Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyneiden fysioterapia (5 op)

Toteutuksen tunnus: KTS1239-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2020 - 15.09.2020

Ajoitus

09.08.2020 - 04.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 30

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Outi Pöyhönen
  • Suvi Ollikainen

Opetusryhmät

  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Info 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Opintokäynti/ekskursio 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • FY19
    Fysioterapeuttikoulutus 19S, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Harjoitukset 1
  • Info 1
  • Tentti 1
  • Verkkoluento 1
  • Simulaatio 1
  • Itsenäinen 1
  • Opintokäynti/ekskursio 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija perehtyy vanhenemiseen ilmiönä ja sen mukanaan tuomiin elämänmuutoksiin sekä tavllisimpiin ikääntyneiden sairauksiin. Opiskelija osaa arvioida ikääntyvän ihmisen liikkumista ja toimintakykyä sekä näissä tapahtuvia muutoksia. Opiskelja osaa havainnoida muistisairauksien vaikutuksen ihmisen toimintakyvyn muutokseen ja kykenee tukemaan ja harjoittamaan toimintakykyä.Opiskelija pystyy arvioimaan toteuttamaansa fysioterapiaa ja kehittämään toimintaansa asiakaslähtöisesti. Opiskelija pystyy toimimaan fysioterapian asiantuntijana erilasissa yhteistyötilanteissa sekä ohjaamaan asiakasta, omaista ja muuta henkilökuntaa liikkumista ja toimintakykyä koskevissa asioissa.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähi- ja verkko-opetus: harjoitustunnit, simulaatioharjoitukset, työelämässä tapahtuvat asiakaskäynnit.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson oppimistapahtumat ajoittuvat aikavälille 10.8.-4.12.2020.
Oppimistapahtumat näkyvät opintojakson Moodle- pohjalla.

Aktiivinen osallistuminen harjoitustunneille.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Salminen & Karvinen (toim) 2016. Testaus tavaksi - tapoja testaukseen. Iäkkäiden liikkumiskyvyn arviointi. https://www.ikainstituutti.fi/content/uploads/2017/01/testaus_tavaksi_netti.pdf

Salminen & Karvinen (toim) 2007. Voimaa ja varmuutta itsenäiseen elämään. Iäkkäiden voima- ja tasapainoharjoittelu. https://www.ikainstituutti.fi/content/uploads/2017/01/Voimaa-ja-varmuutta-netti.pdf

Jyväkorpi, Havas, Urtamo & Karvinen. 2014. Ikäihmisten liikunta ja ravitsemus. Opas ohjaustyöhön. https://www.ikainstituutti.fi/content/uploads/2017/01/LIIKUNTA_JA_RAVITSEMUS_VALMIS.pdf

Pajala. 2016. Iäkkäiden kaatumisten ehkäisy. Ikinäopas. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/79998/THL_Opas_16_verkko.pdf?sequence=1

Moodle-pohjalla oleva materiaali

Geriatria-osuus (1 op): verkkoluennot ja -materiaalit (Skhole: 1. Geriatria: Ikääntyneiden yleisimmät sairaudet, 2. Muistisairaan kohtaaminen, 3. Painehaavojen tunnistaminen ja ehkäisy, Moodle: Geriatria TH, FT- pohja: Vanhenemiseen liittyvät muutokset eri elinjärjestelmissä) + Moodle-tentti

Työelämäyhteistyö

Asiakaskäynnit työelämässä (x 5 käyntiä). Käynneistä sovitaan yhdessä opettajan ja työelämäedustajan kanssa.

Uusintamahdollisuudet

Geriatriaosuuden Moodletentin ajankohta ilmoitetaan oppimistapahtumissa.
Hylätyn tentin uusimisesta sovitaan opettajan kanssa.

Oppimisympäristö

Lappeenrannan kampus, verkkoympäristö, työelämä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Harjoitustunnit (lähi- ja verkko-opiskelu)

- Geriatria-osuus (1 op): verkkoluennot ja -materiaalit (Skhole: 1. Geriatria: Ikääntyneiden yleisimmät sairaudet, 2. Muistisairaan kohtaaminen, 3. Painehaavojen tunnistaminen ja ehkäisy, Moodle: Geriatria TH, FT- pohja: Vanhenemiseen liittyvät muutokset eri elinjärjestelmissä) + Moodle-tentti

- Asiakasraportti (+ itsearviointi)

Sisältö

GERIATRIA:
- Vanhenemiseen liittyvät muutokset eri elinjärjestelmissä
- Ikääntyneiden sairauksien syyt, oireet, tutkiminen ja hoito

TOIMINTAKYKY:
- Ikääntymisen vaikutukset toimintakykyyn
- ICF

TOIMINTAKYVYN ARVIOINTI:
- TUG, SPPB, BERG, TOIMIVA-testi, ADL- ja IADL-toiminnot, Barthel, FRAT, MNA, GDS-15, MMSE

FYSIOTERAPIASUUNNITELMA:
- Asiakaskäynnit

KUNTOUTUS:
- Ikääntyneiden voima- ja tasapainoharjoittelun perusteet
- Ikääntyneiden ravitsemuksen erityispiirteet
- Muistikuntoutus
- Fysioterapeutin rooli moniammatillisessa hoito- ja kuntoutustiimissä. Liikkumisen ja siirtymisen avustamisen ohjaus (apuvälineet, kinestetiikka).
- Ikääntyneiden palveluohjaus ja -neuvonta

APUVÄLINEET:
- Apuvälinetarpeen arviointi
- Esteettömyyden arviointi

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Edeltävät opinnot: Ihminen eri ikäkausina, Liikkeen ja liikkumisen arviointi, Orientoiva harjoittelu 2.

Arviointimenetelmät

Kurssiarvosana muodostuu geriatriaosuuden tentin ja asiakasraportin arvosanojen painotetusta keskiarvosta.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskeljan osaaminen ei täytä tason 1 arviointikriteereitä. Opiskelija ei osallistu lähiopetukseen tai on toistuvasti poissa lähiopetuksesta.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

1. Opiskelija osaa toteuttaa itsenäisesti toimintakyvyn mittaamisen ja antaa palautetta asiakkaalle. Asianmukainen toiminta onnistuu, mutta tarvitsee tukea toiminnan jäsentämisessä. Opiskelija selviytyy tuen avulla aikataulutuksesta ja yhteistyöstä työryhmässä. Opiskelija osaa hakea aihealueeseen liittyvää tutkimustietoa .

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

3. Opiskelija osaa toteuttaa itsenäisesti toimintakyvyn mittaamisen ja soveltaa antamansa palautteen asiakkaan toimintakyvyn mukaisesti.Toiminta on pääosin sujuvaa ja jäsentynyttä. Opiskelija tarvitsee osin ohjausta logistiikassa ja toiminnan jäsentämisessä, mutta toteuttaa toiminnan yhteistyökumppaneiden toiveita huomioiden. Opiskelija osaa käyttää tutkittua tietoa toimintansa perusteena.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

5. Opiskelija osaa toteuttaa itsenäisesti toimintakyvyn mittamisen ja soveltaa antamansa palautteen asiakkaan tilanteen ja toimintakyvyn mukaisesti. Toiminta on sujuvaa ja jäsentynyttä. Opiskelija osaa itsenäisesti hallinnoida ajankäyttöään, ennakoi toimintoja ja suunnittelee toimintansa yhteistyökumppanit huomioiden. Opiskelija osaa soveltaa teoreettista tietoaan ja perustella toimintaansa tutkitulla tiedolla.