Siirry suoraan sisältöön

Matalan kynnyksen palvelut (10 op)

Toteutuksen tunnus: ST00BG27-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.11.2020 - 10.01.2021

Ajoitus

12.01.2021 - 03.05.2021

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Jaana Mantela
  • Raija Hovi-Pulsa

Opetusryhmät

  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • 08SOS19S
    Sosionomikoulutus 19S, Lahti

Pienryhmät

  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja yhteen sovittaa matalan kynnyksen palveluja
- tukea lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
- tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
- soveltaa varhaisen tukemisen näkökulmaa
- ohjata lapsia, nuoria ja perheitä tavoitteellisesti, voimavaraistaen ja sosiaalista osallisuutta tukien

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kuvaus:
Opintojakso toteutetaan verkossa. Se muodostuu mm. webinaareista, Moodle-alustalle palautettavista tehtävistä sekä työelämäyhteistyössä toteutettavasta kehittämishankkeesta.

Ajoitus ja läsnäolo

Verkkototeutuksen aikataulu:

Opintojakso alkaa tammikuussa aloituswebinaarilla, minkä jälkeen on tarkoitus aloittaa Lasten, nuorten ja perheiden palveluiden harjoittelu. Webinaari tallennetaan.

Tämän jälkeen on verkkoluentoja helmikuussa ja maaliskuussa (tallennetaan). Harjoittelun päätyttyä toukokuun alussa on opintojakson päätöswebinaari, missä on läsnäolovelvoite.

Opintojaksoon sisältyy kehittämishanketta tukevaa ohjausta 2x45 min pienryhmissä (verkossa) erikseen sovittavana aikana.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson oppimateriali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Työelämäyhteistyö

Opintojakso lomittuu lasten, nuorten ja perheiden palvelut 15 op:n harjoittelun kanssa. Kehittämistehtävässä hyödynnetään harjoitteluympäristöä. Mikäli opiskelija ei suorita harjoittelua samanaikaisesti kuin opintojaksoa, kehittämistehtävätehtävä tehdään työelämäyhteistyössä itse etsityn työelämäkumppanin tai harjoittelua suorittavan opiskelutoverin kanssa.

Uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Oppimisympäristö

Verkko-oppimisympäristö (Moodle), lasten, nuorten ja perheiden matalan kynnyksen palvelut

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 opintopisteen laajuus on 270 tuntia opiskelijan työtä.
Opintojakson mitoitus:
-Webinaarit ja oppimispäiväkirja lähdeaineistoineen sekä
-Luo luottamusta, suojele lasta - materiaaliin tutustuminen ja Moodle-keskustelu 3 op
-Kehittämishanke 5 op
-Verkkotutustumistehtävä 2 op

Sisältö

Lasten, nuorten ja perheiden matalan kynnyksen palveluiden tarkoitus ja toimijat, palveluiden tavoitteet ja ohjaava lainsäädäntö, suojaavien ja riskitekijöiden merkitys lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnissa, varhainen tukeminen, tavoitteellisesti, voimavaraistavasti ja osallistavasti lasten, nuorten ja perheiden kanssa työskentely. Opintojaksolla tutustutaan esim. perhetyöhön, koulussa tehtävään sosiaalialan työhön, perhekeskusmalliin.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso suositellaan suoritettavaksi samanaikaisesti Lasten, nuorten ja perheiden palvelut -harjoittelun kanssa sekä opintojakson Lastensuojelu erityistason palveluna kanssa. Ei suositella suoritettavaksi ensimmäisenä opiskeluvuotena.

Arviointimenetelmät

Kehittämishanke (T1 -K5)
Itsenäiset oppimistehtävät (hyväksytty/hylätty)

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja yhteen sovittaa matalan kynnyksen palveluja
- tukea lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
- tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
- soveltaa varhaisen tukemisen näkökulmaa
- ohjata lapsia, nuoria ja perheitä tavoitteellisesti, voimavaraistaen ja sosiaalista osallisuutta tukien