Siirry suoraan sisältöön

Ihminen eri ikäkausina (3 op)

Toteutuksen tunnus: KTS1236-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2020 - 15.09.2020

Ajoitus

09.08.2020 - 11.12.2020

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 40

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Outi Pöyhönen
  • Milla Reponen
  • Suvi Ollikainen

Opetusryhmät

  • Info 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Opintokäynti/ekskursio 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • FYK20
    Fysioterapeuttikoulutus 20K, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Info 1
  • Tentti 1
  • Harjoitukset 1
  • Opintokäynti/ekskursio 1
  • Seminaari 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa kuvata ihmisen kehitysvaiheet eri ikäkausina ja pystyy selittämään näihin liittyvät muutokset sekä taustalla vaikuttavat kehitysteoriat.Opiskelija osaa eri-ikäisten ryhmäohjauksen perusteet ja ymmärtää ohjauksen taustalla vaikuttavat motorisen oppimisen teoriat.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähi- ja verkko-opetus sekä työelämässä tapahtuva ohjausharjoittelu. Opintojaksolla harjoitellaan työelämässä toimimista työskennellen mm. erilaisissa tiimeissä.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojaksolla on sekä itsenäistä että ohjattua opiskelua.

Opintojakso elo-joulukuussa 2020 sisältäen viikottaisia lähitunteja.

Työelämässä tapahtuvassa ohjausharjoittelussa sekä suunnittelu- ja reflektiotunneilla läsnäolovelvollisuus.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodle -pohjalla kuvattu materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö

Opintojakson yhteydessä suoritetaan 4op Orientoiva harjoittelu 2 -jakso.

Opintojakso toteutetaan tiiviissä yhteistyössä työelämän kanssa. Opiskelija harjoittelee asiakkaan kohtaamista ja ohjaustaitoja eri ikäisten ihmisten kanssa (lapset, nuoret, aikuiset, ikääntyneet).

Uusintamahdollisuudet

-

Oppimisympäristö

Opintojakso toteutuu Lappeenrannan kampuksella, työelämässä Etelä-Karjalan alueella sekä verkossa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso (yhteensä 7op) sisältää opiskelijan työtä yhteensä 189h.

Sisältö

Elämänkaari ja ihmiskäsitykset, fyysinen, motorinen, sosiaalinen ja kognitiivinen kasvu ja kehitys sekä niissä tapahtuvat muutokset, ICF, asiakkaan kohtaaminen, ohjausosaaminen, esteettömyys ja saavutettavuus

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

-

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan ryhmätentin perusteella.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelijan osaaminen ei täytä tason 1 arviointikriteereitä.

Opiskelija ei osallistu lähiopetukseen tai on toistuvasti poissa.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa luokitella ihmisen eri ikäkausiin liittyviä kehitysvaiheita ja niissä tapahtuvia muutoksia, mutta niissä tapahtuvien muutosten yhdistäminen motoriseen oppimisen ja lapsen sensomotoriseen kehitykseen liittyviin teorioihin on vielä epävarmaa. Oppimisen ja kehitystason välisen suhteen päätteleminen koskien lapsen lapsen sensomotorista kehitystä ja ihmisen eri ikäkausina oppimisessa tapahtuvia muutoksia on osittain epäselvää. Opiskelija tunnistaa ja nimeää havaintojaan eri ikäisten ihmisten liikkumisesta ja toiminnasta erilaisissa toimintaympäristöissä, johtopäätösten tekemisessä havaintojen pohjalta on epäselvyyttä. Kokonaisvaltaisen näkemyksen hahmottuminen ihmisen eri ikäkausiin liittyvistä tekijöistä ja johtopäätösten tekeminen opintojakson tietoperustaa hyväksi käyttäen on vielä epävarmaa. Opiskelija osallistuu opetukseen ja ryhmätoimintaan ja pystyy rajoittuneesti arvioimaan toinintaansa opintojakson sisällä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa arvioida ja eritellä ihmisen eri ikäkausiin liittyviä kehitysvaiheita ja niissä tapahtuvia muutoksia perustaen näkemyksensä motoriseen oppimiseen ja lapsen sensomotoriseen kehitykseen liittyviin teorioihin. Hänelle on osittain vielä haasteellista oppimisen ja kehitystason välisen suhteen johtaminen ja yleistäminen koskien lapsen sensomotorista kehitystä ja ihmisen eri ikäkasina oppimisessa tapahtuvia muutoksia. Opiskelija osaa perustella havaintojaan eri ikäisten ihmisten liikkumisesta ja toiminnasta erilaisissa toimintaympäristöissä, johtopäätösten tekeminen perustelujen pohjalta on vielä osittain epävarmaa. Hänellä on kokonaisvaltainen näkemys ihmisen eri ikäkausiin liittyvistä tekijöistä, itsenäisten johtopäätösten tekeminen opintojakson tietoperustaa hyväksi käyttäen on vielä haasteellista. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja ryhmätoimintaan sekä osaa arvioida omaa toimintaansa opintojakson sisällä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa yksityiskohtaisesti arvioida ja eritellä ihmisen eri ikäkausiin liittyviä kehitysvaiheita ja niissä tapahtuvia muutoksia perustaen näkemyksensä motoriseen oppimiseen ja lapsen sensomotoriseen kehitykseen liittyviin teorioihin. Hän osaa tarkoituksenmukaisesti johtaa ja yleistää oppimisen ja kehitystason välisen suhteen lapsen sensomotorisessa kehityksessä sekä ihmisen eri ikäkausina oppimisessa tapahtuviin muutoksiin. Opiskelija osaa kriittisesti ja monipuolisesti perustella ja yleistää havaintojaan eri ikäisten ihmisten liikkumisesta ja toiminnasta erilaisissa toimintaympäristöissä. Hänellä on kokonaisvaltainen näkemys ihmisen eri ikäkausiin liittyvistä tekijöistä ja hän tekee itsenäisesti johtopäätöksiä käyttäen opintojakson tietoperustaa jäsentyneesti eri aihealueiden suhteen. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja ryhmätoimintaan sekä osaa arvioida ja eritellä omaa toimintaansa opintojakson sisällä.