Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja nuorten fysioterapia (5 op)

Toteutuksen tunnus: ST00BJ16-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.11.2020 - 10.01.2021

Ajoitus

01.01.2021 - 19.03.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Sirpa Silaste

Opetusryhmät

  • Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Taitopaja 1 (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
  • Taitopaja 2 (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • 08FYS19S
    Fysioterapeuttikoulutus 19S, Lahti

Pienryhmät

  • Harjoitus R 1
  • Harjoitus R 2
  • Itsenäinen
  • Verkkoluento
  • Taitopaja 1
  • Taitopaja 2

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata ja arvioida lapsen sensomotorista kehitystä
- käyttää lasten fysioterapian keskeisiä työtapoja, malleja ja tekniikoita perustellusti
- ymmärtää lapsen lähipiirin ja moniammatillisen yhteistyön merkityksen lapsen kuntoutuksessa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso alkaa verkko-osuudella Moodle-ympäristössä, joka avautuu 7.1.2021
Jokaiselle kontaktiopetuskerralle valmistaudutaan ennakolta itsenäisesti opiskelemalla tai tekemällä oppimistehtävä.
Varaa tätä varten noin 1 t aikaa.
Opetusmenetelmät: luennot, tieto- ja taitopajat, vierailut, oppimistehtävät Zoomissa ja kampuksella.
Opiskelija antaa opintojaksopalautteen opintojakson lopussa. Opettaja vastaa palautteeseen.
Ajoitus: Lähiopetus alkaa viikolla 2.
Muutokset ovat mahdollisia.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso alkaa verkko-opiskelulla 7.1.2021.Moodle-ympäristössä.
Läsnäolovelvoite lähiopetuksesta on 80 %.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kirjaudu Duodecimin oppiporttiin.
Pihko H., Haataja L. ja Rantala H. (toim.) Lastenneurologia. 2015. DUODECIM. Tenttiin sivut 128-137, 138-145, 172-183, 210-217.
Campbell, S., Palisano, R. & Orlin, M. 2012. Physical Therapy for children. St. Louis Missouri: Elsevier.
Kauranen K. 2017. Fysioterapeutin käsikirja. Sanoma Pro.
Salpa, P. 2007: Lapsen liikkumisen kehitys- ensimmäinen ikävuosi. Jyväskylä: Gummerus.
Salpa, P. & Autti-Rämö, I. 2010.Lapsen ensimmäinen vuosi. Kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? Livonia:Tammi.
Zukunft-Huber, B. 1991. Vauva oppii liikkumaan. Lapsen ensimmäinen vuosi. Jyväskylä: Gummerus.
Zimmer, R. 2011. Psykomotoriikan käsikirja.. Keuruu: Otava.
Muu oppikurssilla ilmoitettu materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vastaava osaaminen hankittuna korkeakoulusta.

Uusintamahdollisuudet

Soveltava tentti lastenneurologisesta ja lastentautien fysioterapiasta Exam-ympäristössä. Yksi uusintatentti.
Verkkotentti lasten ja nuorten tule- pulmista Moodlessa. Yksi uusintatentti.

Oppimisympäristö

Verkko-opetus, lähiopetus ja mahdolliset virtuaaliset opintokäynnit.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Valmistautuminen ennakolta lähiopetukseen. Tähän on hyvä varata 1 tuntia aikaa. Lisäksi soveltavatentti Examissa, verkkotentti ja oppimistehtävän teko. Opiskelijan on hyvä aloittaa opiskelemaan materiaaleja hyvissä ajoin.

Sisältö

Lapsen ja nuoren arviointi ja tutkiminen (sensomotorinen kehitys, ruumiin rakenne, asennon hallinta, liikkumis- ja toimintakyky,hengitystoiminnot).
Lapsen sensomotorisen kehityksen tukeminen.
Tuki- ja liikuntaelinsairauksien yksilöllinen ja näyttöön perustuva fysioterapia (skolioosi, selkäsairaudet,alaraajojen rakennepoikkeavuudet, rasitustilat, Perthesin tauti, reuma).
Neurologisten sairauksien yksilöllinen ja näyttöön perustuva fysioterapia (CP-vamma, olkahermopunoksen syntymävaurio, hydrocefalus, neuromuskulaariset sairaudet, meningomyelocele).

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Toiminnallinen anatomia ja fysiologia (10 op)
Liikkumisen ja toimintakyvyn perusteet (5 op)
Motorisen oppimisen ohjaus ja teknologia hyvinvointivalmennuksessa (5 op)
Tuki- ja liikuntaelimistön harjoittaminen (5 p)
Use of technology and supporting in functioning in physiotherapy (5 op)
Physiotherapy of central nervous system disorders and mental health (10 op)

Arviointimenetelmät

Opintojakson arvosana muodostuu osa-suorituksista, jotka ovat soveltava tentti 2/3 ja verkkotentti 1/3. Soveltavan tentin tulokseen tulevat paritehtävän pisteet.
Tiimin oppimistehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty- hylätty Tentistä tulee saadaa 50 % oikein.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta opintojakson tavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa etsiä tietoa tiedonhankinnan prosessin eri vaiheide mukaisesti ja perustella tietolähteiden valintaa ja käyttöä.
Opiskelija käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla.
Opiskelija soveltaa monipuolisesti opittuja työtapoja lasten ja nuorten fysioterapiassa.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osa arvioida kriittisesti erilaisia tietolähteitä ja vertailla niitä.
Opiskelija osa käyttää ammattikäsitteitä laajaalaisesti.
Opiskelija osaa valita lasten ja nuorten fysioterapiaan soveltuvia tekniikoita ja työtapoja ja perustella valintansa.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa arvioida ja perustella tiedonlähteiden hyödyllisyyttä.
Opiskelija osaa käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja yhdistää niitä sujuvasti kokonaisuuksiksi.
Opiskelija osaa valita, yhdistellä ja kehittää lasten ja nuorten fysioterapiaan soveltuvia tekniikoita ja työtapoja.