Siirry suoraan sisältöön

Terveys- ja soveltavaliikunta (5 op)

Toteutuksen tunnus: KTS1106-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.07.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

16.08.2021 - 27.08.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Milla Reponen
  • Sanna Spets

Opetusryhmät

  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Opintokäynti/ekskursio 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • FY19
    Fysioterapeuttikoulutus 19S, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Harjoitukset
  • Verkkoluento
  • Opintokäynti/ekskursio 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa tutkimustietoon perustuen liikunnan ja toiminnan erilaisia käyttömahdollisuuksia terveyden ja toimintakyvyn säilyttämiseksi ja parantamiseksi eri asiakasryhmillä.Opiskelija osaa toimia fysioterapian asiantuntijana terveysliikunnan ja soveltavan liikunnan edistämiseksi.

Opiskelija

-osaa selittää ja perustella tutkimustietoon nojautuen liikunnan, leikin ja toiminnan erilaisia käyttömahdollisuuksia terveyden ja toimintakyvyn säilyttämiseksi ja edistämiseksi eriasiakasryhmillä
-pystyy selvittämään yksilöiden psyykkisen ja fyysisen toimintakyvyn haasteet, tarpeet, mahdollisuudet liikunnan kannalta
-osaa toteuttaa tarvittavia sovellutuksia liikunnan mahdollistamiseksi ja pystyy soveltamaan leikkiä ja liikuntaa erilaisille kohderyhmille
-osaa edistää ja tukea tavoitteellisesti yksilöiden ja ryhmien toimintakykyä liikunnan ja ravitsemuksen avulla
-osaa suunnitella ja toteuttaa esteettömiä, motivoivia, terveellisiä ja turvallisia liikunta- tai toimintatilanteita sekä harjoitusohjelmia
-osaa hyödyntää välineitä ja teknologiaa asiakkaan ohjauksessa
-pystyy arvioimaan toimintaa ja sen vaikutuksia
-tuntee terveysliikunnan ja soveltavan liikunnan yhteiskunnallisen merkityksen sekä osaa nimetä erilaisia terveys- ja soveltavanliikunnan edistämisen työkaluja ja toimijoita

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kontaktiopetus verkossa ja kampuksella. Käänteinen ja toiminnallinen oppiminen, verkkotyöskentely, harjoitukset, opetus- ja ohjausharjoittelu, yksilö- ja ryhmätehtävät, opintokäynnit tilanteen mahdollistaessa.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutetaan intensiivipäivinä viikoilla 33 ja 34, jotka sisältävät toimintaa ja harjoituksia. Näillä 100% läsnäolo.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

1. Rintala P., Huovinen T., Niemelä S. 2012. Soveltava liikunta. LTS:n Julkaisu nro 168

2. UKK-instituutin Liikkumisen suositukset 2019 (nettilähde)

3. Vuori, I. 2015. Liikuntaa lääkkeeksi. Liikuntaohjelmia sairauksien ehkäisyyn ja hoitoon.

4. Terveyttä ruoasta - suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. (nettilähde)

5. Rintala, P., Ahonen T., Cantell, M. , Nissinen, A. (toim.) 2005. Liiku ja opi- liikunnasta apua oppimisvaikeuksiin. Opetus 2000.

6. Unettomuuden käypähoitosuositus 2018 (nettilähde)

7. Jokiniva, M. 2013. Hengähdyshetkiä - opas stressittömään elämään, Gummerus.

8. Kangasniemi, A. & Kauravaara, K. 2016. Kohti muutosta - Arvo- ja hyväksyntäpohjainen lähestysmistapa liikunnan ja terveyden edistämisessä. Liikunta- ja hyvinvointiakatemia oy

9. Kangasniemi, A. 2017. Tavoitteesta tavaksi - tietoisesti kohti terveyttä ja hyvinvointia. Kirjapaja

10. Asikainen, M. & Tuomilehto, H. 2016. Ravinto - Uni - Liikunta. Tasapainota keho kuntoon ja taltuta stressi arjen valinnoilla. Readme.fi

11. Hansen, A. ym. 2017. Aivovoimaa - Näin vahvistat aivojasi liikunnalla. Ateena.

12. Ilander, O. 2014. Liikuntaravitsemus - tehoa, tuloksia ja terveyttä ruuasta. VK-Kustannus Oy

13. Pietiläinen, K., Mustajoki, P., Borg, P. (toim.) Lihavuus. Duodecim

14. Borg, P. 2018. Tunne nälkä. Gummerus

15. Muu soveltuva materiaali esim. väitöskirjat, UKK-instituutin verkkomateriaali, Terveysliikuntauutiset, Liikunta ja tiede -lehti

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vastaava tietotaito AHOToitavissa muista korkeakouluopinnoista.

Työelämäyhteistyö

Opintojaksoon voidaan linkittää yhteistyötä eri toimijoiden kanssa.

Uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan osaaminen todennetaan tehtävien kautta.

Oppimisympäristö

Verkko, harjoitusluokka, liikuntasali, uima-allas, ulkoliikuntapaikat, yhteistyökumppaneiden liikuntatilat

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op eli 5x 27h = 135h, josta kontaktiopetusta 72h ja itsenäistä 63h.

Sisältö

Terveysliikunnan ja soveltavan liikunnan
-määritelmät, käsitteet ja fysiologinen perusta
-yhteiskunnallinen tilanne, esteettömyys ja saavutettavuus
-merkitys kansanterveyden edistäjänä: edistäminen yksilö ja yhteiskuntatasolla, määrä ja laatu, toteuttavat organisaatiot (julkinen sektori, järjestöt ja yksityiset yritykset)
-tapahtumien organisointi: eri menetelmien ja toiminnallisten sisältöjen käyttö ja soveltaminen erilaisille liikkujille
-eri harjoitusmuotojen omakohtainen kokeminen

Liikunnan Käypähoitosuositus. Liikuntaneuvonta ja liikunnan palveluketju, teknologian hyödyntäminen liikuntaneuvonnassa. Ravitsemuksen, unen ja stressin huomiointi asiakkaan ohjauksessa.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Liikkeen ja liikkumisen arviointi, Liikkumisen biomekaniikka, Toimintakyvyn arviointi ja tukeminen, Motorisen suorituskyvyn ohjaaminen ja terapeuttinen harjoittelu, Kuormitusfysiologia

Arviointimenetelmät

Tehtävien ja harjoitustöiden itse- ja vertaisarviointi, opettaja-arviointi

Opintojakson arviointiin vaikuttavat:

1. Osallistuminen harjoitustunneilla oman suunnittelu- ja ohjaustaitojen sekä liikepankin syventämiseen ja soveltamiseen (hyv-hyl)
2. Näyttö terveysliikunnan ja -neuvonnan soveltavasta osaamisesta erilaisille kohderyhmille (mahdollisuuksien mukaan) teknologiaa hyödyntäen (-1/2, 0, +1/2)
3. Oman asiakkaan ohjaus - tehtävässä teorian ja käytännön yhdistäminen (-1/2, 0, +1/2)
4. Näyttö soveltavan liikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa (hyv - hyl)
5. Liikunnan ja ravitsemuksen soveltaminen aikuisiän erityiskysymyksissä - harjoitustyössä oman tieto-taidon esille tuominen (5-0), sekä tehtävän vertaisarviointi (hyv-hyl) (vaikuttaa arvosanaan rajatapauksissa)

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei saavuta osaamistasoa 1.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hyödyntää kirjatietoa käyttääkseen liikuntaa, leikkiä ja toimintaa terveyden ja toimintakyvyn säilyttämiseksi ja edistämiseksi. Hän tunnistaa uuden ja aikaisemman tiedon (esim. kuormitusfysiologia ja motorisen suorituskyvyn ohjaaminen ja terapeuttinen harjoittelu) merkityksen edistääkseen yksilön tai ryhmän toimintakykyä. Opiskelija pyrkii selvittämään asiakkaan mahdollisuuksia ja haasteita yksilötasolla ohjauksen suunnittelussa. Opiskelija pystyy arvioimaan suunnittelemansa toiminnan heikkouksia ja vahvuuksia realistisesti. Opiskelija tiedostaa terveysliikunnan ja soveltavan liikunnan merkityksen yksilötasolla. Opiskelija osaa nimetä erilaisia terveysliikunnan edistämisen työkaluja. Opiskelija osaa nimetä terveys- ja soveltavan liikunnan toimijoita.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hyödyntää kirja- ja tutkimustietoa perustellakseen liikunnan, leikin ja toiminnan käyttöä terveyden ja toimintakyvyn säilyttämisessä ja edistämisessä oman ammattialansa edustajana. Hän osaa käyttää aikaisempaa (esim. kuormitusfysiologia ja motorisen suorituskyvyn ohjaaminen ja terapeuttinen harjoittelu) sekä uutta tietoa oman asiakasryhmänsä tarpeita huomioiden edistääkseen tavoitteellisesti yksilön tai ryhmän toimintakykyä. Opiskelija selvittää ja huomioi asiakkaan mahdollisuuksia ja haasteita yksilötasolla ja hyödyntää tietoa ohjauksen toteuttamiseksi. Opiskelija pystyy arvioimaan suunnittelemansa toiminnan heikkouksia ja vahvuuksia realistisesti ja osaa esittää joitakin kehittämisnäkökulmia. Opiskelija tiedostaa terveysliikunnan ja soveltavan liikunnan yhteiskunnallisen merkityksen. Opiskelija osaa nimetä / käyttää erilaisia terveysliikunnan edistämisen työkaluja. Opiskelija osaa nimetä terveys- ja soveltavan liikunnan toimijoita.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hyödyntää aktiivisesti tutkimustietoa perustellakseen liikunnan, leikin ja toiminnan käyttöä terveyden ja toimintakyvyn säilyttämisessä ja edistämisessä oman ammattialansa edustajana. Hän osaa soveltaa aikaisempaa (esim. kuormitusfysiologia ja motorisen suorituskyvyn ohjaaminen ja terapeuttinen harjoittelu) sekä uutta tietoa oman asiakasryhmänsä tarpeita vastaavaksi edistääkseen tavoitteellisesti yksilön tai ryhmän toimintakykyä. Opiskelija selvittää ja huomioi asiakkaan mahdollisuudet ja haasteet laaja-alaisesti yksilö ja ympäristötasolla ja hyödyntää tietoa ohjauksen toteuttamiseksi yksilöllisesti. Opiskelija pystyy arvioimaan suunnittelemansa toiminnan heikkouksia ja vahvuuksia realistisesti ja osaa esittää toimivia kehittämisnäkökulmia. Opiskelija tuntee kattavasti terveysliikunnan ja soveltavan liikunnan yhteiskunnallisen merkityksen. Opiskelija osaa nimetä / käyttää erilaisia terveysliikunnan edistämisen työkaluja. Opiskelija osaa nimetä terveys- ja soveltavan liikunnan toimijoita alueellisesti ja valtakunnallisesti.