Siirry suoraan sisältöön

Ihmislähtöisyys ja palvelumuotoilu (5 op)

Toteutuksen tunnus: YM00CI25-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 16.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Muotoiluajattelu ja muotoilujohtaminen (2022)

Opettaja

  • Milla Mäkinen
  • Mirja Kälviäinen

Vastuuopettaja

Eija Mustonen

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • MLTIYMUOJO22S
    Muotoiluajattelu ja muotoilujohtaminen (YAMK) 22S Lahti

Pienryhmät

  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa ihmislähtöisen kehittämisprosessin menetelmiä ja pystyy soveltamaan niitä palvelumuotoilutehtäviin
- osaa valita tarkoituksenmukaisia, palvelumuotoiluun sopivia suunnittelu- ja analyysimenetelmiä ja soveltaa niitä tapauskohtaisesi erilaisten palvelujen kehittämisessä
- osaa johtaa palvelujen strategista kehittämistä ja palvelumuotoilunmuotoilun prosesseja

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

1. lähiopetuskerralla 26.8. palvelumuotoilun taustalla oleva kehys (palvelullistuminen, muotoiluajattelu, ihmiskeskeisyys ja käyttäjätutkimus). Syvennytään siihen, miten palvelukokemukset ihmisille syntyvät ja miten niitä voi muotoilla. (7 h)

Välitehtävä: tutustuminen yleiseen kirjallisuuteen / artikkeleihin ihmiskeskeisyydestä ja palvelumuotoilusta, kysymysten laatiminen palvelumuotoilusta ja pienen käyttäjätutkimuksen toteuttaminen yhteistä kehittämistapausta varten (44 h)

2. lähiopetuskerralla 9.9. käydään läpi palvelumuotoilun menetelmiä ja testataan niitä yhdessä käsillä olevaan kehittämistapaukseen soveltaen 1: profilointi, palvelupolku, blueprint, experience bluebrint, business model kanvaasi (7 h)

3. lähiopetuskerralla 10.9. käydään läpi palvelumuotoilun menetelmiä ja testataan niitä yhdessä 2: empatiatyökalut, haastattelut, fasilitointi, benchmarkkaus (7 h)

Välitehtävä: Tarkentavaa tutkimusta yhteiseen kehittämistapaukseen liittyen (44 h)

4. lähiopetuskerralla 23.9. työstetään yhteistä kehittämistapausta (7 h)

5. lähiopetuskerralla 24.9. työstetään yhteistä kehittämistapausta (7 h)

Lisäksi kurssin ajalta kirjataan oppimispäiväkirja, joka palautetaan opettajalle 1.10. mennessä. (10 h)

Ajoitus ja läsnäolo

1. Lähiopetuskerta 26.8. klo 9-16
Välitehtävä
2. Lähiopetuskerta 9.9. klo 9-16
3. Lähiopetuskerta 10.9. klo 9-16
Välitehtävä
4. Lähiopetuskerta 23.9. klo 9-16
5. Lähiopetuskerta 24.9. klo 9-16

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Varsinainen oppimateriaali opintojakson Moodle e-oppimisympäristössä. Lisämateriaalia Muotoilun tutkimus Moodle e-oppimisympäristön Service Design ja User Information Methods osioissa.

Palvelumuotoiluun tutustumiseen liittyy kirja: Palvelumuotoilu, Juha Tuulaniemi, 2011, Kustantaja: Talentum, Sivumäärä: 303, löytyy E-kirjana ISBN: 9789521416880 tai jokin muu vastaava palvelumuotoilun perusteos.

Työelämäyhteistyö

Hankeyhteistyö tarkentuu myöhemmin

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op 133h

Lähiopetus 35 h

Välitehtävät 88 h:
Palvelumuotoilukirjallisuuten tutustuminen, kysymysten laatiminen ja pienen käyttäjätutkimuksen toteuttaminen yhteiseen hankkeeseen liittyen 44 h
Tarkentava tutkimus yhteiseen hankkeeseen liittyen 44 h

Oppimispäiväkirja 10 h

Sisältö

Opintojaksolla käydään läpi palvelumuotoilun perusteet ja perusmenetelmät, ihmiskeskeisyyttä painottaen. Lisäksi jakson aikana kokeillaan palvelumuotoilun menetelmiä käytännössä.

Arviointimenetelmät

Tehtävät:
Välitehtävät 50 %
Oppimispäiväkirja 50 %

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Osaa palvelumuotoilun taustalla olevan kehyksen (ml. muotoiluajattelu ja ihmiskeskeisyys)

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osoittaa osaavansa soveltaa palvelumuotoilun taustalla olevaa kehystä sekä menetelmiä

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osoittaa osaavansa soveltaa palvelumuotoilun olevaa kehystä sekä menetelmiä ja tuottaa niiden pohjalta konsepteja