Potilaan tutkiminen (3 op)
Toteutuksen tunnus: KTS1220-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.07.2021 - 05.09.2021
Ajoitus
20.09.2021 - 31.12.2021
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
34 % Lähiopetus, 66 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 25
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Tia Windahl
- Anssi Hapuli
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
EHK20Ensihoitajakoulutus 20K, Lappeenranta
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
- Harjoitukset 1
- Näyttö 1
Osaamistavoitteet
Osaa tunnistaa hätätilapotilaan ja arvioida potilaan hoidon tarpeen erilaisissa sairastumis- ja vammautumistilanteissa.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Flipped learning;
Luentotallenteet verkossa
Etätehtävät verkossa
Harjoitustunnit
Näyttökoe
Sähköinen tentti
Ajoitus ja läsnäolo
Harjoitustunneille valmistaudutaan erilaisten välitehtävien avulla.
Harjoitustunneille osallistuminen edellyttää välitehtävän palauttamista ennen harjoitustuntien alkua. Palautuksia seurataan Moodlen etenemisen seuranta-työkalun avulla.
Näyttökoepäivä toteutetaan pareittain erikseen suunniteltavan aikataulun mukaan. Moodle-kotitentin voi suorittaa kurssin lopuksi itselleen sopivana ajankohtana
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Alanen, P., Jormakka, J., Kosonen, A. Saikko, S. 2016. Oireesta työdiagnoosiin. Helsinki: Sanoma Pro.
Verkkoympäristössä olevat luentotallenteet ym. materiaali
Vaihtoehtoinen:
Ensihoidon taskuopas (viimeisin painos)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja
Uusintamahdollisuudet
Moodle-kotitentti kurssin päättymiseen mennessä.
Oppimisympäristö
Etäopiskelu: Moodle-verkkoympäristössä (moodle.lut.fi)
Verkkoluennot: Zoom (linkki löytyy kurssin Moodlealustalta)
Lähiopiskelu: Case-harjoitukset kampuksella
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op = 81 opiskelijan työtuntia:
Lähiopiskelu kampuksella n. 26 tuntia
Etäopiskelu ja valmistautuminen harjoitustunneille n. 55 tuntia
Sisältö
Ensiarvio ja täsmennetty tilannearvio
Haastattelu ja kirjaaminen
Eri oireiden mukainen potilaan kohdennettu tutkiminen
Erityispotilasryhmien tutkiminen
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Tavoitteet:
Opiskelija osaa tutkia potilaan systemaattisesti ensiarvion ja täsmennetyn tilanarvion keinoin. (Dr ABC, ABCDEF-menetelmät)
Toteuttaa ensihoidon työparityöskentelyä sovitun roolijaon mukaisesti
Opiskelija osaa käyttää ensihoidon tutkimusvälineitä tarkoituksenmukaisesti ja turvallisesti
Opiskelija osaa kohdentaa tutkimuksensa potilaan valittaman oireen tai löydöksen mukaan
Ymmärtää haastattelun ja tutkimusten avulla saatujen tietojen vaikutuksen potilaan tilaan ja ehdottaa oireiden ja löydösten perusteella oikeaa työdiagnoosia
Opiskelija osaa määrittää potilaalle NEWS/PHEWS-pisteet löydösten perusteella
Opiskelija toteuttaa toimiessaan ei-teknisiä menetelmiä (kommunikointi, muistisäännöt ja tarkistuslistat) ja ymmärtää niiden merkityksen potilas- ja työturvallisuudelle
Arviointimenetelmät
Suoritusten seuranta (100 % tehtävät palautettuina)
Näyttökoe parisuorituksena (1-5)
Moodle kotitentti (erityiset potilasryhmät, hyväksytty/hylätty)
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ei kykene johdonmukaiseen potilaan kohtaamiseen ensihoitotilanteessa. Ensiarvion ja tarkennetun tilanarvion tekeminen toteutuvat vain osittain. Haastatteluun ja tutkimuksiin liittyvät asiat jäävät paikoitellen puutteellisiksi. Työdiagnoosi jää epäselväksi. Tarvittavan hoitoteknologian käyttö on turvallista. Suoriutuu tehtävästä voimakkaasti työpariin tukeutuen. Päätöksenteko ja/tai johtaminen on epävarmaa. Opiskelija ei käytä tarkistuslistoja.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kohdata potilaan johdonmukaisesti ensihoitotilanteessa ja tehdä oikein ensiarvion. Tiedonkeruu ja anamneesin tekeminen onnistuvat opetetulla tavalla potilasta haastattelemalla. Tarkennettuun tilanarvioon tarvittava tutkiminen on loogista. Hoitoteknologian käyttö onnistuu turvallisesti. Opiskelija kykenee tekemään itsenäisiä päätöksiä ja johtamaan muita. Opiskelija käyttää hoitotilanteessa potilasturvallisen työskentelyn edellyttämiä ei-teknisiä taitoja. Opiskelija käyttää toiminnassaan varmentavia muistisääntöjä ja tarkistuslistoja.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kohdata potilaan ensihoitotilanteessa varmoin ottein ja tehdä potilaan ensiarvion oikein. Tiedonkeruussa ja anamneesin tekemissä opiskelija etenee luontevasti ja johdonmukaisesti. Opiskelija osaa tutkia potilaan kattavasti ja analysoida kriittisesti hankkimiaan tietoja. Hoitoteknologian käyttö on sujuvaa ja turvallista. Tilanteeseen liittyvä kommunikointi on selkeää, kohdistettua ja varmistettua. Johtaminen ja päätöksenteko on varmaa. Opiskelija hyödyntää toiminnassaan varmentavia muistisääntöjä ja tarkistuslistoja.