Siirry suoraan sisältöön

Liikkeen ja liikkumisen arviointi (4 op)

Toteutuksen tunnus: KTS1096-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2020 - 15.09.2020

Ajoitus

09.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

75 % Lähiopetus, 25 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Heli Lankinen

Opetusryhmät

  • Info 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Näyttö 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • FYK20
    Fysioterapeuttikoulutus 20K, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Info 1
  • Info
  • Harjoitukset 1
  • Harjoitus R 1
  • Harjoitus R 2
  • Näyttö 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa käyttää erilaisia tiedonkeruutapoja (haastattelu, havainnointi, palpointi, mittaaminen) ja yleisimpiä nivelten liikkuvuuden mittareita asiakkaan rakenteen ja toiminnan arvioinnissa osana fysioterapiaprosessia.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Verkkoluennot, harjoitukset verkossa,harjoitustunnit, itsenäiset harjoitustehtävät, paritehtävät

Ajoitus ja läsnäolo

Oppimistapahtumat esitellään lukujärjestysten ilmestyttä Moodlessa
Luennot verkossa
Harjoitustunneilla 80% läsnäolo
Poissaolojen korvauksen opiskelija suunnittelee etukäteen ja hyväksyttää suunnitelman opettajalla

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

1. Clarkson, H.M. Musculoskeletal assessment: joint range of motion and manual muscle strength. 2 nd ed. Philadelphia. 2013. Lippincott Williams & Wilkins

2. Magee, J. Orthopedic Physical Assessment 2014, Saunders. Canada

3. Sandström, M., Ahonen, J.. Liikkuva ihminen - aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. 2011. VK-Kustannus Oy
4. Kauranen, K.; Fysoiterapeutin käsikirja 2017, SanomaPro

Uusintamahdollisuudet

Teoriatentti Examissa, uusinta-ajankohta sovitaan erikseen yhteisesti tarvitsijoiden kesken
Käytännöntentti opintojakson lopussa; uusinta sovitaan erikseen

Oppimisympäristö

Luennot verkossa,
Harjoitustunnit Lappeenrannan Campuksella harjoitusluokassa erilaisia mittausvälineitä hyödyntäen, liikuntasalissa videoiden tai kuormitusfysiologian labrassa laitteistoa hyödyntäen.
Tehtävät vapaavalintaisessa ympäristössä
Verkkotehtävät
Kaikki ympäristöt, missä ihmisä erilaisissa toiminnoissa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus 4op
2x27h=108h:
Exam-tentti 2h, tenttiin valmistautuminen 8h
Käytännön tentti 0,5h, tenttiin valmistautuminen 10,5h
Lähiopetusta 50h, harjoitustunneille valmistautuminen 20h
Itsenäiset tehtävät 13h
Kertaustunnille valmistautuminen 4h

Sisältö

Fysioterapian arviointi- ja mittausmenetelmät. Tiedonkeruutavat (haastattelu, havainnointi, palpointi, mittaaminen), mittauksen laatuvaatimukset, dokumentointi. Asennon hallinnan tutkiminen. Nivelten liikkuvuuden ja lihasten toiminnan arviointi. Kävelyn analysoinnin perusteet.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Aktiivisesti osallistuttu vaika ei vielä suoritusmerkintää: tuki- ja liikuntaelimistön anatomia ja palpaatio, pehmytkudoskäsittelyt ja termiset hoidot

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tietää fysioterapeuttisen tutkimisen menetelmien monimuotoisuuden (haastattelu, havainnointi, palpointi, mittaaminen) ja osaa tutkia asiakkaan asentoa, liikkeitä ja kävelyä soveltaen joitain em. tutkimisen menetelmiä. Hän tarvitsee usein opettajan ja muiden opiskelijoiden tukea käyttäessään nivelten toiminnan arvioimisessa tarvittavia mittausvälineitä sekä lihasvoiman ja lihaskireyksien arvioimiseen käytettäviä tutkimismenetelmiä. Mittauksen luotettavuudessa ja mittausten tuloksista tehdyissä johtopäätöksissä on puutteita. Arvioidessaan asiakkaan kävelyä, opiskelija kykenee erottamaan poikkeavan kävelyn normaalista muutamien osatekijöiden perusteella, mutta ei kykene tulkitsemaan poikkeavan kävelyn syitä. Opiskelija ymmärtää tutkimustulosten dokumentoinnin tärkeyden, mutta hänen kirjaamisessaan on puutteita.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää fysioterapeuttisen tutkimisen menetelmien monimuotoisuuden (haastattelu, havainnointi, palpointi, mittaaminen) ja osaa tutkia asiakkaan asentoa, liikkeitä ja kävelyä soveltaen em. tutkimisen menetelmiä. Hän toimii yleensä opintojaksolla esitettyjen käytäntöjen mukaisesti. Hän osaa käyttää nivelten toiminnan arvioimisessa tarvittavia mittausvälineitä sekä lihasvoiman ja lihaskireyksien arvioimiseen käytettäviä tutkimismenetelmiä, mutta mittauksen luotettavuudessa ja mittausten tuloksista tehdyissä johtopäätöksissä on puutteita. Arvioidessaan asiakkaan kävelyä, opiskelija kykenee erottamaan poikkeavan kävelyn normaalista, hahmottaen kaikki kävelyn osatekijät ja kykenee osin tulkitsemaan poikkeavan kävelyn syitä. Opiskelija ymmärtää tutkimustulostensa dokumentoinnin tärkeyden ja osaa kirjata kyseiset tiedot pääosin luotettavasti.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää fysioterapeuttisen tutkimisen menetelmien monimuotoisuuden (haastattelu, havainnointi, palpointi, mittaaminen) ja osaa tutkia asiakkaan asentoa, liikkeitä ja kävelyä soveltaen kaikkia em. tutkimisen menetelmiä opintojaksolla esitettyjen käytäntöjen mukaisesti. Hän osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti ja luotettavasti nivelten toiminnan arvioimisessa tarvittavia mittausvälineitä sekä lihasvoiman ja lihaskireyksien arvioimiseen käytettäviä tutkimismenetelmiä sekä tehdä oikeita johtopäätöksiä mittausten tuloksista. Arvioidessaan asiakkaan kävelyä, opiskelija kykenee erottamaan poikkeavan kävelyn normaalista muutamien osatekijöiden perusteella, ja kykenee tekemään joitain johtopäätöksiä poikkeavan kävelyn syistä. Opiskelija ymmärtää tutkimistulostensa dokumentoinnin tärkeyden ja osaa kirjata kyseiset tiedot luotettavasti.