Siirry suoraan sisältöön

Työkyvyn arviointi ja työfysioterapia (5 op)

Toteutuksen tunnus: KTS1112-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.07.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 13.10.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 40

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Sari Soutukorva

Opetusryhmät

  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • FYK19
    Fysioterapeuttikoulutus 19K, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Verkkoluento
  • Seminaari
  • Itsenäinen

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa fysioterapeuttisia tutkimismemetelmiä ihmisen työkyvyn arvioinnissa.Opiskelija osaa tunnistaa asikkaiden kuntoutustarpeen ja osaa soveltaa fysioterapian eri keinoja heidän terveytensä ja työkykynsä tukemisessa.Osaa toimia fysioterapian asiantuntijana moniammatillisessa työryhmässä työterveyttä edistävässä toiminnassa.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Verkko-opetus.
Luennot, yksilö- ja ryhmissä suoritettavat harjoitustehtävät, seminaaritehtävään liittyvä työpaikkakäynti sekä kohdeasiakkaan tutkiminen ja ohjaaminen.

Arvioitavat tehtävät:
* Ergonomian osaamistesti Moodlessa
* Oman opiskelu- ja/tai työkyvyn arviointi
* Seminaaritehtävän kokonaisuus

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso ajoittuu välille 16.8.-15.10.2021.
Oppimistapahtumat sisältöineen näkyvät Moodlessa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodlessa oleva opintojaksokokonaisuuden materiaali.

Launis, M . & Lehtelä, J. (toim.). 2011. Ergonomia. Helsinki: Työterveyslaitos.

Lindström K, ym. 2015.Työkuormituksen arviointimenetelmä TIKKA. Helsinki: Työterveyslaitos.

Tamminen-Peter, L. & Wickström, G. 2011. Potilassiirrot. Taitava avustaja aktivoi ja auttaa. Helsinki: Otavan kirjapaino Oy.

Työfysioterapian ja työterveyspsykologian hyvät käytännöt:
https://www.ttl.fi/oppimateriaalit/opas/tyofysioterapian-ja-tyoterveyspsykologian-hyvat-kaytannot/

Työterveyshuoltolaki 1383/2001 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011383

Työturvallisuuslaki 738/2002 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20020738

Uitti J. (toim.) 2014. Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. Sosiaali- ja terveysministeriö. Työterveyslaitos. Helsinki

Työelämäyhteistyö

Osana seminaaritehtävää opiskelijat omassa pienryhmässään arvioivat yhden itse valitsemansa työntekijän työkuormitusta ja työkykyä.

Oppimisympäristö

Opintojakso toteutetaan verkossa sekä seminaaritehtävän kohteena olevan työntekijän työpaikalla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson työmäärä opiskelijalle on 5 x 27h eli 135h.

Kokonaiskuormitus koostuu verkko-opiskelusta, yksilö- ja ryhmätehtävistä sekä itsenäisestä työskentelystä. Ergonomian osaamistestiin (Moodlessa) suositellaan valmistautuvan Moodlessa olevan ohjeistuksen mukaisesti.

Pienryhmässä toteutettava seminaaritehtäväkokonaisuus rakentuu työpaikkakäynnistä suunnitteluineen, työpaikkakäynnillä arvioidun työkuormituksen analysoimisesta, käynnistä tehtävästä raportista, työntekijälle tehtävästä tule- ja hevetutkimisesta sekä kokonaisuudesta rakennettavasta kirjallisesta raportista ja PowerPoint-esityksestä.

Sisältö

* Työfysioterapeuttia koskeva lainsäädäntö ja ohjeistukset sekä toimintaympäristö
* Tyypilliset työperäiset tuki- ja liikuntaelimistön sairaudet
* Työn kuormitustekijät, niiden tunnistaminen ja erilaiset menetelmät erityisesti fyysisen
kuormittumisen arviointiin (kokonaiskuormituksen sekä työliikkeiden ja -asentojen arviointi)
* Suunnatun ergonomiaan liittyvän työpaikkakäynnin raportointi
* Moniulotteinen työkyky
* Työntekijän työkyvyn arviointi (heve ja tule) ja tulosten peilaaminen työn asettamiin vaatimuksiin
* Työntekijän terveyteen ja työergonomiaan liittyvä ohjaus ja neuvonta
* Työhyvinvoinnin tukemisen keinot työterveyshuollossa
* Työntekijän terveyskäyttäytymisen tukeminen ja edistäminen

Arviointimenetelmät

Ergonomian osaamistestin, arvioitavan tehtävän (oma opiskelu- ja/tai työkyky) sekä seminaarityökokonaisuuden suorittaminen hyväksytysti.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut arvioitavia tehtäviä. Opiskeljan osaaminen ei täytä tason 1 arviointikriteereitä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

5

Opiskelija osaa käyttää työntekijän työkyvyn arvioinnissa hengitys- ja verenkiertoelimistön sekä tuki- ja liikuntaelimistön tutkimismenetelmiä. Hän osaa selittää, mitä tulokset tarkoittavat työntekijän työkyvyn kannalta. Opiskelija osaa käyttää yksittäisiä työn fyysisen kuormituksen arviointimenetelmiä ja yhdistää työkyvyn ja työkuormituksen arviointimenetelmien tulokset niin, että hän ymmärtää niiden yhteyden työntekijän työssä selviytymiseen. Opiskelija osaa esittää yksittäisiä toimenpide-ehdotuksia asiakkaan työkyvyn ylläpitämiseksi ja edistämiseksi sekä työkuormituksen muovaamiseksi työntekijän tilanteen huomioiden hänelle sopivalle tasolle. Toimenpide-ehdotusten perustelut ovat vielä puutteellisia. Opiskelija ymmärtää työterveyshuolto- ja työturvallisuuslain sisältöä, mutta hänen kykynsä käyttää niitä oman toimintansa perustelemiseen on puutteellinen. Hän kykenee laatimaan lyhyen työpaikkakäyntiraportin. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä työterveyden ja työpaikan edustajien kanssa. Hän osaa hyödyntää joitakin työterveyshuollon luotettavia tietolähteitä. Opiskelija kokee vaikeaksi arvioida oman toimintansa vaikuttavuutta.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa soveltaa työntekijän työkyvyn arvioinnissa hengitys- ja verenkiertoelimistön sekä tuki- ja liikuntaelimistön tutkimismenetelmiä. Hän arvioi niiden tulosten merkitystä työntekijän työkykyyn, mutta arviointi ei olejärjestelmällistä. Opiskelija osaa havainnoida ja arvioida työn kuormittavuutta käyttäen jotakin tilanteeseen sopivaa työn fyysisen kuormituksen arviointimenetelmää ja kykenee näiden tietojen perusteella arvioimaan työntekijän työssä selviytymisen edellytyksiä. Opiskelija osaa esittää toimenpide-ehdotuksia asiakkaan työkyvyn ylläpitämiseksi ja edistämiseksi sekä työkuormituksen muovaamiseksi työntekijän tilanteen huomioiden hänelle sopivalle tasolle. Toimenpide-ehdotusten perustelut ovat vielä puutteellisia. Opiskelija ymmärtää työterveyshuolto- ja työturvallisuuslain sisältöä ja osaa joissakin tilanteissa käyttää niitä oman toimintansa perustelemiseen. Hän kykenee laatimaan työpaikkakäyntiraportin ja osaa toimia oman alansa asiantuntijana yhteistyötä edellyttävissä moniammatillisissa työryhmissä. Hän osaa hyödyntää työterveyshuollon luotettavia tietolähteitä ja kykenee arvioimaan oman toimintansa vaikuttavuutta, mutta toiminta ei ole vielä järjestelmällistä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa soveltaa työntekijän työkyvyn arvioinnissa hengitys- ja verenkiertoelimistön sekä tuki- ja liikuntaelimistön tutkimismenetelmiä ja kykenee sujuvasti arvioimaan niiden tulosten merkityksen työntekijän työkykyyn. Opiskelija osaa havainnoida ja arvioida työn kuormittavuutta käyttäen kulloinkin tilanteeseen sopivia työn fyysisen kuormituksen arviointimenetelmiä ja kykenee näiden tietojen perusteella arvioimaan työntekijän työssä selviytymisen edellytyksiä. Opiskelija osaa esittää ja perustella monipuolisia toimenpide-ehdotuksia asiakkaan työkyvyn ylläpitämiseksi ja edistämiseksi sekä työkuormituksen muovaamiseksi työntekijän tilanteen huomioiden hänelle sopivalle tasolle. Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa työterveyshuolto- ja työturvallisuuslain sisällön kyeten käyttämään niitä oman toimintansa perustelemiseen. Hän kykenee laatimaan asiantuntevan työpaikkakäyntiraportin ja osaa toimia oman alansa asiantuntijana yhteistyötä edellyttävissä moniammatillisissa työryhmissä. Hän osaa hyödyntää omassa työssään monipuolisesti työterveyshuollon luotettavia tietolähteitä ja kykenee arvioimaan oman toimintansa vaikuttavuutta.