Siirry suoraan sisältöön

Työikäisen terveydenhoitajatyö (6 op)

Toteutuksen tunnus: KTS1216-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.11.2020 - 10.01.2021

Ajoitus

04.01.2021 - 28.02.2021

Opintopistemäärä

6 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 30

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus

Opettaja

  • Päivi Kousa
  • Marita Pirkka

Opetusryhmät

  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Taitopaja 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Taitopaja 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Taitopaja 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Taitopaja 4 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • TH17
    Terveydenhoitajakoulutus 17S, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Verkkoluento 1
  • Verkkoluento 2
  • Verkkoluento 3
  • Tentti 1
  • Seminaari 1
  • Taitopaja 1
  • Taitopaja 2
  • Taitopaja 3
  • Taitopaja 4
  • Simulaatio R 1
  • Simulaatio R 2

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa arvioida työikäisen terveyteen vaikuttavia tekijöitä ja työn merkitystä ihmiselle sekä edistää hänen työ- ja toimintakykyä sekä terveyttä ja hyvinvointia käyttäen hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisia toimintatapoja työterveyshuollossa.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

- Verkkotapaamisia (3 x 2 h)
- Opintopiirit /taitopajat (4 x 4 h)
- Työlääketieteen shkole-tentti: (45 min)
- Simulaatiot kahdessa ryhmässä (6 h)
- Seminaari (6 h)
- Laite-/ Moodletentti ( 2h)

Ajoitus ja läsnäolo

- Verkkotapaamiset ja työpajat viikoilla 2-6
- Työlääketieteen shkole-tentti viikolla 7 (45 min)
- Simulaatiot viikolla 6 (6 h)
- Seminaari (6 h) viikolla 7
- Laite-/ Moodletentti ( 2h) viikolla 8

Hyväksymisvaatimuksena osallistuminen:
- kahteen työpajaan ja toinen niistä pitää olla 2.2 (terveystarkastukset)
- Työlääketieteen tentti
- Simulaatiot
- Seminaari
- Laite-/ Moodletentti.
Tentit pitää olla suoritettuna ennen harjoittelua.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Uitti, J. (toim.) 2014. Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. Työterveyslaitos. (soveltuvin osin)

Martimo, K-P., Uitti, J. & Antti-Poika, M. 2018. Työstä terveyttä. Duodecim. (soveltuvin osin)

Opintojakson aikana osoitettava materiaali.

Uusintamahdollisuudet

- Työlääketieteen shkole-tentti viikolla 7 (45 min)
- Laite-/ Moodletentti ( 2h) viikolla 8: 23.2 klo 14.15-16.

Oppimisympäristö

Moodle ja zoom.

Sisältö

- Työikäisten terveys (työikäisten miesten ja naisten terveys, työttömien terveys)
- työn merkitys ihmiselle,
- työ- ja toimintakyvyn edistäminen ja työhyvinvointi,
- työsuojelun yhteistoiminta ja työturvallisuus,
- työterveyshuolto (työterveyshuollon palvelujärjestelmä ja ydinprosessit, työterveyshuoltoa koskeva keskeinen lainsäädäntö, linjaukset, hyvä työterveyshuoltokäytäntö, laatu ja vaikuttavuus, työpaikkaselvitys, riskinarviointi, työterveysyhteistyö, toimintasuunnitelma, terveystarkastukset, työterveyspainotteinen sairaanhoito, ensiapuvalmius, tietojen anto, neuvonta ja ohjaus, työkyvyn hallinta ja varhainen tuki, Kelan korvausjärjestelmä, kuntoutus ja osatyökykyisten työkyvyn seuranta ja tuki, työyhteisön hyvinvoinnin edistäminen),
- keskeiset työperäiset sairaudet ja ammattitaudit (Työlääketiede skholessa).

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Kaikki terveydenhoitajan perusopinnot pitää olla suoritettu ennen tätä opintojaksoa.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- Opiskelija ei osaa selittää työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Opiskelija ei ymmärtää hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisia toimintatapoja työterveyshuollossa, ei osaa soveltaa niitä ja eikä ymmärtää niiden merkitykstä asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn.
- Opiskelija ei osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja, eikä osaa käyttää niitä työterveysyhteistyössä.
- Opiskelija ei osaa selittää työpaikkojen työsuojelujärjestelmää, ei ymmärrä työturvallisuuden merkitykstä työntekijöiden terveydelle eikä osaa tehdä työterveysyhteistyötä työsuojelun toimijoiden kanssa.
- Opiskelijan ei osaa perustella toimintamalleja eikä pohdinta ole kriittistä.
- Opiskelija ei tunne työlääketieteen osuutta työterveyshuollossa.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

- Opiskelija osaa selittää vain osittain työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Opiskelija ymmärtää hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaiset toimintatavat työterveyshuollossa, mutta ei osaa soveltaa niitä ja ymmärtää vain osittain niiden merkityksen asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn.
- Opiskelija osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja, mutta ei osaa käyttää niitä työterveysyhteistyössä.
- Opiskelija osaa selittää osittain työpaikkojen työsuojelujärjestelmän ja työturvallisuuden merkityksen työntekijöiden terveydelle ja osaa tehdä vain vähän työterveysyhteistyötä työsuojelun toimijoiden kanssa.
- Opiskelijan esittämät toimintamallit eivät ole perusteltuja ja pohdinta on vain harvoin kriittistä.
- Opiskelija tuntee huonosti työlääketieteen osuuden työterveyshuollossa.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

- Opiskelija osaa selittää työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Opiskelija ymmärtää hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaiset toimintatavat työterveyshuollossa, mutta ei osaa soveltaa niitä kaikkia ja ymmärtää osittain niiden merkityksen asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn.
- Opiskelija osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja, mutta osaa käyttää niitä osittain työterveysyhteistyössä.
- Opiskelija osaa selittää työpaikkojen työsuojelujärjestelmän ja työturvallisuuden merkityksen työntekijöiden terveydelle ja osaa tehdä työterveysyhteistyötä jonkin verran työsuojelun toimijoiden kanssa.
- Opiskelija tuntee osittain työlääketieteen osuuden työterveyshuollossa.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

- Opiskelija osaa selittää selkeästi työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Opiskelija osaa soveltaa hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisia toimintatapoja työterveyshuollossa ja ymmärtää niiden merkityksen asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn.
- Opiskelija osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja ja osaa käyttää niitä työterveysyhteistyössä.
- Opiskelija osaa selittää työpaikkojen työsuojelujärjestelmän ja työturvallisuuden merkityksen työntekijöiden terveydelle sekä osaa tehdä työterveysyhteistyötä työsuojelun toimijoiden kanssa ja pohdinta on kriittistä sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.
- Opiskelija tuntee hyvin työlääketieteen osuuden työterveyshuollossa.