Psykofyysinen fysioterapia (5 op)
Toteutuksen tunnus: KTS1113-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.07.2021 - 05.09.2021
Ajoitus
23.08.2021 - 22.10.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Suvi Ollikainen
- Katri Angelin
Opetusryhmät
- Opintokäynti/ekskursio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
FYK19Fysioterapeuttikoulutus 19K, Lappeenranta
Pienryhmät
- Opintokäynti/ekskursio
- Tentti
- Verkkoluento
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
- Harjoitukset
Osaamistavoitteet
Opiskelija tietää yleisimmät psyykkiset sairaudet, niiden syntymekanismin sekä lääketieteellisen hoidon.Opiskelija osaa käyttää psykofyysisen fysioterapian arviointi- ja tutkimismenetelmiä sekä toteuttaa ja arvioida asiakkaan toimintaa psykofyysisen fysioterapian keinoin.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan sekä Moodlessa että zoomissa ja opintokäynnillä.
Opintojakson toteutus sisältää orientoivia osia, pareittain ja pienryhmissä tehtäviä harjoituksia, koko ryhmän kanssa harjoittelua, virtuaalisia yksilö- ja ryhmäasiakascaseja, toimintakyvyn arviointia, fysioterapiasuunnitelman laatimista, yksilö- ja ryhmätilanteen ohjaamista, konferenssipäivän järjestämisen, yksilötehtäviä itsenäisenä opiskeluaikana ja kaksi kirjallista tenttiä.
Opintojaksopalaute kerätään opintojakson päätyttyä.
Ajoitus ja läsnäolo
Syksy 2021
Tunneilla suoritettavissa oppimistehtävissä on oltava läsnä:
1. Toimintakyvyn arviointi,
2. Yksiköfysioterapian ohjaus
3. Ryhmäfysioterapiatilanteen ohjaus
4. Konferenssipäivä
Poissaolo näiltä tunneiltä korvataan vastaavalla tekemisellä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodlessa on linkitettynä sähköinen materiaali.
Työelämäyhteistyö
Opintokäynti psykofyysisen fysioterapian toimintaympäristöön.
Uusintamahdollisuudet
Psykiatrian tentti toteutetaan paperitenttinä Kampuksella viikolla 37. Uusintatentti on examissa.
Psykofyysisen fysioterapian tentti toteutetaan Moodlessa kahden tunnin tenttinä. Ajankohdan opiskelija saa itse valita etukäteen sovitun kahden päivän sisältä viikolla 42. Uusintatentti on Moodlessa.
Oppimisympäristö
Zoom ja Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 op eli yhteensä noin 135 tunnin työ. Oppimistehtäviä kannattaa tehdä suunnitelmallisesti koko opintojakson ajan.
Sisältö
Skitsofrenia, kaksisuuntainen mielialahäiriö, depressio, ahdistuneisuushäiriöt, syömishäiriöt ja työuupumus.
Ihmisen kokonaisuutta ja kokemuksellisuutta tukevan fysioterapian teoreettinen viitekehys. Ruumiillinen voimavaratutkiminen ja motivaatiotasot. Toimintakyvyn arviointi ICF-näkökulmasta. Mielen ja ruumiin tietoisuutta tukevia fysioterapeuttisia menetelmiä ja kehonhahmotusharjoituksia (suhde alustaan, keskilinjaan, liikekeskuksiin, reviirirajoihin, ruumiinrajoihin ja hengitykseen). Fysioterapia erilaisissa voimavarojen vähentymistilanteissa.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ammatillinen harjoittelu 1 ja 2 on oltava suoritettuina ennen opintojaksolle ilmoittautumista.
Arviointimenetelmät
Hyväksytyn arvioinnin perusteet:
Itsenäisesti Moodlessa hyväksytysti suoritettavat tehtävät:
1.Minun kehoni
Pienryhmissä tuntien aikana zoomissa hyväksytysti toteutettavat tehtävät:
1. Toimintakyvyn arviointi ja fysioterapiasuunnitelman laatiminen
2. Yksiköfysioterapian ohjaus
3. Ryhmäfysioterapiatilanteen ohjaus
4. Konferenssipäivä
Yksilöllisesti tehtävät kirjalliset tentit:
1. Psykiatria (1-5)
2. Psykofyysinen fysioterapia (1-5)
Opintojakson arvosana muodostuu 1/3 psykiatrian tentistä ja 2/3 psykofyysisen fysioterapian tentistä.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta opintojakson tavoitteita, ei osallistu harjoitustunteihin tai läpäise hyväksytysti tenttejä ja tehtäviä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan ajattelussa ja toiminnassa näkyy mielen ja ruumiin yhteyden tunnistaminen ja ymmärtäminen. Opiskelija tietää perusasiat keskeisistä psyykkisistä sairauksista ja mielenterveyden häiriöistä. Opiskelijan fysioterapian suunnittelu ja toteutus on menetelmäkeskeistä ja hänellä on vaikeuksia perustella toimintaansa. Opiskelijan omat kokemukset harjoituksista jäävät pinnalliseksi osallistumattomuudesta johtuen. Kehollisuuden peruskäsitteiden hallinta on puutteellista ja terapian toteutuksessa ja vaikuttavuuden arvioinnissa tarvitsee paljon ohjausta.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan ajattelussa ja toiminnassa näkyy omakohtaisiin kokemuksiin pohjautuva osin kokonaisvaltainen käsitys ihmisen kohtaamisesta. Opiskelija hallitsee keskeisten psyykkisten sairauksien ja mielenterveyshäiriöiden perusteet suunnitellessaan ja toteuttaessaan fysioterapiaa. Ohjauksessa näkyy mielen ja ruumiin tasapainoa tukevien harjoitusten hallinta ja fysioterapian toteuttaminen erilaisissa voimavarojen vähenemistilanteissa. Opiskelija tunnistaa oman vuorovaikutuksen vaikutuksen ja merkityksen ohjaustilanteessa ja muuttaa tarvittaessa ohjaustaan. Terapian vaikuttavuuden arviointi ja perusteleminen on yksipuolista.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan ajattelussa näkyy kokonaisvaltainen käsitys ihmisestä ja potilaan /asiakkaan kohtaamisesta. Opiskelija arvioi asiakkaan/potilaan fysioterapian tarvetta voimavaralähtöisesti eri tekijöitä yhdistäen. Opiskelijan omat kokemukset ja oman kehotietoisuuden tunnistaminen auttaa ymmärtämään potilaan/asiakkaan tilannetta ja suunnittelemaan tarkoituksenmukaista fysioterapiaa. Fysioterapian suunnittelussa ja toteutuksessa näkyy keskeisten psyykkisten sairauksien ja mielenterveyshäiriöiden hallinta. Opiskelija soveltaa mielen ja ruumiin tasapainoa tukevia harjoitteita tavoitteellisesti ja voimavaralähtöisesti. Terapian vaikuttavuuden arviointi on monipuolista, perusteltua ja luotettavaa.