Siirry suoraan sisältöön

Taide, tutkimuksellisuus ja kehittämistyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: YM00CM16-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.07.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

30.08.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Kuvataiteen koulutus (ylempi AMK)

Opettaja

  • Lotta Pyykkönen
  • Sini-Inkeri Mononen

Vastuuopettaja

Sini-Inkeri Mononen

Opetusryhmät

  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • MLPRYKUVA21S
    Kuvataiteen koulutus (YAMK) 21S Lappeenranta

Pienryhmät

  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa hyödyntää taiteilijan ammattitaitoa kehittämistyössä
- noudattaa hyvää tieteellistä käytäntöä
- tunnistaa keskeisimmät tutkimusmenetelmät, niiden erot ja tavoitteet
- osaa valita sopivat menetelmät kehittämistyön tueksi
- hallitsee aineiston analysoinnin ja tulkinnan
- soveltaa luovan ongelmaratkaisun menetelmiä
- suunnitella kehittämistutkimuksen ja ymmärtää raportoinnin vaiheet

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luennot, harjoitustehtävät, oheislukemisto ja keskustelut.

Ajoitus ja läsnäolo

Pakollinen läsnäolo (90 %), poissaoloista sovitaan korvaavuus kurssin opettajan kanssa

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Kananen, Jorma 2014. Toimintatutkimus kehittämistutkimuksen muotona. Miten kirjoitan toimintatutkimuksen opinnäytetyön? Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu. (osin)
- sekä muu kurssilla osoitettu kirjallisuus ja materiaali

Oppimisympäristö

- Lähi- ja etäopetusjaksot
- Moodle

Sisältö

• Tutkimukseen liittyvät keskeiset käsitteet
• Tieteellinen tutkimus, tutkimuksellinen kehittäminen
• Hyvä tieteellinen käytäntö
• Tutkimus- ja kehittämisprosessi (tutkimus- tai kehittämistyön aiheeseen perehtyminen, suunnittelu, toteutus ja raportointi)
• Tutkimusasetelma (laadullinen / määrällinen tutkimus)
o Kvalitatiivinen tutkimus ja sen prosessin erityispiirteet
o Kvantitatiivinen tutkimus ja sen prosessin erityispiirteet
• Aineiston hankinnan metodit
• Aineiston analysointimenetelmät
• Tutkimuksellinen kehittäminen
• Luova ongelmanratkaisun prosessi
• Tutkimus- ja kehittämistyön raportointi

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

- Ei vaadi aikaisempia opintoja

Arviointimenetelmät

- 1–5
- Hylätty: 0

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää tutkimuksen peruskäsitteet ja ymmärtää tutkimus- ja kehittämisprosessin keskeiset vaiheet. Opiskelija tunnistaa tutkimusaineiston analysointiin soveltuvia menetelmiä ja osaa tulkita niistä saatuja tuloksia.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee ja osaa käyttää tutkimuksen peruskäsitteitä. Opiskelija osaa valita ja suunnitella tutkimus- ja kehittämisprosessin toteutuksen vaiheet. Opiskelija osaa valita ja käyttää kurssiin kuuluvia tutkimusaineiston analysointimenetelmiä erityyppisten analysointiongelmien ratkaisuun. Opiskelija osaa tulkita saadut tutkimustulokset ja kirjoittaa tutkimussuunnitelman ja ymmärtää raportoinnin vaiheet.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee ja osaa käyttää tutkimuksen peruskäsitteitä sujuvasti. Opiskelija osaa valita ja suunnitella tutkimus- ja kehittämisprosessin toteutuksen vaiheet. Opiskelija osaa perustellusti valita ja käyttää kurssiin kuuluvia tutkimusaineiston analysointimenetelmiä erityyppisten analysointiongelmien ratkaisuun. Opiskelija osaa tulkita saadut tutkimustulokset ja kirjoittaa tutkimussuunnitelman ja ymmärtää raportoinnin vaiheet sekä osaa tehdä tutkimuksesta johtopäätökset.