•   Käyttäjäymmärrys kehittämisen lähtökohtana sosiaali- ja terveyspalveluissa YH00CS95-3001 08.03.2023-09.06.2023  5 op  (HLPRYTO22H, ...) +-
    Opettajan/vastuuhenkilön nimi

    Tarja Korpela

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S.. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja.Talentum. Primossa Miettinen, S. (toim.) (2014). Muotoiluajattelu. Helsinki: Teknologiateollisuus. Primossa on saatavilla yksi e-kirja. Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Helsinki : Talentum Media Oy TAI Miettinen, S. (toim.) (2011). Palvelumuotoilu – Uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen. Stickdorn, M.,Hormess, M. E., Lawrence, A. & Schneider, J. 2018. This is service design doing: applying service design thinking in the real world. O’Reilly Media, Inc.- Saatavilla osittain verkosta https://www.thisisservicedesigndoing.com/methods

    Toteutustapa ja opetusmenetelmät

    Opintojakso toteutetaan virtuaalisesti Zoomissa ja oppimisympäristö Moodlessa. Oppimisessa hyödynnetään digitaallisia oppimisympäristöjä ja työvälineitä esim. Moodle, Miro ja Canva. Opintojakson vastuuopettaja: Tarja.korpela@lab.fi

    Arviointimenetelmät

    Tuutorin arviointi

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    08.03.2023 - 09.06.2023

    Ilmoittautumisaika

    21.11.2022 - 15.01.2023

    Ilmoittautuminen Pepissä https://peppi.lab.fi

    Ryhmä(t)
    • HLPRYTO22H
    • HLTIYSTPAMU23KV
    • HLTIYTO22H
    Paikkoja

    0 - 60

    Vastuuyksikkö

    Hyvinvointi (LAB)

    Pienryhmät
    • Verkkoluento 1 (Koko: 60.
    Opettaja(t)

    Tarja Korpela, Milla Mäkinen, LAB_virtuaalihenkilö LAB_virtuaalihenkilö_hyvinvointi_YAMK_LTI

    Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

    Opintojakso on toinen ydinosaamisen opintojakso Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (yamk) -koulutuksessa. Palvelumuotoilun kokonaisuuteen kuuluu kolme opintojaksoa:

    Muotoiluajattelu ja palvelumuotoiluprosessi sosiaali- ja terveysalalla 5 op (kevät 2023)
    Käyttäjäymmärrys kehittämisen lähtökohtana sosiaali- ja terveyspalveluissa 5 op ( tämä kevät 2023)
    Palvelujen konseptointi sosiaali- ja terveysalalla 5 op (syksy 2023)

    Osallistuminen tälle opintojaksolle edellyttää Muotoiluajattelu ja palvelumuotoiluprosessi sosiaali- ja terveysalalla- opintojakson opiskelua

    Opintojakson vastuuopettaja: tarja.korpela@lab.fi

    Koulutusohjelma(t)

    Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu

    Toimipiste

    Verkkokampus, Lahti

    T&K osuus

    3 op

    Virtuaaliosuus

    5 op

    Arviointiasteikko

    1-5

    Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

    Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja

    Ajoitus ja läsnäolo

    ennakkotehtävä avautuu viikolla 10. Opintojakso sisältää kaksi kontaktipäivää 22.3 ja 3.5 ja klo 9-16. Kontaktipäivien välillä ryhmät aikatauluttavat itse oman työskentelynsä. Lähipäiviin osallistuminen ei ole pakollista. Keskeiset osat lähipäivistä nauhoitetaan. Opintojaksotehtävän palautus 4.6 mennessä.

    Oppimisympäristö

    Zoom ja Moodle

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Ennakkotehtävä 0,5 op Kontaktipäivät 1 op Välitehtävä (analyysitehtävä) 0,5 op Opintojaksotehtävä (sisältää itsearvioinnin) Design Brief 3 op

    Sisältö

    palvelumuotoilu, tuplatimantin ensimmäinen timantti, käyttäjäymmärrys, laadulliset menetelmät ja analyysi (teemahaastattelu, focusryhmähaastattelu, persoonakartta, palvelupolku, kontaktipisteet, empatiakartta)

    Arviointikriteerit
    Hylätty (0)

    Opiskelija ei ole tehnyt - ennakkotehtävää - välitehtävää - opintojaksotehtävää hyväksytysti

    Arviointikriteerit - taso 1

    Opiskelija - käyttää asiakasymmärryksen käsitteitä ja tietopohjaa - käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä asiakasymmärryksen hankkimisessa ja osaa analysoida asiakkaan palvelukokemusta - hyödyntää asiakasymmärrystä palvelun kehittämisessä.

    Arviointikriteerit - taso 3

    Opiskelija - käyttää asiantuntevasti asiakasymmärryksen käsitteitä ja tietopohjaa - käyttää tarkoituksenmukaisia ja monipuolisia menetelmiä asiakasymmärryksen hankkimisessa ja osaa analysoida asiakkaan palvelukokemusta. Prosessia kuvataan myös visuaalisin keinoin - kehittää palvelua konkreettisesti asiakasymmärryksen pohjalta

    Arviointikriteerit - taso 5

    Opiskelija - käyttää asiantuntevasti asiakasymmärryksen käsitteitä ja tietopohjaa. Tietoperusta rakentuu perusoppikirjojen lisäksi myös ajantasaisesta tutkitusta tiedosta. - käyttää tarkoituksenmukaisia ja monipuolisia menetelmiä asiakasymmärryksen hankkimisessa ja osaa analysoida asiakkaan palvelukokemusta. Prosessia kuvataan oivaltavasti myös visuaalisin keinoin - kehittää palvelua konkreettisesti asiakasymmärryksen pohjalta ja yhdistää paremman palvelun organisaation/yrityksen kokonaisarkkitehtuuriin.