Lasten ja nuorten fysioterapia (5 op)
Toteutuksen tunnus: ST00BJ16-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.07.2021 - 05.09.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 07.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Sirpa Silaste
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Opintokäynti/ekskursio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
08FYS20KMFysioterapeuttikoulutus 20K, monimuotototeutus, Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
- Harjoitukset 1
- Harjoitukset 2
- Luennot
- Opintokäynti/ekskursio
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata ja arvioida lapsen sensomotorista kehitystä
- käyttää lasten fysioterapian keskeisiä työtapoja, malleja ja tekniikoita perustellusti
- ymmärtää lapsen lähipiirin ja moniammatillisen yhteistyön merkityksen lapsen kuntoutuksessa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso alkaa verkko-osuudella Moodle-ympäristössä. Verkko-osuus tehdään 16.8 - 22.8. välisenä aikana.
Jokaiselle kontaktiopetuskerralle valmistaudutaan ennakolta itsenäisesti opiskelemalla tai tekemällä oppimistehtävä.
Opetusmenetelmät: luennot, tieto- ja taitopajat, vierailut, oppimistehtävät Zoomissa ja kampuksella.
Opiskelija antaa opintojaksopalautteen opintojakson lopussa. Opettaja vastaa palautteeseen.
Ajoitus: Lähiopetus alkaa viikolla 34 ja loppuu viikolla 46.
Muutokset ovat mahdollisia.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso alkaa verkko-opiskelulla Moodle-ympäristössä.
Läsnäolovelvoite lähiopetuksesta on 80 %.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjaudu Duodecimin oppiporttiin.
Pihko H., Haataja L. ja Rantala H. (toim.) Lastenneurologia. 2015. DUODECIM. Tenttiin sivut 128-137, 138-145, 172-183, 210-217.
Campbell, S., Palisano, R. & Orlin, M. 2012. Physical Therapy for children. St. Louis Missouri: Elsevier.
Kauranen K. 2017. Fysioterapeutin käsikirja. Sanoma Pro.
Salpa, P. 2007: Lapsen liikkumisen kehitys- ensimmäinen ikävuosi. Jyväskylä: Gummerus.
Salpa, P. & Autti-Rämö, I. 2010.Lapsen ensimmäinen vuosi. Kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? Livonia:Tammi.
Zukunft-Huber, B. 1991. Vauva oppii liikkumaan. Lapsen ensimmäinen vuosi. Jyväskylä: Gummerus.
Zimmer, R. 2011. Psykomotoriikan käsikirja.. Keuruu: Otava.
Muu oppikurssilla ilmoitettu materiaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vastaava osaaminen hankittuna korkeakoulusta.
Uusintamahdollisuudet
Verkkotentti Moodle-ympäristöstä
Osa 1.Soveltava- ja monivalintatentti lastenneurologisesta ja lastentautien fysioterapiasta. Yksi uusintatentti. Arviointi 1-5.
Osa 2: Monivalintatentti lasten ja nuorten tule- pulmista Yksi uusintatentti. Arviointi 1-5.
Osa 1 vastaa 2/3 ja osa 2 1/3 opintojakson arvosanasta.
Oppimisympäristö
Verkko-opetus, lähiopetus ja mahdolliset opintokäynnit.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Valmistautuminen ennakolta lähiopetukseen. Lisäksi soveltava tentti, verkkotentti ja oppimistehtävän teko. Opiskelijan on hyvä aloittaa opiskelemaan materiaaleja hyvissä ajoin.
Sisältö
Lapsen ja nuoren arviointi ja tutkiminen (sensomotorinen kehitys, ruumiin rakenne, asennon hallinta, liikkumis- ja toimintakyky,hengitystoiminnot).
Lapsen sensomotorisen kehityksen tukeminen.
Tuki- ja liikuntaelinsairauksien yksilöllinen ja näyttöön perustuva fysioterapia (skolioosi, selkäsairaudet, alaraajojen rakennepoikkeavuudet, rasitustilat, Perthesin tauti, reuma).
Neurologisten sairauksien yksilöllinen ja näyttöön perustuva fysioterapia (CP-vamma, olkahermopunoksen syntymävaurio, hydrocefalus, neuromuskulaariset sairaudet, meningomyelocele).
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Toiminnallinen anatomia ja fysiologia (10 op)
Liikkumisen ja toimintakyvyn perusteet (5 op)
Motorisen oppimisen ohjaus ja teknologia hyvinvointivalmennuksessa (5 op)
Tuki- ja liikuntaelimistön harjoittaminen (5 p)
Use of technology and supporting in functioning in physiotherapy (5 op)
Physiotherapy of central nervous system disorders and mental health (10 op)
Arviointimenetelmät
Opintojakson arvosana muodostuu osa-suorituksista, jotka ovat soveltava tentti 2/3 ja verkkotentti 1/3.
Tiimin oppimistehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty- hylätty Tenteistä tulee saadaa 50 % oikein.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta opintojakson tavoitteita.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa etsiä tietoa tiedonhankinnan prosessin eri vaiheide mukaisesti ja perustella tietolähteiden valintaa ja käyttöä.
Opiskelija käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla.
Opiskelija soveltaa monipuolisesti opittuja työtapoja lasten ja nuorten fysioterapiassa.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osa arvioida kriittisesti erilaisia tietolähteitä ja vertailla niitä.
Opiskelija osa käyttää ammattikäsitteitä laajaalaisesti.
Opiskelija osaa valita lasten ja nuorten fysioterapiaan soveltuvia tekniikoita ja työtapoja ja perustella valintansa.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa arvioida ja perustella tiedonlähteiden hyödyllisyyttä.
Opiskelija osaa käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja yhdistää niitä sujuvasti kokonaisuuksiksi.
Opiskelija osaa valita, yhdistellä ja kehittää lasten ja nuorten fysioterapiaan soveltuvia tekniikoita ja työtapoja.