Siirry suoraan sisältöön

Ihmislähtöisyys ja palvelumuotoilu (5 op)

Toteutuksen tunnus: YM00CI25-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.07.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

01.09.2021 - 17.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Uudistava muotoiluajattelu (2021)

Opettaja

  • Milla Mäkinen
  • Mirja Kälviäinen

Vastuuopettaja

Mirja Kälviäinen

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • MLTIYUUMU21S
    Uudistava muotoiluajattelu (YAMK) 21S Lahti

Pienryhmät

  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa ihmislähtöisen kehittämisprosessin menetelmiä ja pystyy soveltamaan niitä palvelumuotoilutehtäviin
- osaa valita tarkoituksenmukaisia, palvelumuotoiluun sopivia suunnittelu- ja analyysimenetelmiä ja soveltaa niitä tapauskohtaisesi erilaisten palvelujen kehittämisessä
- osaa johtaa palvelujen strategista kehittämistä ja palvelumuotoilunmuotoilun prosesseja

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

1. lähiopetuskerralla 27.8. palvelumuotoilun taustalla oleva kehys (yritystoiminnan palvelullistuminen, muotoiluajattelu, ihmiskeskeisyys ja käyttäjätutkimus). Syvennytään siihen, miten palvelukokemukset ihmisille syntyvät ja miten niitä voi muotoilla. (7 h)

Välitehtävä: tutustuminen yleiseen kirjallisuuteen / artikkeleihin ihmiskeskeisyydestä ja palvelumuotoilusta, kysymysten laatiminen palvelumuotoilusta ja pienen käyttäjätutkimuksen toteuttaminen kehittämistapausta (Valtakunnallisen lähiöohjelman Yhteinen Mukkula -hanke) varten (44 h)

2. lähiopetuskerralla 10.9. käydään läpi palvelumuotoilun menetelmiä ja testataan niitä yhdessä käsillä olevaan kehittämistapaukseen soveltaen 1: profilointi, palvelupolku, blueprint, experience bluebrint, business model kanvaasi (7 h)

3. lähiopetuskerralla 11.9. käydään läpi palvelumuotoilun menetelmiä ja testataan niitä yhdessä 2: empatiatyökalut, haastattelut, fasilitointi, benchmarkkaus (7 h)

Välitehtävä: Tarkentavaa tutkimusta kehittämistapaukseen (Valtakunnallisen lähiöohjelman Yhteinen Mukkula -hanke) liittyen (44 h)

4. lähiopetuskerralla 24.9. työstetään yhteistä kehittämistapausta Valtakunnallisen lähiöohjelman Yhteinen Mukkula -hankkeeseen (7 h)

5. lähiopetuskerralla 25.9. työstetään yhteistä kehittämistapausta Valtakunnallisen lähiöohjelman Yhteinen Mukkula -hankkeeseen (7 h)

Lisäksi kurssin ajalta kirjataan oppimispäiväkirja, joka palautetaan opettajalle 1.10. mennessä. (10 h)

Ajoitus ja läsnäolo

1. Lähiopetuskerta 27.8. klo 9-16
Välitehtävä
2. Lähiopetuskerta 10.9. klo 9-16
3. Lähiopetuskerta 11.9. klo 9-16
Välitehtävä
4. Lähiopetuskerta 24.9. klo 9-16
5. Lähiopetuskerta 25.9. klo 9-16

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Varsinainen oppimateriaali opintojakson Moodle e-oppimisympäristössä. Lisämateriaalia Muotoilun tutkimus Moodle e-oppimisympäristön Service Design ja User Information Methods osioissa.

Palvelumuotoiluun tutustumiseen liittyy kirja: Palvelumuotoilu, Juha Tuulaniemi, 2011, Kustantaja: Talentum, Sivumäärä: 303, löytyy E-kirjana ISBN: 9789521416880 tai jokin muu vastaava palvelumuotoilun perusteos.

Työelämäyhteistyö

Projektityö tehdään Valtakunnallisen lähiöohjelman Yhteinen Mukkula -hankkeeseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op 133h

Lähiopetus 35 h

Välitehtävät 88 h:
Palvelumuotoilukirjallisuuten tutustuminen, kysymysten laatiminen ja pienen käyttäjätutkimuksen toteuttaminen Yhteinen Mukkula -hankkeeseen liittyen 44 h
Tarketava tutkimus Yhteinen Mukkula -hankkeeseen liittyen 44 h

Oppimispäiväkirja 10 h

Sisältö

Opintojaksolla käydään läpi palvelumuotoilun perusteet ja perusmenetelmät, ihmiskeskeisyyttä painottaen. Lisäksi jakson aikana kokeillaan palvelumuotoilun menetelmiä käytännössä.

Arviointimenetelmät

Tehtävät:
Välitehtävät 50 %
Oppimispäiväkirja 50 %

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Osaa palvelumuotoilun taustalla olevan kehyksen (ml. muotoiluajattelu ja ihmiskeskeisyys)

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osoittaa osaavansa soveltaa palvelumuotoilun taustalla olevaa kehystä sekä menetelmiä

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osoittaa osaavansa soveltaa palvelumuotoilun olevaa kehystä sekä menetelmiä ja tuottaa niiden pohjalta konsepteja