Siirry suoraan sisältöön

Terveydenhoitajatyön toimintamallit ja työmenetelmät (10 op)

Toteutuksen tunnus: KTS1211-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.11.2020 - 10.01.2021

Ajoitus

04.01.2021 - 23.05.2021

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus

Opettaja

  • Mia Blomqvist
  • Sinikka Laine
  • Heidi Väisänen

Opetusryhmät

  • Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • THK20
    Terveydenhoitajakoulutus 20K, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Harjoitus R 1
  • Harjoitus R 2
  • Verkkoluento
  • Tentti
  • Harjoitukset
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa valita ja käyttää sekä kehittää asiakkaan osallisuutta lisääviä toimintamalleja ja työmenetelmiä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla hyödyntäen asiakaslähtöisesti tieto- ja viestintäteknologiaa yhdessä muiden kanssa.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Harjoitustehtävät, reflektoiva portfolio, paritentti

Ajoitus ja läsnäolo

osallistuminen oppitunneille 75 % kunkin opettajan osuudesta
-tehtävien tekeminen hyväksytysti
-tentin tekeminen hyväksytysti
-arvosana muodostuu paritentistä (50%) ja portfoliosta (50%)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Haarala, Honkanen, Mellin & Tervaskanto-Mäentausta 2015. Terveydenhoitajan osaaminen. Edita

ja muu kurssilla erikseen mainittava ja jaettava materiaali.

Työelämäyhteistyö

Harjoitustehtävät opiskelijoiden kesken sekä työelämäläheisesti yhteistyössä julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin edustajien kanssa.

Oppimisympäristö

Väestö- ja yhteisösuuntautuneisuus, yhteiskunnallinen vaikuttaminen: monialainen yhteistyö

Terveyttä edistävän terveydenhoitajatyön osaaminen, yksilön, perheen ja yhteisön terveydenhoitajatyön osaaminen, terveellisen ja turvallisen ympäristön edistämisosaaminen, yhteiskunnallisen terveydenhoitajatyön osaaminen

Sisältö

Terveydenhoitajatyön orientaatio, historia, periaatteet, toimintaympäristöt; eri ikäisten parissa työskentely

Monitoimijainen yhteistyö sosiaali- ja terveydenhuollossa

Yksilötasoiset työmenetelmät: terveystapaaminen, voimavarojen tunnistaminen ja tukeminen, huolen puheeksiotto, motivoiva haastattelu, tupakasta vieroitus, hyvinvointivalmennus, digitalisaation mahdollisuudet, hyvinvointiteknologian sovellukset, nettineuvonta,

Yhteisötason työmenetelmät ja toimintamallit: kotikäynnit, ryhmäohjaus, -valmennus, yhteisöanalyysi, ympäristökävely, palvelumuotoilu, järjestö- ja vapaaehtoistyö, monitoimijainen verkostotyöskentely, vertaistuki, monialainen verkostotyö, projektit

Opiskelija saa laaja-alaiset ammatilliset valmiudet väestön parissa tapahtuvaan terveyden edistämisen promotiiviseen ja preventiiviseen asiakaslähtöiseen toimintaan.

Opiskelija osaa toteuttaa yksilö- ja yhteisötasoisesti terveydenhoitajatyön keskeisiä työmenetelmiä ja toimintamalleja sekä soveltaa niitä asiakkaiden elämänkulun eri vaiheissa.

Opiskelija osaa asiakaslähtöisesti käyttää ja arvioida osallistavia ja toiminnallisia menetelmiä sekä hyödyntää eri viestintäkanavia ja teknologiaa.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ammatillinen kasvu 1 ja 2, hoitotyön auttamismenetelmät.

Arviointimenetelmät

5-0

Arviointikriteerit

5

Opiskelija osaa arvioida terveyden edistämisen asiakaslähtöisiä toimintamalleja ja työmenetelmiä.

Opiskelija osaa asiakaslähtöisesti soveltaa osallistavia ja toiminnallisia terveydenhoitajatyön menetelmiä yksilö- ja yhteisötasoisesti.

Opiskelija osaa perustella valitsemiaan työmenetelmiä ja toimintamalleja sekä hyödyntää eri viestintäkanavia ja teknologiaa.

3

Opiskelija pystyy osittain arvioimaan terveyden edistämisen asiakaslähtöisiä toimintamalleja ja työmenetelmiä.

Opiskelija osaa pääosin soveltaa osallistavia ja toiminnallisia terveydenhoitajatyön menetelmiä yksilö- ja yhteisötasoisesti.

Opiskelija osaa jossain määrin perustella valitsemiaan työmenetelmiä ja toimintamalleja sekä jossain määrin hyödyntää eri viestintäkanavia ja teknologiaa.

1

Opiskelija pystyy nimeämään terveyden edistämisen asiakaslähtöisiä toimintamalleja ja työmenetelmiä.

Opiskelija osaa niukasti soveltaa osallistavia ja toiminnallisia terveydenhoitajatyön menetelmiä yksilö- ja yhteisötasoisesti.

Opiskelija osaa harvoin perustella valitsemiaan työmenetelmiä ja toimintamalleja eikä osaa hyödyntää eri viestintäkanavia ja teknologiaa

Arviointiasteikko

1-5