Palvelumuotoilu (5 op)
Toteutuksen tunnus: YH00CC91-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.07.2021 - 05.09.2021
Ajoitus
01.11.2021 - 17.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
- Milla Mäkinen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIYTUJO21KVTulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla (YAMK) 21KV Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- valita palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä palvelujen kehittämisessä organisaatiossa
- käyttää palvelumuotoilun ideaa ja menetelmiä organisaation palvelujen johtamisessa ja kehittämisessä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
1. lähiopetuskerralla 11.11. käydään läpi palvelumuotoilun periaatteet, tarkoitus ja prosessi. Syvennytään siihen, mitä palvelukokemukset ovat ja miten niitä voi muotoilla. (4 h)
• Tehtävät (40 h)
1. Tutustuminen palvelumuotoilun peruskirjallisuuteen.
2. Omiin palveluihin liittyvä reflektointitehtävä.
2. lähiopetuskerralla 25.11. käydään läpi palvelumuotoilun menetelmiä (yhteiskehittämisen työkalut, empatiatyökalut, kanvaasit) ja kokeillaan niitä yhdessä (4 h)
• Tehtävät: (40 h)
1. Tutustuminen tarkemmin palvelumuotoilun työkaluihin ja käyttömahdollisuuksiin sote-kentällä tapausesimerkkien avulla.
2. Omiin asiakaskokemuksiin liittyvä reflektointitehtävä.
3. lähiopetuskerralla 2.12. testataan yhteiskehittämistä yhdessä (4 h)
• Tehtävä (20 h): Ideaalipalvelukonseptin kirjaaminen.
Lisäksi kurssin ajalta kirjataan oppimispäiväkirja, jossa reflektoidaan opittua omaan työhön ja joka palautetaan opettajalle 10.12. mennessä. (21 h)
Ajoitus ja läsnäolo
1. Lähiopetuskerta 11.11. klo 9-13
Tehtävä
2. Lähiopetuskerta 25.11. klo 9-13
Tehtävä
3. Lähiopetuskerta 2.12. klo 9-13
Tehtävä
Oppimispäiväkirjan palautus 10.1.2 mennessä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali opintojakson Moodle e-oppimisympäristössä. Lisämateriaalia Muotoilun tutkimus Moodle e-oppimisympäristön Service Design ja User Information Methods osioissa.
Palvelumuotoilun peruskirjallisuus: Palvelumuotoilu, Juha Tuulaniemi, 2011, Kustantaja: Talentum, Sivumäärä: 303, löytyy E-kirjana ISBN: 9789521416880 tai jokin muu vastaava palvelumuotoilun perusteos.
Työelämäyhteistyö
Varmistuu kurssin alkamiseen mennessä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op 133h
Lähiopetus 12 h
Tehtävät 100 h
- Palvelumuotoilukirjallisuuten tutustuminen ja siihen liittyvät tehtävät 40 h
- Palvelumuotoilun esimerkkeihin ja työkaluihin tutustuminen ja niihin liittyvät tehtävät
60 h
Oppimispäiväkirja 21 h
Sisältö
Opintojaksolla käydään läpi palvelumuotoilun perusteet ja perusmenetelmät. Lisäksi jakson aikana kokeillaan palvelumuotoilun menetelmiä käytännössä sote-palveluiden kehittämisen välineenä.
Arviointimenetelmät
Tehtävät: 60 %
Oppimispäiväkirja 40 %
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osoittaa tietävänsä, mitä palvelumuotoilun periaatteet, tarkoitus, prosessi ja menetelmät ovat
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä, miten palvelumuotoilun periaatteita, tarkoitusta, prosessia ja menetelmiä voi hyödyntää
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osoittaa osaavansa soveltaa palvelumuotoilun periaatteita, tarkoitusta, prosessia ja menetelmiä palveluiden kehittämiseen