Siirry suoraan sisältöön

Leikki hyvinvoinnin lähteenä (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00CD46-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 21.01.2022

Ajoitus

31.01.2022 - 22.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Täydentävä osaaminen, AMK

Opettaja

  • Pipsa Murto
  • Jenni Jukkala-Kylliäinen

Opetusryhmät

  • Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLABTO21H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2021-2022, Hyvinvointiyksikkö

Pienryhmät

  • Verkkotyöpaja

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- kuvata ja tunnistaa leikin kehitysvaiheita ja leikkiä selittäviä teorioita
- kuvata leikin pedagogista merkitystä lapsen oppimiselle, kehitykselle, tunnesäätelylle ja hyvinvoinnille
- ohjata ja mahdollistaa leikkiä vuorovaikutusta rakentavana menetelmänä ja tunnistaa sitä rajoittavia tekijöitä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Osaamistavoitteet:

· Osaa ohjata ja mahdollistaa leikkiä vuorovaikutusta rakentavana menetelmänä, ja tunnistaa sitä rajoittavia tekijöitä.
· Osaa soveltaa ohjauksessaan / pedagogiikassaan tietoa leikin merkityksestä lapsen tunnesäätelylle ja hyvinvoinnille.
· Osaa kuvata ja tunnistaa leikin kehitysvaiheita ja leikkiä selittäviä teorioita.


Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa Zoomin välityksellä.

Toteutukseen sisältyy:
- 5 läsnäoloa vaativaa verkkotyöpajaa
- opiskelua itsenäisesti tai pienryhmissä
- ennakkotehtävät verkkotyöpajoihin
- toiminnallinen oppimistehtävä
- arviointi perustuu opiskelijan opintojakson aikana kokoamaan "leikkireppuun"

Ajoitus ja läsnäolo

Hyväksytty suoritus edellyttää läsnäoloa verkkotyöpajoissa. Yllättävistä poissaoloista sovittava opettajien kanssa.

Toteutus:
- Ennakkotehtävät jokaiseen työpajaan, joissa yhteinen käsittely.
- Aloitustyöpaja zoomissa, pe 18.2. klo 12 - 16
- Verkkotyöpaja 2/5, pe 11.3. klo 13 - 16
- Verkkotyöpaja 3/5, pe 25.3. klo 13 - 16
- Verkkotyöpaja 4/5, pe 8.4. klo 13 - 16
- Päätöstyöpaja (leikkireppujen esittely), pe 22.4. klo 12 - 16

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson moodle-alustalla

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa

Uusintamahdollisuudet

Tenttinä opiskelija kokoaa itselleen opintojakson aikana "leikkirepun"

Oppimisympäristö

Verkkoympäristö, pienryhmien valitsemat ympäristöt, toiminnallinen tehtävä itse valitussa oppimisympäristössä (esim. metsä tai muu luontoympäristö)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkkotyöpajat 1 op
Ennakkotehtävät, oppimistehtävät ym. itsenäinen työskentely 2,5 op
Leikkirepun kokoaminen 1,5 op

Sisältö

- Leikki lapsen eri kehitysvaiheissa, vertaissuhteet ja niiden tukeminen leikin kautta
- Leikin mahdollisuudet lapsen tunteiden ja stressin säätelyssä
- Aikuisen rooli vuorovaikutusta rakentavan leikin mahdollistajana ja rikastajana
- Metsä ja luonto hyvinvointia tuottavina leikkiympäristöinä
- Sadut ja draama vuorovaikutuksen leikillisinä elementteinä
- Toiminnallinen toteutus lapsen / lasten kanssa
- Opintojakson aikana opiskelija kokoaa omien tavoitteidensa pohjalta oman leikkirepun

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Soveltuu kaikille sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan opiskelijoille. Opintojakso antaa valmiuksia erityisesti lasten kanssa työskentelyyn.

Arviointimenetelmät

Ennakkotehtävien ja toiminnallisen oppimistehtävän suorittaminen hyväksytysti
Osallistuminen verkkotyöpajoihin
Osaaminen näytetään opiskelijan kokoamassa leikkirepussa, arviointi arviointikriteerien mukaan HYV / TÄYD.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Hyväksytty läsnäolo edellyttää läsnäoloa verkkotyöpajoissa. Yllättävistä poissaoloista sovittava opettajien kanssa.


Leikkirepun arviointikriteerit / hyväksytty:

Leikkireppusi on jäsennelty ja se kuvaa kantajaansa.

Käytät leikkirepussasi asiantuntevasti leikkiin liittyvää käsitteistöä lähdeaineistoon viitaten.
Esität osaamistasi leikin merkityksestä lapselle, hänen hyvinvoinnilleen sekä psyykkiselle ja fyysiselle kehitykselle.

Tuot esiin oppimistasi leikin ohjaajana ja mahdollistajana, tunnistaen myös sitä rajoittavia tekijöitä.

Tuot esiin leikin mahdollisuuksia omassa ammatti- tai toimintaympäristössäsi, ja sen mukanaan tuomissa tavoitteissa.