Siirry suoraan sisältöön

Ammattikirjallisuus ja dialogi (4 op)

Toteutuksen tunnus: YLI0062-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2020 - 15.09.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 11.06.2021

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lappeenranta

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan kehittäminen ja johtaminen
  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, YAMK
  • Liiketalouden ylempi AMK-koulutus (2017, 2018)

Opettaja

  • Jussi Mozo
  • Outi Katajamäki

Ryhmät

  • LLPRYLITA20S
    Liiketoiminnan kehittäminen ja johtaminen (YAMK) 20S Lappeenranta
  • LLPRYHOTRA20S
    Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus (YAMK) 20S Lappeenranta
  • HOTRA18Y
    Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus (ylempi AMK) 18S, Lappeenranta
  • LITA19Y
    Liiketalouden koulutus (ylempi AMK) 19S, Lappeenranta
  • LITA18Y
    Liiketalouden koulutus (ylempi AMK) 18S, Lappeenranta
  • LLPRYTO20H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2020-2021, Liiketoiminta, Lappeenranta
  • HOTRA19Y
    Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus (ylempi AMK) 19S, Lappeenranta

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tuntee dialogin perusperiaatteet, ja osaa käydä dialogia ryhmän mukana.
- osaa poimia valitsemastaan ammattikirjallisuudesta itselleen merkityksellisimmät oivallukset, ja jakaa ne muulle ryhmälle.
- osaa nostaa keskusteluun lukukokemuksen herättämiä kysymyksiä, ja auki jääneitä asioita, ja etsiä dialogin avulla niihin vastauksia yhdessä ryhmän kanssa.
- osaa tuottaa lukemastaan ammattikirjallisuudesta kirjaesseen, jossa nostaa esille kirjan ydinviestin, merkittävimmät oppimiskokemuksensa ja pohdintaa opitun merkityksestä osana omaa osaamista.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssi toteutetaan virtuaalikurssina, jossa vuorottelevat itsenäinen etätyöskentely ja Zoomissa toteutettavat dialogipajat.

Kurssin aikana laaditaan kolme vertaisarvioitavaa ja ohjattuun prosessikirjoittamiseen (sisäinen dialogi) pohjautuvaa kirjallista reflektointitehtävää kahden viikon välein. Verkossa toteutettavien dialogityöpajojen (ulkoinen dialogi) avulla opiskelija saa käsityksen oman työskentelynsä vahvuuksista ja kehittämiskohteista, oppii dialogisen vorovaikutuksen perusperiaatteet, ja osaa käydä rakentavaa dialogia Zoomissa toteutettavissa työpajoissa. Opiskelija osaa poimia kurssiaineistosta itselleen merkityksellisimmät oivallukset, ja jakaa ne muulle ryhmälle. Opiskelija osaa nostaa keskusteluun lukukokemuksen herättämiä kysymyksiä, ja auki jääneitä asioita, ja etsiä dialogin avulla niihin vastauksia yhdessä ryhmän kanssa. Hän voi halutessaan myös parantaa omia kirjoitustöitään ennen lopussa opettajalle arvioitavaksi palautettavaa koontia varten.

Kurssin lähikertojen toteutustavasta saat myös eväitä tiimipalaverien vetämiseen käytännössä.

Voit lukea vastaavalla tavalla toteutetun kurssin käyneiden ajatuksia täältä: https://padlet.com/jussi_mozo/946gjsxq7a8c

Ajoitus ja läsnäolo

Ilmoitetaan alkuinfossa 25.9.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan alkuinfossa 25.9.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

Kurssilla ei ole harjoittelu- ja työelämäyhteistyötä.

Uusintamahdollisuudet

-

Oppimisympäristö

Verkko.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Laskennallinen kuormitus on 135h (27h / vertaisarvioitava harjoitustyö + 27h / koontitehtävä).

Sisältö

Opiskelija tuntee dialogin perusperiaatteet, ja osaa käydä dialogia ryhmän mukana. Opiskelija osaa poimia valitsemastaan ammattikirjallisuudesta itselleen merkityksellisimmät oivallukset, ja jakaa ne muulle ryhmälle. Opiskelija osaa nostaa keskusteluun lukukokemuksen herättämiä kysymyksiä, ja auki jääneitä asioita, ja etsiä dialogin avulla niihin vastauksia yhdessä ryhmän kanssa. Opiskelija osaa tuottaa lukemastaan ammattikirjallisuudesta kirjaesseen, jossa nostaa esille kirjan ydinviestin, merkittävimmät oppimiskokemuksensa ja pohdintaa opitun merkityksestä osana omaa osaamista.

Arviointimenetelmät

Vertaisarviointi 50
Opiskelijan itsearviointi 30%
Opettajan arviointi 20%
Opettaja voi nostaa tai laskea arvosanaa kahden arvosanan verran.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Essee on aihesisällöltään liian suppea, kuvaus menee ohi aiheen tai jää pelkäksi kirjan sisällön referoinniksi.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Läsnäolo vaaditussa määrässä kirjadialogeja. Esseissä on kuvattu saatuja oivalluksia ja joitakin niistä on sovellettu yleisellä tasolla. Opitun merkitystä itselle on kuvattu, mutta sen merkitys tavoitellun ammattitaidon kokonaisuuteen jää epäselväksi. Essee sisältää aika ajoin tiedon toistamista ja luetun/kuullun referointia. Kehitysehdotusten perustelut ovat niukkoja. Ajatuksia on yhdistelty, mutta looginen jäsentely ei ole selkeää.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Läsnäolo vaaditussa määrässä kirjadialogeja. Esseissä kuvatut ajatukset ovat olennaisia ja merkityksellisiä oman ammattitaidon kehittymisen kannalta. Oivallukset liitetään omiin kokemuksiin tai opittuihin teorioihin. Kehittämisideoiden vieminen käytäntöön on osittain kesken. Opittua käsitellään ammatillisesti riittävän haastavasta näkökulmasta. Opiskelija osaa tehdä aiheeseen liittyviä yhteenvetoja. Keskeiset käsitteet esitetään selkeästi. Essee on pääosin looginen kokonaisuus. Suhteiden kuvausten tasoissa saattaa olla vaihtelua.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Läsnäolo vaaditussa määrässä kirjadialogeja. Esseessä kuvataan ansiokkaasti oman ammattitaidon syventymistä. Näkökulma on ajankohtainen, ja ammatillisesti haastava. Opiskelija yhdistelee uusia ideoita kokemuksiinsa ja aiemmin oppimaansa. Hän peilaa nyt opitun merkitystä osaamistavoitteidensa kokonaisuuteen. Esseessä kuvataan myös konkreettisesti, kuinka syntyneitä ideoita voidaan hyödyntää. Opiskelija tekee oman alansa ja työelämän kannalta perusteltuja yhteenvetoja ja johtopäätöksiä. Keskeiset käsitteet esitetään selkeästi ja niiden suhteet kuvataan havainnollisesti. Uusien oivalluksien lisäksi opiskelija kykenee arvioimaan esseen kohdetta kriittisesti. Essee on ehyt ja looginen kokonaisuus.