Mielenterveys- ja päihdetyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: ST00BG29-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.05.2020 - 15.09.2020
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Taina Heininen-Reimi
- Tuula Anneli Hyppönen
Ryhmät
-
08SOS18SSosionomikoulutus 18S, Lahti
-
08SOS18KSosionomikoulutus 18K, Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa päihteiden käyttöön ja mielenterveyteen liittyviä yhteiskunnallisia ilmiöitä ja asenteita
- kuvata päihde-ja mielenterveysasiakkaiden ja heidän läheistensä toimintakykyä tukevaa työtä
- eritellä palvelujärjestelmää ja sen haasteita
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso on suunnattu ensisijaisesti SOS18S tai tätä edeltävien ryhmien opiskelijoille, opetussuunnitelman etenemisen mukaisesti. Jos opintojaksolla on tilaa, opintojaksolle otetaan myös muiden ryhmien opiskelijoita. Seuraava toteutus keväällä ja syksyllä 2021.
Opetusnmenetelmät:
Lähiopetus, moodle, NA/AA-käynti ( eivät näy lukujärjestyksessä), ryhmätyöskentely ja verkkotentti. Oppimisympäristönä myös Ehkäisevän päihde-ja mielenterveystyön teemaviikot 45 ja 46.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso ajoittuu viikoille 41-50 syksyllä 2020.
Läsnäolosuositus lähi- ja etäopetuksessa
6.10. klo 13-15 opintojakson aloitus, läsnäolovelvoite, LÄHITAPAAMINEN KOULULLA luokassa D 251
8.10.klo 9-12 etäopetus (Mielenterveyden häiriöt, Tuula)
14.10.klo 9-12 etäopetus (Addiktiot, Taina)
15.10. klo 9-12 etäopetus (Kriisit, traumat jaa resilienssi, Tuula)
29.10. klo 16.30 -17.30 zoomohjaus
28.10. klo 9-12 kokemusasiantuntijat + opettajat koululla, etäyhteys opiskelijoihin Zoomilla
4.11.klo 9-12 etäopetus (Toipumisorientaatio, Taina)
11.11. klo 9-12 etäopetus (Mielenterveys ja päihdetyö työkenttänä, Taina ja Tuula)
2.12. klo 9 -14 etätapaaminen (Kaunokirjallisuusesitykset, Taina ja Tuula)
Verkkotentti 9.-10.12.2020
HUOM!
Opintojakso on suunnattu ensisijaisesti SOS18S tai tätä edeltävien ryhmien opiskelijoille, opetussuunnitelman etenemisen mukaisesti. Jos opintojaksolla on tilaa, opintojaksolle otetaan myös muiden ryhmien opiskelijoita. Seuraava toteutus keväällä ja syksyllä 2021.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaalit tiedotetaan 6.10.2020 aloituksessa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei ole
Ahot-hakemukset (e-ahot) tulee toimittaa viimeistään 15.9. 2020 mennessä.
Työelämäyhteistyö
HuuMa-hanke
Ehyt ry.
Uusintamahdollisuudet
Aineistotentti verkossa 9.-10.12.2020
Oppimisympäristö
Lähiopetus, moodle, HuuMa-hanke ja itsenäinen ja pienryhmätyöskentely.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus ja materiaalit 1op
Oppimistehtävät (NA/AA, kaunokirjallisuus ja verkkotentti) 4op
Sisältö
Mielenterveys-ja päihdetyön tasot ja palvelujärjestelmä, sosionomin työ, yleiset mt-häiriöt, kriisit ja traumat, addiktiot, lainsäädäntö ja eettiset kysymykset, mielenterveys- ja päihdetyön yhteiskunnalliset kysymykset.
Arviointimenetelmät
Tentti 1-5/täydennettävä
Kirjallisuustehtävä 1-5/täydennettävä
NA/AA hyväksytty/täydennettävä
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
- opiskelija ei ole tehnyt vaadittuja tehtäviä eikä tenttiä
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon/selvitysten avulla
- toimia monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa
- toimia ammattialansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- käyttää ammattikäsitteitä laaja-alaisesti ja viestiä ammatialansa asioista asintuntijoiden ja ei-asiantuntijoiden kanssa
- soveltaa ammatillista osaamistaan tarkoituksenmukaisesti erilaisissa tilanteissa
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaan
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja osaa yhdistää niitä sujuvasti kokonaisuuksiksi
- toimia ammatillisessa kohderyhmän huomioivassa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- käyttää ja/tai soveltaa ammattieettisiä periaatteita päätöksenteossa tilanteenmukaisesti