Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilu (5 op)

Toteutuksen tunnus: YH00CC91-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.07.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

01.11.2021 - 17.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla

Opettaja

  • Milla Mäkinen

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLTIYTUJO21KV
    Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla (YAMK) 21KV Lahti

Pienryhmät

  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- valita palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä palvelujen kehittämisessä organisaatiossa
- käyttää palvelumuotoilun ideaa ja menetelmiä organisaation palvelujen johtamisessa ja kehittämisessä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

1. lähiopetuskerralla 11.11. käydään läpi palvelumuotoilun periaatteet, tarkoitus ja prosessi. Syvennytään siihen, mitä palvelukokemukset ovat ja miten niitä voi muotoilla. (4 h)

• Tehtävät (40 h)
1. Tutustuminen palvelumuotoilun peruskirjallisuuteen.
2. Omiin palveluihin liittyvä reflektointitehtävä.

2. lähiopetuskerralla 25.11. käydään läpi palvelumuotoilun menetelmiä (yhteiskehittämisen työkalut, empatiatyökalut, kanvaasit) ja kokeillaan niitä yhdessä (4 h)

• Tehtävät: (40 h)
1. Tutustuminen tarkemmin palvelumuotoilun työkaluihin ja käyttömahdollisuuksiin sote-kentällä tapausesimerkkien avulla.
2. Omiin asiakaskokemuksiin liittyvä reflektointitehtävä.

3. lähiopetuskerralla 2.12. testataan yhteiskehittämistä yhdessä (4 h)

• Tehtävä (20 h): Ideaalipalvelukonseptin kirjaaminen.

Lisäksi kurssin ajalta kirjataan oppimispäiväkirja, jossa reflektoidaan opittua omaan työhön ja joka palautetaan opettajalle 10.12. mennessä. (21 h)

Ajoitus ja läsnäolo

1. Lähiopetuskerta 11.11. klo 9-13
Tehtävä
2. Lähiopetuskerta 25.11. klo 9-13
Tehtävä
3. Lähiopetuskerta 2.12. klo 9-13
Tehtävä

Oppimispäiväkirjan palautus 10.1.2 mennessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali opintojakson Moodle e-oppimisympäristössä. Lisämateriaalia Muotoilun tutkimus Moodle e-oppimisympäristön Service Design ja User Information Methods osioissa.

Palvelumuotoilun peruskirjallisuus: Palvelumuotoilu, Juha Tuulaniemi, 2011, Kustantaja: Talentum, Sivumäärä: 303, löytyy E-kirjana ISBN: 9789521416880 tai jokin muu vastaava palvelumuotoilun perusteos.

Työelämäyhteistyö

Varmistuu kurssin alkamiseen mennessä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op 133h

Lähiopetus 12 h
Tehtävät 100 h
- Palvelumuotoilukirjallisuuten tutustuminen ja siihen liittyvät tehtävät 40 h
- Palvelumuotoilun esimerkkeihin ja työkaluihin tutustuminen ja niihin liittyvät tehtävät
60 h
Oppimispäiväkirja 21 h

Sisältö

Opintojaksolla käydään läpi palvelumuotoilun perusteet ja perusmenetelmät. Lisäksi jakson aikana kokeillaan palvelumuotoilun menetelmiä käytännössä sote-palveluiden kehittämisen välineenä.

Arviointimenetelmät

Tehtävät: 60 %
Oppimispäiväkirja 40 %

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osoittaa tietävänsä, mitä palvelumuotoilun periaatteet, tarkoitus, prosessi ja menetelmät ovat

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä, miten palvelumuotoilun periaatteita, tarkoitusta, prosessia ja menetelmiä voi hyödyntää

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osoittaa osaavansa soveltaa palvelumuotoilun periaatteita, tarkoitusta, prosessia ja menetelmiä palveluiden kehittämiseen