Siirry suoraan sisältöön

Moninaisuus organisaation voimavarana (5 op)

Toteutuksen tunnus: LI00BH96-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 15.09.2020

Ajoitus

01.09.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK

Opettaja

  • Jaana Loipponen
  • Tapio Kari

Ryhmät

  • LLTITO20H
    Täydentävä osaaminen AMK 2020-2021, Liiketoiminta, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tarkastella moninaisuutta ja yhdenvertaisuutta johtamisen, toiminnan suunnittelun ja työyhteisön käytäntöjen näkökulmasta
- hankkia tietoa organisaatiosta moninaisuuden nykytilan ja tarpeen selvittämiseksi, sekä yleisesti hyödyntääkseen moninaisuutta organisaation voimavarana
- soveltaa erilaisia moninaisuuden johtamiseen liittyviä käsitteitä ja käytänteitä henkilöstöjohtamisessa, kansainvälisessä kontektissa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähiopetuskerrat koostuvat kokemusten ja näkemysten jakamisesta sekä ryhmien ja kutsuttujen asiantuntijoiden vetämistä teemasessioista ja pienryhmäkeskusteluista.
Oppimistehtäviä ovat
Yksilötehtävät, jossa tutustut ja pohdit moninaisuutta ilmiönä eri lähteiden avulla.
Ryhmätehtävissä tutkit ja/tai harjoittelet moninaisuuden mahdollisuuksia ja haasteita organisaatioissa.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä 1.9.2020
Opinjakso koostuu kymmenestä lähikerrasta alkaen 10.9.2020. Lähikerroista kaksi on varattu työpaikkaohjaaja harjoittelulle.
opintojakso loppuu vko 47
Mikäli et pääse osallistumaan jollekin lähikerralle voit sopia korvaavuudesta ohjaajan kanssa

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Pakollisena
reppumateriaalit
Työpaikkaohjaaja koulutusmateriaali
Yhdenvertaisuuslaki
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2014/20141325
Tasa-arvolaki:
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1986/19860609
Mäkelä, Raivio, Timonen toim. 2015 Moninaisuus hyvän työyhteisön ominaisuus
Mastofinna E- kirja. valitut osat
Suositellaan:
Colliander, Ruoppila, Härkönen v. 2009 Yksilöllisyys sallittu. Moninaisuus voimaksi työpaikalla.
Ajanko v. 2016 Moninaisuuden johtaminen
Kirjastot
Lahti v. 2014 Monikulttuurinen työelämä Hyväksi ihmiselle hyväksi businekselle.
muu aiheeseen littyvä verkko yms. materiaali

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voit toteuttaa myös työn opinnollistamisena tai näyttönä.

Työelämäyhteistyö

Ryhmätehtävissä jalkaudut tutkimaan moninaisuutta eri näkökulmista valituissa yhteisöissä. Opintojakso kytkeytyy myös ihan samat hankkeeseen, jossa tutustut ja harjoittelet erityistä tukea tarvitsevien kohtaamista ja ohjaamista. Sinulla on myös mahdollisuus saada erillinen todistus työpaikka ohjaaja koulutuksesta.

Oppimisympäristö

Lähijaksot toteutuvat M19 Campuksella ryhmissä työskennellen ja keskustellen

Ryhmätehtävissä jalkaudut tutkimaan ja harjoittelemaan moninaisuutta eri näkökulmista valituissa yhteisöissä/organisaatioissa.

Opintojakso kytkeytyy myös LABin ja Kiipulan yhteiseen ihan Samat hankkeeseen
.
Yksilöennakkotehtävässä perehdyt verkko- yms, materiaalin avulla moninaisuuteen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähijaksot 30%
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely 70%

Sisältö

Moninaisuus ja moninaisuusjohtaminen ovat keskeisiä ilmiöitä tämän päivän ja tulevaisuuden työelämässä. Tule tutkimaan moninaisuutta johtamisen ja työyhteisöosaamisen näkökulmasta.
Opintojaksolla perehdyt tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuslainsäädäntöön ja niiden merkitykseen työyhteisöissä.Perehdyt ja harjoittelet myös työpaikkaohjaajana toimimista ja sinulla on mahdollisuus saada tästä myös erillinen työpaikkaohjaaja todistus. Oppimistehtävissä selvität monimuotoisuuden mahdollisuuksia ja haasteita organisaation toiminnan, tuottavuuden ja vuorovaikutuksen kannalta sekä tunnistat ja lisäät omaa moninaisuusosaamistasi.

Arviointimenetelmät

Yksilöennakkotehtävä (hyv/hyl)
Aktiivinen osallistuminen lähikerroille 20%
Yksilö- ja ryhmätehtävät 80%

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

A1 Opisklija osaa käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja perustella
toimintaansa tutkitun tiedon/selvitysten avulla
B3 Opiskelija osaa selvittää toimintaan liittyviä lähtökohtia,
tarpeita ja perusteita

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

A1 Opiskelija osaa käyttää ammattikäsitteitä laajaalaisesti ja viestiä ammattialansa
asioista asiantuntijoiden ja eiasiantuntijoiden kanssa.
B3 Opiskelija osaa analysoida toimintaan liittyviä lähtökohtia,tarpeita ja perusteita

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

A1 Opiskelija osaa käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja yhdistää niitä
sujuvasti kokonaisuuksiksi
B3 Opiskelija osaa suunnitella toimintaansa vertaillen
ja analysoiden eri ratkaisuvaihtoehtoja