Siirry suoraan sisältöön

Perhetyön ja lastensuojelun työmenetelmiä (5 op)

Toteutuksen tunnus: KTS1191-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.11.2020 - 10.01.2021

Ajoitus

08.03.2021 - 28.05.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Elina Kosonen
  • Mia Ikonen

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Suullinen tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • SO18
    Sosionomikoulutus 18S, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Luennot
  • Simulaatio
  • Suullinen tentti

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee lastensuojelutyön prosessit ja osaa soveltaa perhetyössä ja lastensuojelussa eri sosiaalialan työmenetelmiä.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetuksessa käytetään lähiopetusta, itsenäistä opiskelua, tarinallisuutta, kirjallisuuspiiriä ja ryhmätöitä. Opintojaksolla kuullaan kokemusasiantuntijoita.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutuu välillä 8.3-7.5.2021.
Osallistuminen luento-opetukseen ja pienryhmissä tapahtuvaan reflektointiin, kirjallisuuspiiriin ja suulliseen tenttiin.

Sisällöt: Ls lain kertaus, ennakkokäsitykset, töissä toisen kotona, kokemusasiantuntijuus, TAHTO (Ammatillisuus, palveluasenne), tunteet työssä, Simulaatio, kirjallisuuspiiri ja suullinen ryhmätentti. Opintojaksolla kuullaan kokemusasiantuntijoita.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodlessa oleva materiaali (muutokset mahdollisia) ja
Luo luottamusta - suojele lasta: https://verkkokoulut.thl.fi/web/suojele-lasta,

Kohti suomalaista systeemistä lastensuojelun toimintamallia. Keskeisiä periaatteita ja reunaehtoja: http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/132169/TY%c3%962017_7_Kohti%20suomalaista_040417.pdf?sequence=1,

Ihmissuhteita rakentava ja ylläpitävä lastensuojelu Hackneyn malli ja systeeminen käytäntö lastensuojelutyössä: http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/131498/URN_ISBN_978-952-302-778-7.pdf?sequence

Lastensuojelun terapeuttisen laitoskasvatuksen mallinnus; https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/132319/Tyo%cc%88paperi_2017_23_netti%20%282%29.pdf?sequence=1

Lasten ja perheiden yksilöllisiin tarpeisiin vastaava perhehoito: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/132434/URN_ISBN_978-952-302-857-9.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Lapsikeskeinen suojelu ja perheen toimijuuden tukeminen lastensuojelun perhetyössä ja perhekuntoutuksessa: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/134616/URN_ISBN_978-952-302-859-3.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Lapsuuden ja nuoruuden etiikka sosiaalialalla, ETENE julkaisu 41: https://etene.fi/documents/1429646/1555962/ETENE-julkaisuja+41+Lapsuuden+ja+nuoruuden+etiikka+sosiaali-+ja+terveysalalla.pdf/3e711c32-e950-4892-bf1b-ee8b9be55769/ETENE-julkaisuja+41+Lapsuuden+ja+nuoruuden+etiikka+sosiaali-+ja+terveysalalla.pdf

KIRJALLISUUSPIIRI, valitse 1 teos seuraavista:

Jari Sinkkonen, Kaisa Tervonen-Arnkill, 2015 : Lapsi uusissa oloissa, tietoa sijaishuollosta ja adoptiosta

Laitala, M. & Puuronen, V. Yhteiskunnan tahra? Koulukotien kasvattien vaietut kokemukset. 2016 Vastapaino. (VUODEN TIEDEKIRJA 2016)

Saukkola K., Laane T., Näe sydämellä luo arvostava yhteys lapseen. Painojussit 2018

Niemi-Järvinen Pirjo (toim.) Iskä, äiskä, omahoitsu ja mä siltaa rakentamassa perhekeskeisen asiakastyön käsikirja lastensuojelun ammattilaisille.

Forsberg H. & Ritala-Koskinen A. . Monen kodin lapset. Lasten monipaikkanen asuminen ja sosiaalityö. Gaudeamus 2018

Riitta Laakso: Ne näki musta Huostassa olevien lasten hyvinvointi ja sijaishuoltoon liittyvät kokemukset. Raportti 1/2019 THL

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ryhmän SOK18M toteutus.

Uusintamahdollisuudet

Viikko 40

Oppimisympäristö

Itsenäinen opiskelu verkossa
Moodle -oppimisympäristö
Lähiopetus LAB-Lappeenrannan kampuksella

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op on 27 tuntia opiskelijan työtä

Sisältö

LS lain kertaus, ennakkokäsitykset, töissä toisen kotona, kokemusasiantuntijuus, TAHTO (Ammatillisuus, palveluasenne), tunteet työssä, simulaatio, kirjallisuuspiiri ja suullinen ryhmätentti. Opintojaksolla kuullaan kokemusasiantuntijoita.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Sosionomiopiskelijoilta edellytetään Perhe lastensuojelun asiakkaana opintojakson hyväksyttyä suorittamista. Avoimen amk:n opiskelijoilta työkokemusta työstä lasten ja perheiden kanssa.

Arviointimenetelmät

Hyväksyttyyn opintosuoritukseen vaaditaan reflektiopäivakirjan ja kirjallisuuspiirin hyväksytty suorittaminen ja aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen. Suullinen tentti arvioidaan asteikolla 1-5.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta opintojakson osaamistavotteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Keskeisten käsitteiden määrittely ja niiden väliset suhteet jäävät epäselviksi. Opiskelija yhdistää teoriaperustan ja kokemusasiantuntijoiden tarinoiden tai ammattilaisten kanssa käytyjen keskusteluista saatavan tiedon heikosti. Pohdinta ei ole juurikaan perusteltua. Kirjallisuuspiirin keskustelu on vähäistä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden ja osaa käyttää oppimaansa. Sosiaalialan työtä kuvataan esimerkkien avulla. Pohdinta on perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua. Kirjallisuuspiirin keskustelu on aktiivista.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden ja osaa käyttää oppimaansa laajasti. Sosiaalialan työtä kuvataan soveltavien esimerkkien avulla yhdistäen teoriaa, kokemusasiantuntijoiden tarinoita ja ammattilaisten kokemuksellien tiedon kautta saatavaa oppia. Pohdinta on kriittistä, syvällistä ja perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua. Kirjallisuuspiirin keskustelu on aktiivista ja analyyttistä.