Siirry suoraan sisältöön

Kliininen asiantuntijuus sote-alan muutoksessa (5 op)

Toteutuksen tunnus: YH00CR95-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 60

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Kliininen asiantuntija, hoitotyö (2021, 2022)

Opettaja

  • Eeva Tuomenoksa
  • Anja Liimatainen

Opetusryhmät

  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRYTO22H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • HLTIYKL22S
    Kliininen asiantuntija, hoitotyö (YAMK) 22S Lahti
  • HLTIYTO22H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lahti

Pienryhmät

  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa, arvioida ja kehittää sote-palveluita ja asiakasprosesseja organisaation strategian mukaisesti omalla asiantuntijuusalueellaan.
- kehittää asiantuntija-alaansa verkostoyhteistyössä alueellisella ja kansallisella tasolla
- arvioida ja kehittää tutkittuun tietoon/näyttöön perustuvaan tietoon perustuvia kestäviä ja vastuullisia toimintatapoja
- tunnistaa, arvioida ja kehittää sote-palveluihin digitaalisia ratkaisuja

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Ennakkotehtävä yksilötehtävänä.
Orientaatio ja webinaari toteutetaan etänä zoomin välityksellä.
Oppimistehtävät itsenäisesti ja pienryhmissä.
Moodle-verkkoalustalla oppimateriaali ja tehtävät.

Ajoitus ja läsnäolo

Syksy 2022

Työelämäyhteistyö

Oppimistehtävät laaditaan työelämälähtöisesti.

Oppimisympäristö

Monimuoto-opetus; kontaktipäivät etänä ja verkkoympäristön hyödyntäminen Moodle -oppimisalustalla.

Sisältö

Kliinisen asiantuntijuuden tausta; kv- ja kansallinen sekä alueellinen taso.
Kansalliset kompetenssit
Kliinisen asiantuntijuuden roolit
Megatrendit (SITRA)
Sote-uudistus
Tulevaisuuden osaamisen tarpeet
Sote-palvelujen digitaaliset ratkaisut
Kestävät ja vastuulliset toimintatavat

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

- tunnistaa sote-alan muutokseen liittyvät kehittämistarpeet
- seurata kriittisesti ammattialueensa kehittämistä koskevaa keskustelua
- etsiä tietoa/tietolähteitä sekä perustella tiedon/tietolähteiden valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä
- käyttää johdonmukaisesti asiantuntijuusalueensa käsitteitä ja käsitellä kokonaisuuksia
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida ammatillisia ja organisaatiotasoisia kehittämisprosesseja
- viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alan sekä alan ulkopuolisille kansallisille kohderyhmille

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

- arvioida sote-alaan liittyviä kehittämistarpeita sekä suunnitella ja toteuttaa alan kehittämistoimintaa
- arvioida kriittisesti asiantuntija-alansa teoreettista tietoa/tietolähteitä
- ottaa vastuuta yhteisön tavoitteellisesta oppimisesta/osaamisen kehittämisestä strategialähtöisesti

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

- arvioida kehittämistoiminnan tuloksia ja vaikutuksia käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti kotimaisia
ja kansainvälisiä tietolähteitä erityisillä asiantuntijuusalueillaan
- toimia ja viestiä vaativissa kotimaisissa ja kansainvälisissä tilanteissa/verkostoissa
- arvioida tulevaisuuden haasteita ja muutostarpeita