Ikääntyneiden fysioterapia (5 op)
Toteutuksen tunnus: KTS1239-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2020 - 15.09.2020
Ajoitus
09.08.2020 - 04.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 30
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Outi Pöyhönen
- Suvi Ollikainen
Opetusryhmät
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Info 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Opintokäynti/ekskursio 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
FY19Fysioterapeuttikoulutus 19S, Lappeenranta
Pienryhmät
- Harjoitukset 1
- Info 1
- Tentti 1
- Verkkoluento 1
- Simulaatio 1
- Itsenäinen 1
- Opintokäynti/ekskursio 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija perehtyy vanhenemiseen ilmiönä ja sen mukanaan tuomiin elämänmuutoksiin sekä tavllisimpiin ikääntyneiden sairauksiin. Opiskelija osaa arvioida ikääntyvän ihmisen liikkumista ja toimintakykyä sekä näissä tapahtuvia muutoksia. Opiskelja osaa havainnoida muistisairauksien vaikutuksen ihmisen toimintakyvyn muutokseen ja kykenee tukemaan ja harjoittamaan toimintakykyä.Opiskelija pystyy arvioimaan toteuttamaansa fysioterapiaa ja kehittämään toimintaansa asiakaslähtöisesti. Opiskelija pystyy toimimaan fysioterapian asiantuntijana erilasissa yhteistyötilanteissa sekä ohjaamaan asiakasta, omaista ja muuta henkilökuntaa liikkumista ja toimintakykyä koskevissa asioissa.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Lähi- ja verkko-opetus: harjoitustunnit, simulaatioharjoitukset, työelämässä tapahtuvat asiakaskäynnit.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson oppimistapahtumat ajoittuvat aikavälille 10.8.-4.12.2020.
Oppimistapahtumat näkyvät opintojakson Moodle- pohjalla.
Aktiivinen osallistuminen harjoitustunneille.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Salminen & Karvinen (toim) 2016. Testaus tavaksi - tapoja testaukseen. Iäkkäiden liikkumiskyvyn arviointi. https://www.ikainstituutti.fi/content/uploads/2017/01/testaus_tavaksi_netti.pdf
Salminen & Karvinen (toim) 2007. Voimaa ja varmuutta itsenäiseen elämään. Iäkkäiden voima- ja tasapainoharjoittelu. https://www.ikainstituutti.fi/content/uploads/2017/01/Voimaa-ja-varmuutta-netti.pdf
Jyväkorpi, Havas, Urtamo & Karvinen. 2014. Ikäihmisten liikunta ja ravitsemus. Opas ohjaustyöhön. https://www.ikainstituutti.fi/content/uploads/2017/01/LIIKUNTA_JA_RAVITSEMUS_VALMIS.pdf
Pajala. 2016. Iäkkäiden kaatumisten ehkäisy. Ikinäopas. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/79998/THL_Opas_16_verkko.pdf?sequence=1
Moodle-pohjalla oleva materiaali
Geriatria-osuus (1 op): verkkoluennot ja -materiaalit (Skhole: 1. Geriatria: Ikääntyneiden yleisimmät sairaudet, 2. Muistisairaan kohtaaminen, 3. Painehaavojen tunnistaminen ja ehkäisy, Moodle: Geriatria TH, FT- pohja: Vanhenemiseen liittyvät muutokset eri elinjärjestelmissä) + Moodle-tentti
Työelämäyhteistyö
Asiakaskäynnit työelämässä (x 5 käyntiä). Käynneistä sovitaan yhdessä opettajan ja työelämäedustajan kanssa.
Uusintamahdollisuudet
Geriatriaosuuden Moodletentin ajankohta ilmoitetaan oppimistapahtumissa.
Hylätyn tentin uusimisesta sovitaan opettajan kanssa.
Oppimisympäristö
Lappeenrannan kampus, verkkoympäristö, työelämä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Harjoitustunnit (lähi- ja verkko-opiskelu)
- Geriatria-osuus (1 op): verkkoluennot ja -materiaalit (Skhole: 1. Geriatria: Ikääntyneiden yleisimmät sairaudet, 2. Muistisairaan kohtaaminen, 3. Painehaavojen tunnistaminen ja ehkäisy, Moodle: Geriatria TH, FT- pohja: Vanhenemiseen liittyvät muutokset eri elinjärjestelmissä) + Moodle-tentti
- Asiakasraportti (+ itsearviointi)
Sisältö
GERIATRIA:
- Vanhenemiseen liittyvät muutokset eri elinjärjestelmissä
- Ikääntyneiden sairauksien syyt, oireet, tutkiminen ja hoito
TOIMINTAKYKY:
- Ikääntymisen vaikutukset toimintakykyyn
- ICF
TOIMINTAKYVYN ARVIOINTI:
- TUG, SPPB, BERG, TOIMIVA-testi, ADL- ja IADL-toiminnot, Barthel, FRAT, MNA, GDS-15, MMSE
FYSIOTERAPIASUUNNITELMA:
- Asiakaskäynnit
KUNTOUTUS:
- Ikääntyneiden voima- ja tasapainoharjoittelun perusteet
- Ikääntyneiden ravitsemuksen erityispiirteet
- Muistikuntoutus
- Fysioterapeutin rooli moniammatillisessa hoito- ja kuntoutustiimissä. Liikkumisen ja siirtymisen avustamisen ohjaus (apuvälineet, kinestetiikka).
- Ikääntyneiden palveluohjaus ja -neuvonta
APUVÄLINEET:
- Apuvälinetarpeen arviointi
- Esteettömyyden arviointi
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Edeltävät opinnot: Ihminen eri ikäkausina, Liikkeen ja liikkumisen arviointi, Orientoiva harjoittelu 2.
Arviointimenetelmät
Kurssiarvosana muodostuu geriatriaosuuden tentin ja asiakasraportin arvosanojen painotetusta keskiarvosta.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskeljan osaaminen ei täytä tason 1 arviointikriteereitä. Opiskelija ei osallistu lähiopetukseen tai on toistuvasti poissa lähiopetuksesta.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
1. Opiskelija osaa toteuttaa itsenäisesti toimintakyvyn mittaamisen ja antaa palautetta asiakkaalle. Asianmukainen toiminta onnistuu, mutta tarvitsee tukea toiminnan jäsentämisessä. Opiskelija selviytyy tuen avulla aikataulutuksesta ja yhteistyöstä työryhmässä. Opiskelija osaa hakea aihealueeseen liittyvää tutkimustietoa .
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
3. Opiskelija osaa toteuttaa itsenäisesti toimintakyvyn mittaamisen ja soveltaa antamansa palautteen asiakkaan toimintakyvyn mukaisesti.Toiminta on pääosin sujuvaa ja jäsentynyttä. Opiskelija tarvitsee osin ohjausta logistiikassa ja toiminnan jäsentämisessä, mutta toteuttaa toiminnan yhteistyökumppaneiden toiveita huomioiden. Opiskelija osaa käyttää tutkittua tietoa toimintansa perusteena.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
5. Opiskelija osaa toteuttaa itsenäisesti toimintakyvyn mittamisen ja soveltaa antamansa palautteen asiakkaan tilanteen ja toimintakyvyn mukaisesti. Toiminta on sujuvaa ja jäsentynyttä. Opiskelija osaa itsenäisesti hallinnoida ajankäyttöään, ennakoi toimintoja ja suunnittelee toimintansa yhteistyökumppanit huomioiden. Opiskelija osaa soveltaa teoreettista tietoaan ja perustella toimintaansa tutkitulla tiedolla.