Motorisen oppimisen ohjaus ja teknologia hyvinvointivalmennuksessa (5 op)
Toteutuksen tunnus: ST00BJ08-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.05.2020 - 15.09.2020
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Heli Lahtio
- ST_Opettaja_FYTI_02 Virtuaaliopettaja
- Annamaija Id-Korhonen
Opetusryhmät
- A (Koko: 19. Avoin AMK: 0.)
- B (Koko: 19. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
08FYS20KMFysioterapeuttikoulutus 20K, monimuotototeutus, Lahti
Pienryhmät
- A
- B
Osaamistavoitteet
- selittää motorisen oppimisen perusteet
- kuvata fyysisen harjoittelun ja terveysliikunnan perusteet
- suunnitella ja ohjata asiakkaille yksilöllistä tai ryhmälle tavoitteellista terveysliikuntaa
- käyttää hyvinvointivalmennuksen periaatteita asiakkaan ohjaamisessa
- käyttää innovatiivisia, teknologia- ja asiakaslähtöisiä ratkaisuja hyvinvoinnin ohjaamisessa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, itsenäistä ja verkko-opetusta. Opintojakso sisältää taitopajoja ja simulaatioharjoituksia, joihin opiskelija valmistautuu etukäteen. Hyvinvointianalyysimittaukset asiakkaille osana ATK Asiantuntijatyön työhyvinvoinnin ja tuottavuuden kehittämishanketta. Opiskelija täyttää Repussa olevan kurssipalautteen ja itsearvioinnin.
Opintojakson suorittaminen vaatii annettujen tehtävien tekemistä hyväksytysti aikataulussa.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutuu 16.8.- 31.12.2020. Lähiopetuksessa läsnäolo 80 %.
Hyväksyttyyn suoritukseen edellytetään työpajoihin ja simulaatioharjoitukseen osallistumista.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
K. Kauranen. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen.
Muu materiaali ilmoitetaan kurssin alussa
Työelämäyhteistyö
Hyvinvointianalyysimittaukset toteutetaan osana ATK hanketta.
Oppimisympäristö
Verkkoympäristö, lähitapaamiset, työpajat ja simulaatioharjoitukset.
Sisältö
Motorinen oppiminen, yksilö- ja ryhmäliikunnan ohjaus, allasharjoittelu, liikuntaharjoittelun perusperiaatteet, uni, palautuminen ja ravitsemus osana terveelllistä elämäntapaa. Asiakkaan ohjauksen työkalut ja teknologian käyttö tukena asiakkaan ohjauksessa.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Edeltävät opinnot:
Toiminnallinen anatomia ja fysiologia.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen.
Liikkumisen ja toimintakyvyn perusteet.
Arviointimenetelmät
Oppimistehtävät motorisen oppimisen soveltava tehtävä arvioidaan numeerisesti (1-5). Muut annetut tehtävät tulee suorittaa hyväksytysti.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta osaamistavoitteita.
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa käyttää perustellusti ja johdonmukaisesti motoriseen oppimiseen, ryhmäliikuntaan, terveyden edistämiseen ja ravitsemussuosituksiin liittyviä tietolähteitä ja ammattikäsitteitä.
Opiskelija osaa soveltaa monipuolisesti ryhmäliikunnan ja terveyden edistämisen ohjauksen keinoja.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osoittaa perehtyneisyytensä, motorisen oppimisen, ryhmäliikunnan ohjaamisen, terveyden edistämisen ja ravitsemussuositusten tietoperustaan ja osaa käyttää yksittäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija osaa ohjata yksilöä ja toimia ryhmäliikunnan ohjaajana ja käyttää terveyden edistämisen toimintatapoja osoittaen perehtyneensä kohderyhmään. Opiskelija osaa toimia asiakastilanteessa turvallisesti.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa käyttää perustellusti ja johdonmukaisesti motoriseen oppimiseen, ryhmäliikuntaan, terveyden edistämiseen, ravitsemussuosituksiin ammattikäsitteitä.Opiskelija osaa erottaa arkitiedon tukitusta tiedosta.
Opiskelija osaa soveltaa monipuolisesti yksilön ja ryhmäliikunnan ohjauksen sekä terveyden edistämisen toimintatapoja kohderyhmän huomioiden. Opiskelija noudattaa noudattaa asiakastilanteissa turvallisuusohjeita
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa etsiä tietoa tiedonhankintaprosessin vaiheiden kautta ja käyttää perustellen ja luotettavuutta arvioiden motorista oppimista ja ryhmäliikuntaa sekä terveyden edistämistå ja ravitsemussuosituksiakoskevia tietolähteitä sekä lisäksi osaa arvioida niitä ja käyttää alan ammattikäsitteitä asiantuntevasti.
Opiskelijaa osaa esittää vaihtoehtoisia ratkaisuja sekä vertailla toimintaan liittyviä ratkaisuvaihtoehtoja yksilö- ja ryhmäliikuntaohjauksesta sekä terveyden edistämisestä
Opiskelija osaa organisoida ryhmän toimintaa ja toimia asiakastilanteissa turvallisuuden huomioiden kohderyhmälähtöisesti ja tilanteen mukaisesti.
.