Siirry suoraan sisältöön

Digiajan palvelumuotoilu (5 op)

Toteutuksen tunnus: YH00CI23-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 30.11.2022

Ajoitus

01.09.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

  • Lahden kampus
  • Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 80

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija

Opettaja

  • LAB_virtuaalihenkilö LAB_virtuaalihenkilö_hyvinvointi_YAMK_LTI
  • Emilia Laapio-Rapi

Opetusryhmät

  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRYTO22H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • HLTIYTO22H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lahti
  • HLTIYSTD21S
    Sosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija (YAMK) 21S Lahti

Pienryhmät

  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
· käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietoperustaa
· tunnistaa käyttäjäymmärrys palvelumuotoilun lähtökohtana
· soveltaa palvelumuotoilumenetelmiä digisote-palvelujen uudistamisessa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan non-stop verkkototeutuksena. Opiskelija voi ilmottautua toteutukselle 30.11.2022 asti ja totetuksen voi suorittaa omaan tahtiin 1.9.2022-31.12.2022 välillä. Totetuksen suorittaminen vie noin kuukauden. Kaikki materiaali ja tehtävät ovat moodlessa.
Opiskelija voi halutessaan osallistua ZOOM ohjaukseen parillisten viikkojen keskiviikkoina klo 16-17. ZOOM ohjaus on vapaaehtoista, mutta auttaa esim. oppimistehtävän tekemiseen liittyvissä kysymyksissä.
Oppimistehtävä ja muut suoritukset arvioidaan kerran kuussa, kuun viimeisenä keskiviikkona ja arviointi viedään peppiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materiaalit ja suosituskirjallisuus löytyy opintojakson moodlesta. Moodle avautuu viimeistään 1.9.2022

Oppimisympäristö

Moodle, ZOOM-verkko-ohjaus

Sisältö

Opintojakson sisältö koostuu seuraavista aiheista:
- muotoiluajattelu ja palvelumuotoilun tausta
- asiakas ja työntekijäosallisuus
- palvelumuotoilun prosessi
- palvelumuotoilun menetelmät
- digitaaliset palveluketjut
- aiheet kokoava oppimistehtävä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa peruslähteisiin perustuen
- valita palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä palvelujen kehittämisessä organisaatiossa
- käyttää palvelumuotoilun ideaa ja menetelmiä organisaation digitaalisten palvelujen johtamisessa ja kehittämisessä

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa palvelumuotoilun tutkimuslähteisiin perustuen
- valita ja perustella palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä palvelujen kehittämisessä organisaatiossa
- käyttää palvelumuotoilun ideaa ja menetelmiä organisaation digitaalisten palvelujen johtamisessa ja kehittämisessä sekä perustella niiden käytettävyyttä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa palvelumuotoilun tutkimuslähteisiin perustuen
- valita ja perustella lähteiden avulla palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä palvelujen kehittämisessä organisaatiossa
- käyttää palvelumuotoilun ideaa ja menetelmiä organisaation digitaalisten palvelujen johtamisessa ja kehittämisessä sekä perustella ja arvioida niiden käytettävyyttä.