Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja nuorten fysioterapia (5 op)

Toteutuksen tunnus: ST00BJ16-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 15.09.2020

Ajoitus

11.08.2020 - 13.11.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 40

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Sirpa Silaste

Opetusryhmät

  • ryhmä A (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
  • ryhmä B (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • 08FYS19KM
    Fysioterapeuttikoulutus 19K, monimuotototeutus, Lahti

Pienryhmät

  • ryhmä A
  • ryhmä B

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata ja arvioida lapsen sensomotorista kehitystä
- käyttää lasten fysioterapian keskeisiä työtapoja, malleja ja tekniikoita perustellusti
- ymmärtää lapsen lähipiirin ja moniammatillisen yhteistyön merkityksen lapsen kuntoutuksessa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso alkaa verkko-osuudella Moodle-ympäristössä Reppualustalla, joka avautuu 11.8. Reppusivun avain on lapsi.
Jokaiselle kontaktiopetuskerralle valmistaudutaan ennakolta itsenäisesti opiskelemalla tai tekemällä oppimistehtävä.
Varaa tätä varten noin 1 t aikaa.
Opetusmenetelmät: luennot, tieto- ja taitopajat, vierailut, oppimistehtävät.
Opiskelija täyttää itsearvioinnin ja opintojaksopalautteen reppusivulla opintojakson lopussa. Opettaja vastaa palautteeseen.
Ajoitus: 11.8- Lähiopetus alkaa viikolla 35.
Muutokset ovat mahdollisia.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso alkaa verkko-opiskelulla 11.8 2020.Moodle-ympäristössä reppu-sivulla, jonka avain on lapsi.
Läsnäolovelvoite lähiopetuksesta on 80 %.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kirjaudu Duodecimin oppiporttiin.
Pihko H., Haataja L. ja Rantala H. (toim.) Lastenneurologia. 2015. DUODECIM. Tenttiin sivut 128-137, 138-145, 172-183, 210-217.
Campbell, S., Palisano, R. & Orlin, M. 2012. Physical Therapy for children. St. Louis Missouri: Elsevier.
Kauranen K. 2017. Fysioterapeutin käsikirja. Sanoma Pro.
Salpa, P. 2007: Lapsen liikkumisen kehitys- ensimmäinen ikävuosi. Jyväskylä: Gummerus.
Salpa, P. & Autti-Rämö, I. 2010.Lapsen ensimmäinen vuosi. Kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? Livonia:Tammi.
Zukunft-Huber, B. 1991. Vauva oppii liikkumaan. Lapsen ensimmäinen vuosi. Jyväskylä: Gummerus.
Zimmer, R. 2011. Psykomotoriikan käsikirja.. Keuruu: Otava.
Muu oppikurssilla ilmoitettu materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vastaava osaaminen hankittuna korkeakoulusta.

Uusintamahdollisuudet

Vauvan sensomotoriikan havainnoinin näyttökoe syyskuussa.
Soveltava tentti lastenneurologisesta ja lastentautien fysioterapiasta lokakuussa.
Verkkotentti lasten ja nuorten tule- pulmista marraskuussa.

Oppimisympäristö

Verkko-opetus, lähiopetus ja mahdolliset opintokäynnit.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Valmistautuminen ennakolta lähiopetukseen. Tähän on hyvä varata 1 tuntia aikaa. Lisäksi näyttö, soveltavatentti, verkkotentti ja oppimistehtävän teko. Opiskelijan on hyvä aloittaa opiskelemaan materiaaleja hyvissä ajoin.

Sisältö

Lapsen ja nuoren arviointi ja tutkiminen (sensomotorinen kehitys, ruumiin rakenne, asennon hallinta, liikkumis- ja toimintakyky,hengitystoiminnot).
Lapsen sensomotorisen kehityksen tukeminen.
Tuki- ja liikuntaelinsairauksien yksilöllinen ja näyttöön perustuva fysioterapia (skolioosi, selkäsairaudet,alaraajojen rakennepoikkeavuudet, rasitustilat, Perthesin tauti, reuma).
Neurologisten sairauksien yksilöllinen ja näyttöön perustuva fysioterapia (CP-vamma, olkahermopunoksen syntymävaurio, hydrocefalus, neuromuskulaariset sairaudet, meningomyelocele).

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Toiminnallinen anatomia ja fysiologia (10 op)
Liikkumisen ja toimintakyvyn perusteet (5 op)
Motorisen oppimisen ohjaus ja teknologia hyvinvointivalmennuksessa (5 op)
Tuki- ja liikuntaelimistön harjoittaminen (5 p)
Use of technology and supporting in functioning in physiotherapy (5 op)
Physiotherapy of central nervous system disorders and mental health (10 op)

Arviointimenetelmät

Opintojakson arvosana muodostuu osa-suorituksista, jotka ovat soveltava tentti 2/3 ja verkkotentti 1/3.
Vauvan havainnoinnin näyttökoe (0-5p) on osa soveltavaa tenttiä. Oppimistehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty- hylätty Tentistä tulee saadaa 50 % oikein.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta opintojakson tavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa etsiä tietoa tiedonhankinnan prosessin eri vaiheide mukaisesti ja perustella tietolähteiden valintaa ja käyttöä.
Opiskelija käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla.
Opiskelija soveltaa monipuolisesti opittuja työtapoja lasten ja nuorten fysioterapiassa.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osa arvioida kriittisesti erilaisia tietolähteitä ja vertailla niitä.
Opiskelija osa käyttää ammattikäsitteitä laajaalaisesti.
Opiskelija osaa valita lasten ja nuorten fysioterapiaan soveltuvia tekniikoita ja työtapoja ja perustella valintansa.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa arvioida ja perustella tiedonlähteiden hyödyllisyyttä.
Opiskelija osaa käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja yhdistää niitä sujuvasti kokonaisuuksiksi.
Opiskelija osaa valita, yhdistellä ja kehittää lasten ja nuorten fysioterapiaan soveltuvia tekniikoita ja työtapoja.