Taide, tutkimuksellisuus ja kehittämistyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: YM00CM16-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.07.2021 - 05.09.2021
Ajoitus
30.08.2021 - 31.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Kuvataiteen koulutus (ylempi AMK)
Opettaja
- Lotta Pyykkönen
- Sini-Inkeri Mononen
Vastuuopettaja
Sini-Inkeri Mononen
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLPRYKUVA21SKuvataiteen koulutus (YAMK) 21S Lappeenranta
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa hyödyntää taiteilijan ammattitaitoa kehittämistyössä
- noudattaa hyvää tieteellistä käytäntöä
- tunnistaa keskeisimmät tutkimusmenetelmät, niiden erot ja tavoitteet
- osaa valita sopivat menetelmät kehittämistyön tueksi
- hallitsee aineiston analysoinnin ja tulkinnan
- soveltaa luovan ongelmaratkaisun menetelmiä
- suunnitella kehittämistutkimuksen ja ymmärtää raportoinnin vaiheet
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Luennot, harjoitustehtävät, oheislukemisto ja keskustelut.
Ajoitus ja läsnäolo
Pakollinen läsnäolo (90 %), poissaoloista sovitaan korvaavuus kurssin opettajan kanssa
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
- Kananen, Jorma 2014. Toimintatutkimus kehittämistutkimuksen muotona. Miten kirjoitan toimintatutkimuksen opinnäytetyön? Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu. (osin)
- sekä muu kurssilla osoitettu kirjallisuus ja materiaali
Oppimisympäristö
- Lähi- ja etäopetusjaksot
- Moodle
Sisältö
• Tutkimukseen liittyvät keskeiset käsitteet
• Tieteellinen tutkimus, tutkimuksellinen kehittäminen
• Hyvä tieteellinen käytäntö
• Tutkimus- ja kehittämisprosessi (tutkimus- tai kehittämistyön aiheeseen perehtyminen, suunnittelu, toteutus ja raportointi)
• Tutkimusasetelma (laadullinen / määrällinen tutkimus)
o Kvalitatiivinen tutkimus ja sen prosessin erityispiirteet
o Kvantitatiivinen tutkimus ja sen prosessin erityispiirteet
• Aineiston hankinnan metodit
• Aineiston analysointimenetelmät
• Tutkimuksellinen kehittäminen
• Luova ongelmanratkaisun prosessi
• Tutkimus- ja kehittämistyön raportointi
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
- Ei vaadi aikaisempia opintoja
Arviointimenetelmät
- 1–5
- Hylätty: 0
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää tutkimuksen peruskäsitteet ja ymmärtää tutkimus- ja kehittämisprosessin keskeiset vaiheet. Opiskelija tunnistaa tutkimusaineiston analysointiin soveltuvia menetelmiä ja osaa tulkita niistä saatuja tuloksia.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee ja osaa käyttää tutkimuksen peruskäsitteitä. Opiskelija osaa valita ja suunnitella tutkimus- ja kehittämisprosessin toteutuksen vaiheet. Opiskelija osaa valita ja käyttää kurssiin kuuluvia tutkimusaineiston analysointimenetelmiä erityyppisten analysointiongelmien ratkaisuun. Opiskelija osaa tulkita saadut tutkimustulokset ja kirjoittaa tutkimussuunnitelman ja ymmärtää raportoinnin vaiheet.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee ja osaa käyttää tutkimuksen peruskäsitteitä sujuvasti. Opiskelija osaa valita ja suunnitella tutkimus- ja kehittämisprosessin toteutuksen vaiheet. Opiskelija osaa perustellusti valita ja käyttää kurssiin kuuluvia tutkimusaineiston analysointimenetelmiä erityyppisten analysointiongelmien ratkaisuun. Opiskelija osaa tulkita saadut tutkimustulokset ja kirjoittaa tutkimussuunnitelman ja ymmärtää raportoinnin vaiheet sekä osaa tehdä tutkimuksesta johtopäätökset.