Lasten ja nuorten hoitotyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: ST00BG49-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.08.2019 - 15.09.2019
Ajoitus
05.11.2019 - 11.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysala (LAMK)
Toimipiste
Sosiaali- ja terveysala
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 45
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Päivi Ivanoff-Lahtela
- Maj-Britt Tallbacka
- Heidi Savolainen
Opetusryhmät
- Ryhmä A (Koko: 16. Avoin AMK: 0.)
- Ryhmä B (Koko: 16. Avoin AMK: 0.)
- Ryhmä C (Koko: 16. Avoin AMK: 0.)
- Ryhmä MM (Koko: 16. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
08SH18SSairaanhoitajakoulutus 18S, Lahti
Pienryhmät
- Ryhmä A
- Ryhmä B
- Ryhmä C
- Ryhmä MM
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa lapsen kehityksen eri vaiheisiin liittyvää tietoa hoidon suunnittelussa toteutuksessa ja arvioinnissa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasten turvallista lääke- ja kivun hoitoa
- tunnistaa lapsiperheiden hyvinvoinnin haasteita ja edistää perheiden hyvinvointia
- arvioida lapsille, nuorille ja perheille tarjottavia sähköisiä palveluja
- kuvata yleisimmät lastentaudit ja niiden lääketieteelliset hoitomenetelmät (1 op)
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Face to face-työskenetely, oppimistehtävät, simulaatiot/taitopajat pienryhmissä, kirjallinen tentti.
Opintojakso alkaa 5.11.2019 klo 11-16 ja loppuu 11.12 2019 klo 9-11.
Opiskelijan lähityöskentely:
Face to face -työskentey 8h
Taitopaja työskentely 4h, pienryhmissä
Case tiimityöskentely, pienryhmissä 10h
Tenttiin valmentava tunti 1h ja tentti 2h. Yhteensä 25 tuntia
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso alkaa 5.11. 2019 klo 11-16 johdantoluennolla. Opintojakso päättyy 11.12.2019. klo 9-11 pidettävään kirjalliseen kokeeseen.
Face-to face opiskelussa, case-tiimityöskentelyssä, simulaatiossa/ taitopajoissa opiskelijat ovat paikalla. Vapaaehtoisia tunteja ovat simulaatioon valmistava lääkelaskennan taitopaja ja tenttiin valmistava tunti. Itsenäisen työskentelyn ajankohdat opiskelijat suunnittelevat omatoimisesti.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ivanoff.P, Risku, A., Kitinoja.H., Vuori, A. &; Palo,R. 2006. Hoidatko minua? Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö. Helsinki. WSOY.
Käypä hoito. 2015. Ruoka-allergia (lapset).
Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen. 2008. Hoitotyön suositus. Hoitotyön tutkimussäätiö. www.hotus.fi
Storvik-Sydänmaa, S. & Talvensaari, H. 2013. Lapsen ja nuoren hoitotyö. Helsinki. Sanoma Pro.
Skhole -materiaalista lastentautien osuus. Tenttiin tulevat teemat kerrotaan johdantotunnilla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toisissa ammattikorkeakouluissa suoritetut samansisältöiset opintojaksot.
Työelämäyhteistyö
Lasten ja nuorten hoitotyön harjoittelu kuuluu osana 75 opintopisteen harjoittelukokonaisuuteen. Harjoittelu toteutuu henkilökohtaisen opiskeluaikataulun mukaan.
Uusintamahdollisuudet
Kirjallinen tentti 11.12.2019 klo 9-11. Tentin voi tarvittaessa uusia yleisinä tenttipäivinä tai muiden vastaavien toteutusten tenttiajankohtana.
Oppimisympäristö
Face-to-face -luokkatilassa
Simulaatioon valmistavat taitopajat harjoitteluluokassa
Simulaatio
Moodle-oppimisalusta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso 5op (135 tuntia)
Lähiopetusta 25 tuntia
Itsenäinen työskentely (110 tuntia):
Case-työskentely 54h
Tentti 56h
Sisältö
Opiskelija teoriatiedon avulla
-etsii ja käyttää ajantasaista näyttöön perustuvaa ja tutkittua tietoa perehtyessään opintojakson sisältöihin
-soveltaa tietoa lapsen ja nuoren kehityksestä hoitotyön toiminnassa
-tulkitsee oikein lapsen voinnissa tapahtuvia muutoksia: tarkkailee lapsen vointia, tulkitsee havaintoja ja hoitaa lasta yhteistyössä perheen ja muiden ammattihenkilöiden kanssa
-toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa
-soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa lapsen kivun tunnistamisessa ja hoidossa
-toimii alaikäisen potilaan asemaa koskevan lainsäädännön mukaisesti
-tunnistaa lapsen kaltoinkohtelun ja osaa kohdata lapsen ja perheen
-ohjata ja tukea perhettä lapsen sairastaessa hyödyntäen näyttöön perustuvaa tietoa.
- arvioida lapsille, nuorille ja perheille tarjottavia sähköisiä palveluja
- tunnistaa yleisimpien lastentautien oireet ja hoitolinjaukset. (Skhole materiaali sovituin osin)
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Moduulit:
Hyvinvoinnin tekijät
Hoitotyö ja hoitotiede
Potilasturvallisuus
Näyttöön perustuva toiminta
Arviointimenetelmät
Kirjallisessa tentissä arvioidaan tiedollista osaamista asteikolla 1-5 (50%). Oppimistehtävissä (Case -tiimitehtävät) arvioidaan tiedollista osaamista asteikolla 1-5 (50%). Oppimistehtävissä arviointi toteutuu vertaisarviointina ja opettajan arviointina. Arvioinnin toteuttaa opintojakson opettaja.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
-etsii ja käyttää ajantasaista näyttöön perustuvaa ja tutkittua tietoa perehtyessään opintojakson sisältöihin
- tulkitsee oikein lapsen voinnissa tapahtuvia muutoksia: tarkkailee lapsen vointia, tulkitsee havaintoja ja hoitaa lasta yhteistyössä perheen ja muiden ammattihenkilöiden kanssa
- toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa yksittäisissä tilanteissa tehtäväksi annon mukaisesti
- etsii yksittäiseen tilanteeseen näyttöön perustuvaa tietoa lapsen kivun tunnistamisesta ja hoidosta
- etsii tietoa alaikäisen potilaan asemaa koskevasta lainsäädännöstä
- etsii tietoa lapsen kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja lapsen ja perheen kohtaamisesta
- etsii ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa perheen ohjaamisesta ja tukemisesta lapsen sairastaessa
- osoittaa perehtyneisyyttä lasten hoitotyön ammattieettisiin periaatteisiin
- osaa luetella tyypillisimpien lastentautien oireet ja hoitolinjat
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- arvioi kriittisesti ajantasaista näyttöön perustuvaa ja tutkittua tietoa perehtyessään opintojakson sisältöihin
- tulkitsee oikein lapsen voinnissa tapahtuvia muutoksia: tarkkailee lapsen vointia, tulkitsee havaintoja ja soveltaa ammatillista osaamista lapsen hoitamisessa yhteistyössä perheen ja muiden ammattihenkilöiden kanssa
- toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa yksittäisissä tilanteissa tehtäväksi annon mukaisesti ja perustella toimintansa
- etsii yksittäiseen tilanteeseen näyttöön perustuvaa tietoa ja vertailee tietolähteitä lapsen kivun tunnistamisesta ja hoidosta
- etsii tietoa alaikäisen potilaan asemaa koskevasta lainsäädännöstä ja pohtii tiedon soveltamista
- etsii tietoa lapsen kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja lapsen ja perheen kohtaamisesta sekä pohtii tiedon soveltamista
- etsii ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa perheen ohjaamisesta ja tukemisesta lapsen sairastaessa sekä soveltaa tietoa erilaisiin tilanteisiin
- toimii lasten hoitotyön ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa kuvata tyypillisimpien lastentautien oireet ja hoitolinjat
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- arvioi kriittisesti ja perutelee ajantasaisen näyttöön perustuvan ja tutkitun tiedon hyödyllisyyttä perehtyessään opintojakson sisältöihin
- tulkitsee oikein lapsen voinnissa tapahtuvia muutoksia: ennakoi ja suunnittelee toimintaansa havaintojen perusteella ja soveltaa ammatillista osaamista lapsen hoitamisessa yhteistyössä perheen ja muiden ammattihenkilöiden kanssa
- toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa vaihtelevissa tilanteissa ja perustella toimintansa
- etsii näyttöön perustuvaa tietoa, vertailee ja arvioi tietolähteitä lapsen kivun tunnistamisesta ja hoidosta
- etsii tietoa alaikäisen potilaan asemaa koskevasta lainsäädännöstä ja pohtii ja arvioi tiedon soveltamista
- etsii tietoa lapsen kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja lapsen ja perheen kohtaamisesta sekä pohtii ja arvioi tiedon soveltamista
- etsii ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa perheen ohjaamisesta ja tukemisesta lapsen sairastaessa sekä soveltaa arvioiden tietoa erilaisiin tilanteisiin
- perustelee toimintaansa lasten hoitotyön ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa soveltaa hoitotyön toimintaa tyypillisimpiä lastentauteja sairastavien lasten hoitoon.