Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja nuorten hoitotyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: ST00BG49-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.11.2020 - 10.01.2021

Ajoitus

01.01.2021 - 30.04.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Päivi Ivanoff-Lahtela
  • Heidi Savolainen

Opetusryhmät

  • Case 2 purku Ryhmä A (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Case 2 purku Ryhmä B (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Case 2 purku Ryhmä C (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Case 3 purku Ryhmä A (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Case 3 purku Ryhmä B (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Case 3 purku Ryhmä C (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Taitopaja A (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Taitopaja B (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Taitopaja C (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio Lanu 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio Lanu 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio Lanu 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio Lanu 4 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio Äitiyshuolto 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio Äitiyshuolto 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio Äitiyshuolto 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio Äitiyshuolto 4 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • 08SH20K
    Sairaanhoitajakoulutus 20K, Lahti

Pienryhmät

  • Case 2 purku Ryhmä A
  • Case 2 purku Ryhmä B
  • Case 2 purku Ryhmä C
  • Case 3 purku Ryhmä A
  • Case 3 purku Ryhmä B
  • Case 3 purku Ryhmä C
  • Taitopaja A
  • Taitopaja B
  • Taitopaja C
  • Simulaatio Lanu 1
  • Simulaatio Lanu 2
  • Simulaatio Lanu 3
  • Simulaatio Lanu 4
  • Simulaatio Äitiyshuolto 1
  • Simulaatio Äitiyshuolto 2
  • Simulaatio Äitiyshuolto 3
  • Simulaatio Äitiyshuolto 4

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa lapsen kehityksen eri vaiheisiin liittyvää tietoa hoidon suunnittelussa toteutuksessa ja arvioinnissa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasten turvallista lääke- ja kivun hoitoa
- tunnistaa lapsiperheiden hyvinvoinnin haasteita ja edistää perheiden hyvinvointia
- arvioida lapsille, nuorille ja perheille tarjottavia sähköisiä palveluja
- kuvata yleisimmät lastentaudit ja niiden lääketieteelliset hoitomenetelmät (1 op)

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Face to face-työskenetely, oppimistehtävät, simulaatiot/taitopajat pienryhmissä, kirjallinen tentti.
Opintojakso alkaa viikolla 1 ja loppuu viikolla 7
Opiskelijan lähityöskentely:
Face to face -työskentey 8h
Simulaatio 4h simulaatioon valmistava taitopaja 3h, pienryhmissä
Case tiimityöskentely, pienryhmissä 10h

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso alkaa viikolla 1 ja päättyy viikolla 7.
Face-to face opiskelussa, case-tiimityöskentelyssä, simulaatiossa/ taitopajoissa opiskelijat ovat paikalla. Itsenäisen työskentelyn ajankohdat opiskelijat suunnittelevat omatoimisesti.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Storvik-Sydänmaa, S., Tervajärvi, L & Hammar A-M. 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. Helsinki. Sanoma Pro
Käypä hoito. 2015. Ruoka-allergia (lapset).
Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen. 2008. Hoitotyön suositus. Hoitotyön tutkimussäätiö. www.hotus.fi

Duodecin Oppiportti, Lastentaudit. Tenttiin tulevat teemat kerrotaan opintojaksovihossa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toisissa ammattikorkeakouluissa suoritetut samansisältöiset opintojaksot.

Työelämäyhteistyö

Lasten ja nuorten hoitotyön harjoittelu kuuluu osana 75 opintopisteen harjoittelukokonaisuuteen. Harjoittelu toteutuu henkilökohtaisen opiskeluaikataulun mukaan.

Uusintamahdollisuudet

Exam tentti.

Oppimisympäristö

Face-to-face -luokkatilassa tai Teams, ellei kampuksella opiskelu ole mahdollista.
Simulaatioon valmistavat taitopajat harjoitteluluokassa
Simulaatio
Moodle-oppimisalusta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso 5op (135 tuntia)
Lähiopetusta 25 tuntia
Itsenäinen työskentely (110 tuntia):
Case-työskentely 54h
Tentti 56h

Sisältö

Opiskelija teoriatiedon avulla
-etsii ja käyttää ajantasaista näyttöön perustuvaa ja tutkittua tietoa perehtyessään opintojakson sisältöihin
-soveltaa tietoa lapsen ja nuoren kehityksestä hoitotyön toiminnassa
-tulkitsee oikein lapsen voinnissa tapahtuvia muutoksia: tarkkailee lapsen vointia, tulkitsee havaintoja ja hoitaa lasta yhteistyössä perheen ja muiden ammattihenkilöiden kanssa
-toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa
-soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa lapsen kivun tunnistamisessa ja hoidossa
-toimii alaikäisen potilaan asemaa koskevan lainsäädännön mukaisesti
-tunnistaa lapsen kaltoinkohtelun ja osaa kohdata lapsen ja perheen
-ohjata ja tukea perhettä lapsen sairastaessa hyödyntäen näyttöön perustuvaa tietoa.
- arvioida lapsille, nuorille ja perheille tarjottavia sähköisiä palveluja
- tunnistaa yleisimpien lastentautien oireet ja hoitolinjaukset. (Oppiportin Lastentautien materiaali sovituin osin)

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Moduulit:
Hyvinvoinnin tekijät
Hoitotyö ja hoitotiede
Potilasturvallisuus
Näyttöön perustuva toiminta

Arviointimenetelmät

Kirjallisessa tentissä arvioidaan tiedollista osaamista asteikolla 1-5 (50%). Oppimistehtävissä (Case -tiimitehtävät) arvioidaan tiedollista osaamista asteikolla 1-5 (50%). Oppimistehtävissä arviointi toteutuu vertaisarviointina ja opettajan arviointina. Arvioinnin toteuttaa opintojakson opettaja.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
-etsii ja käyttää ajantasaista näyttöön perustuvaa ja tutkittua tietoa perehtyessään opintojakson sisältöihin
- tulkitsee oikein lapsen voinnissa tapahtuvia muutoksia: tarkkailee lapsen vointia, tulkitsee havaintoja ja hoitaa lasta yhteistyössä perheen ja muiden ammattihenkilöiden kanssa
- toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa yksittäisissä tilanteissa tehtäväksi annon mukaisesti
- etsii yksittäiseen tilanteeseen näyttöön perustuvaa tietoa lapsen kivun tunnistamisesta ja hoidosta
- etsii tietoa alaikäisen potilaan asemaa koskevasta lainsäädännöstä
- etsii tietoa lapsen kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja lapsen ja perheen kohtaamisesta
- etsii ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa perheen ohjaamisesta ja tukemisesta lapsen sairastaessa
- osoittaa perehtyneisyyttä lasten hoitotyön ammattieettisiin periaatteisiin
- osaa luetella tyypillisimpien lastentautien oireet ja hoitolinjat

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- arvioi kriittisesti ajantasaista näyttöön perustuvaa ja tutkittua tietoa perehtyessään opintojakson sisältöihin
- tulkitsee oikein lapsen voinnissa tapahtuvia muutoksia: tarkkailee lapsen vointia, tulkitsee havaintoja ja soveltaa ammatillista osaamista lapsen hoitamisessa yhteistyössä perheen ja muiden ammattihenkilöiden kanssa
- toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa yksittäisissä tilanteissa tehtäväksi annon mukaisesti ja perustella toimintansa
- etsii yksittäiseen tilanteeseen näyttöön perustuvaa tietoa ja vertailee tietolähteitä lapsen kivun tunnistamisesta ja hoidosta
- etsii tietoa alaikäisen potilaan asemaa koskevasta lainsäädännöstä ja pohtii tiedon soveltamista
- etsii tietoa lapsen kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja lapsen ja perheen kohtaamisesta sekä pohtii tiedon soveltamista
- etsii ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa perheen ohjaamisesta ja tukemisesta lapsen sairastaessa sekä soveltaa tietoa erilaisiin tilanteisiin
- toimii lasten hoitotyön ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa kuvata tyypillisimpien lastentautien oireet ja hoitolinjat

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- arvioi kriittisesti ja perutelee ajantasaisen näyttöön perustuvan ja tutkitun tiedon hyödyllisyyttä perehtyessään opintojakson sisältöihin
- tulkitsee oikein lapsen voinnissa tapahtuvia muutoksia: ennakoi ja suunnittelee toimintaansa havaintojen perusteella ja soveltaa ammatillista osaamista lapsen hoitamisessa yhteistyössä perheen ja muiden ammattihenkilöiden kanssa
- toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa vaihtelevissa tilanteissa ja perustella toimintansa
- etsii näyttöön perustuvaa tietoa, vertailee ja arvioi tietolähteitä lapsen kivun tunnistamisesta ja hoidosta
- etsii tietoa alaikäisen potilaan asemaa koskevasta lainsäädännöstä ja pohtii ja arvioi tiedon soveltamista
- etsii tietoa lapsen kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja lapsen ja perheen kohtaamisesta sekä pohtii ja arvioi tiedon soveltamista
- etsii ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa perheen ohjaamisesta ja tukemisesta lapsen sairastaessa sekä soveltaa arvioiden tietoa erilaisiin tilanteisiin
- perustelee toimintaansa lasten hoitotyön ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa soveltaa hoitotyön toimintaa tyypillisimpiä lastentauteja sairastavien lasten hoitoon.