Esimiesviestintä (5 op)
Toteutuksen tunnus: YY00CN80-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.07.2021 - 05.09.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 31.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 60
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Kliininen asiantuntija, hoitotyö (2021, 2022)
Opettaja
- Jaana Loipponen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRYKL21SKliininen asiantuntija, hoitotyö (YAMK) 21S Lappeenranta
-
HLPRYHYJO21SIntegroitujen hyvinvointipalvelujen kehittäjä ja johtaja (YAMK) 21S Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hyödyntää erilaisia digitaalisia palveluja ja välineitä omassa työssään sekä ymmärtää sosiaalisen median mahdollisuuksia
- pitää esimieheltä vaadittuja puheita sekä kirjoittaa eri alustoille/kanaviin sopivia sisältöjä ja vaativampia työelämän tekstejä
- analysoida ja vahvistaa omaa esimiesosaamistaan
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Luennot, yksilö- ja ryhmätehtävät, virtuaaliopinnot. Toteutus tapahtuu 100%:isesti verkko-opetuksena (Zoom tai Teams). Oppimisympäristönä Moodle.
Ajoitus ja läsnäolo
Osa 1 Kaikki läsnä (3 kertaa)
10.9. orientaatio: raami ja tehtävät K
pe 24.9. klo 17.15-20 luento ja keskustelu
pe 8.10. klo 14-20 tehtävien purku; orientaatio Osa 2
Osa 2: Ryhmät erikseen (1 kerta per ryhmä)
19.11. klo 14-19 ryhmä HLPRYHYJO21S = Integroitujen hyvinvointipalvelujen kehittäjä ja johtaja
Luennot, keskustelu; tehtävän purku; harjoitteet
20.11. klo 9-15 ryhmä HLPRYKL21S= Kliininen asiantuntija, hoitotyö
Luennot, keskustelu; tehtävän purku; harjoitteet
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Hämäläinen, Pekka 2021. Myötätuntoinen valmennus. Helsinki: Minerva. - myös äänikirjana.
Saari, Oskari 2017. Aki Hintsa - Voittamisen anatomia. Helsinki: WSOY.
Opettajan ja opiskelijoiden valitsemaa materiaalia.
Sisältö
Osa 1
Teemat:
-itsensä johtaminen, johtajuus ja esihenkilöys
-johtamistyössä kehittyminen
-johtamisviestintä ja oman viestintäosaamisen kehittäminen
Aikataulu:
10.9. orientaatio: raami ja tehtävät
24.9. luento ja keskustelu
8.10. tehtävien purku; orientaatio Osa 2
Osa 2
Teemat:
-digitaaliset foorumit (benchmarkkaus)
-johtaminen ja viestintä käytännössä
Aikataulu:
19.11. Luennot, keskustelu; tehtävän purku; harjoitteet
ryhmä HLPRYHYJO21S = Integroitujen hyvinvointipalvelujen kehittäjä ja johtaja
20.11. Luennot, keskustelu; tehtävän purku; harjoitteet
ryhmä HLPRYKL21S= Kliininen asiantuntija, hoitotyö
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei hallitsee opintojakson sisältöä.
Puhetaito:
Sisältö on suunniteltu puutteellisesti. Esiintymisen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat, samoin . sidosteisuus. Kieli on epäselvää ja puhe ei pyri vuorovaikutukseen.
Kirjoitustaito:
Kieli sisältää paljon virheitä, eikä viesti välity. Teksti etenee pääosin epäloogisesti ja lauseet ovat irrallisia. Ulkoasu ei noudata standardia. Teksti on pää osin tekstilaji- ja /tai tyylikonventioiden vastaista. Sisältö ei vastaa tehtävänantoa.
Digitaalinen viestintä:
Opiskelija ei osaa listata viestinnän kanavia eikä viestintäyhteiskunnan taustoja.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.
Puhetaito:
Sisällön suunnittelussa kuulijakuntaa, tilannetta eikä tavoitetta ole otettu huomioon. Esiintyminen on epävarmaa, vuorovaikutus puuttuu ja nonverbaalinen viestintä on ristiriidassa puheen kanssa. Jäsentely ja johdonmukaisuus ovat epäselviä. Sidosteisuus on häilyvää. Kieli on epäselvää ja äänelliset tehokeinot puuttuvat (puhe on liian hiljaista/monotonista).
Kirjoitustaito:
Kieli sisältää paljon virheitä, mutta viesti välittyy. Teksti etenee usein epäloogisesti ja lauseet ovat irrallisia. Ulkoasu noudattaa osittain standardia. Teksti on monilta osin tekstilaji- ja /tai tyylikonventioiden vastaista. Sisältö vastaa suppeasti tehtävänantoa.
Digitaalinen viestintä:
Opiskelija osaa listata viestinnän kanavat ja viestintäyhteiskunnan taustat.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.
Puhetaito:
Sisältö on valittu tilanteen, kuulijakunnan ja tavoitteen kannalta, mutta kaikissa ei ole onnistuttu. Esiintyminen on luontevaa, puhuja saa kontaktin kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Jäsentely on johdonmukainen ja sitä on helppo seurata. Sidosteisuudessa on puutteita. Kieli on riittävän selkeää, kuuluvaa ja ilmeikästä.
Kirjoitustaito:
Viestintä on melko sujuvaa ja selkeää sekä melko virheetöntä. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti ja sidosteisesti. Ulkoasu on pääsääntöisesti standardin mukainen. Pieniä tekstilaji- ja/tai tyylivirheitä esiintyy. Sisältö vastaa pääosin tehtävänantoa.
Digitaalinen viestintä:
Opiskelija ymmärtää monikanavaisen ja digitalisoituneen toimintaympäristön asettamat vaatimukset ja mahdollisuudet johtamiselle ja esihenkilötyölle.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.
Puhetaito:
Sisältö on valittu taitavasti sekä selkeän tavoitteellisesti kuulijakunnan ja tilanteen mukaan. Esiintyminen on ryhdikästä ja vakuuttavaa, vuorovaikutus on erittäin taitavaa ja spontaania. Nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Jäsentely on erinomaisen loogista (aloitus, käsittely, lopetus). Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli on erittäin selkeää, kuuluvaa, vivahteikasta ja ilmeikästä.
Kirjoitustaito:
Viestintä on erittäin sujuvaa, monipuolista, selkeää ja vakuuttavaa sekä virheetöntä. Teksti on erinomaisesti jäsentynyttä, sidosteista ja etenee loogisesti. Ulkoasu on täysin standardin mukainen. Opiskelija osaa viestiä luontevasti asiaankuuluvalla tekstilajilla ja tyylillä. Sisältö vastaa täysin tehtävänantoa.
Digitaalinen viestintä:
Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa muuttuneen viestintäympäristön mahdollisuuksia johtamis- ja esihenkilötyössä.