli vuorovaikutusta rakentavan leikin mahdollistajana ja rikastajana
- Metsä ja luonto hyvinvointia tuottavina leikkiympäristöinä
- Sadut ja draama vuorovaikutuksen leikillisinä elementteinä
- Toiminnallinen toteutus lapsen / lasten kanssa
- Opintojakson aikana opiskelija kokoaa omien tavoitteidensa pohjalta oman leikkirepun
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Soveltuu kaikille sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan opiskelijoille. Opintojakso antaa valmiuksia erityisesti lasten kanssa työskentelyyn.
Arviointimenetelmät
Ennakkotehtävien ja toiminnallisen oppimistehtävän suorittaminen hyväksytysti
Osallistuminen verkkotyöpajoihin
Osaaminen näytetään opiskelijan kokoamassa leikkirepussa, arviointi arviointikriteerien mukaan HYV / TÄYD.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Hyväksytty läsnäolo edellyttää läsnäoloa verkkotyöpajoissa. Yllättävistä poissaoloista sovittava opettajien kanssa.
Leikkirepun arviointikriteerit / hyväksytty:
Leikkireppusi on jäsennelty ja se kuvaa kantajaansa.
Käytät leikkirepussasi asiantuntevasti leikkiin liittyvää käsitteistöä lähdeaineistoon viitaten.
Esität osaamistasi leikin merkityksestä lapselle, hänen hyvinvoinnilleen sekä psyykkiselle ja fyysiselle kehitykselle.
Tuot esiin oppimistasi leikin ohjaajana ja mahdollistajana, tunnistaen myös sitä rajoittavia tekijöitä.
Tuot esiin leikin mahdollisuuksia omassa ammatti- tai toimintaympäristössäsi, ja sen mukanaan tuomissa tavoitteissa.