Digiajan palvelumuotoilu (5 op)
Toteutuksen tunnus: YH00CI23-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 30.11.2022
Ajoitus
01.09.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lahden kampus
- Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 80
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija (2021, 2022, 2023, 2024)
Opettaja
- LAB_virtuaalihenkilö LAB_virtuaalihenkilö_hyvinvointi_YAMK_LTI
- Emilia Laapio-Rapi
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRYTO22HTäydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lappeenranta
-
HLTIYTO22HTäydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lahti
-
HLTIYSTD21SSosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija (YAMK) 21S Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
· käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietoperustaa
· tunnistaa käyttäjäymmärrys palvelumuotoilun lähtökohtana
· soveltaa palvelumuotoilumenetelmiä digisote-palvelujen uudistamisessa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan non-stop verkkototeutuksena. Opiskelija voi ilmottautua toteutukselle 30.11.2022 asti ja totetuksen voi suorittaa omaan tahtiin 1.9.2022-31.12.2022 välillä. Totetuksen suorittaminen vie noin kuukauden. Kaikki materiaali ja tehtävät ovat moodlessa.
Opiskelija voi halutessaan osallistua ZOOM ohjaukseen parillisten viikkojen keskiviikkoina klo 16-17. ZOOM ohjaus on vapaaehtoista, mutta auttaa esim. oppimistehtävän tekemiseen liittyvissä kysymyksissä.
Oppimistehtävä ja muut suoritukset arvioidaan kerran kuussa, kuun viimeisenä keskiviikkona ja arviointi viedään peppiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Materiaalit ja suosituskirjallisuus löytyy opintojakson moodlesta. Moodle avautuu viimeistään 1.9.2022
Oppimisympäristö
Moodle, ZOOM-verkko-ohjaus
Sisältö
Opintojakson sisältö koostuu seuraavista aiheista:
- muotoiluajattelu ja palvelumuotoilun tausta
- asiakas ja työntekijäosallisuus
- palvelumuotoilun prosessi
- palvelumuotoilun menetelmät
- digitaaliset palveluketjut
- aiheet kokoava oppimistehtävä
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa peruslähteisiin perustuen
- valita palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä palvelujen kehittämisessä organisaatiossa
- käyttää palvelumuotoilun ideaa ja menetelmiä organisaation digitaalisten palvelujen johtamisessa ja kehittämisessä
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa palvelumuotoilun tutkimuslähteisiin perustuen
- valita ja perustella palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä palvelujen kehittämisessä organisaatiossa
- käyttää palvelumuotoilun ideaa ja menetelmiä organisaation digitaalisten palvelujen johtamisessa ja kehittämisessä sekä perustella niiden käytettävyyttä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa palvelumuotoilun tutkimuslähteisiin perustuen
- valita ja perustella lähteiden avulla palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä palvelujen kehittämisessä organisaatiossa
- käyttää palvelumuotoilun ideaa ja menetelmiä organisaation digitaalisten palvelujen johtamisessa ja kehittämisessä sekä perustella ja arvioida niiden käytettävyyttä.