Siirry suoraan sisältöön

Svenska i arbetslivet, muntlig (1 op)

Toteutuksen tunnus: KR00BU42-3028

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.05.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

27.09.2021 - 05.12.2021

Opintopistemäärä

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 35

Koulutus

  • Ensihoitajakoulutus

Opettaja

  • Mika Lajunen

Opetusryhmät

  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPREH20S
    Ensihoitajakoulutus 20S Lappeenranta
  • KKIE21LABH
    Kieli- ja viestintäopinnot 2021-2022, LAB

Pienryhmät

  • Harjoitukset 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- ilmaista ja perustella mielipiteensä
- käyttää oman alansa keskeistä perussanastoa
- kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään
- esitellä oman alansa toimintaympäristöä
- viestiä erilaisissa työelämän vuorovaikutustilanteissa ruotsin kielellä.

Opiskelija suorittaa julkishallinnon ruotsin kielen suullisen kielitutkinnon.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Ruotsi, kirjallinen (1 op) ja Ruotsi, suullinen (1 op) muodostavat yhden 2 op:n kokonaisuuden. Niitä ei voi suorittaa erikseen eli kyse on yhdestä opintojaksosta, jossa kirjallinen ja suullinen osuus arvioidaan erikseen.

Lähitapaamisia sekä itsenäinen työskentely digitaalisessa oppimisympäristössä ja pienryhmässä. Opintojakso suoritetaan osallistumalla aktiivisesti lähitapaamisiin sekä läpäisemällä hyväksytysti kirjallinen ja suullinen osaamisnäyttö. Kirjallista ja suullista ruotsin kielen taitoa harjoitellaan ja kehitetään erilaisten harjoitustehtävien avulla. Opintojakson tehtävien suorittaminen ja aktiivinen itsenäinen työskentely on oleellista oppimistavoitteiden saavuttamiseksi.

Ajoitus ja läsnäolo

Lähiopetusta yhdeksän viikon ajan kampuksella/ etänä Zoomissa. Tarkempi aikataulu näkyy lukujärjestyksestä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Alakohtainen materiaali sähköisessä muodossa opintojaksokohtaisessa Moodlessa.

Uusintamahdollisuudet

Kirjallinen ja suullinen koe kampuksella/Zoomissa/Teamsissa viimeisillä oppitunneilla erillisen aikataulun mukaan.

Hylätyn kirjallisen kokeen voi uusia vuoden sisällä opintojakson päättymisestä yleisenä tenttipäivänä. Suullisen kokeen uusinnasta voi sopia sähköpostitse opettajan kanssa.

Hyväksytyn suorituksen arvosanaa voi yrittää korottaa kerran vuoden sisällä opintojakson päättymisestä.

Oppimisympäristö

Lähitapaamiset/ etätunnit Zoomissa sekä itsenäinen työskentely digitaalisessa oppimisympäristössä / Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 opintopisteen kurssi vastaa 2 x 27 tuntia opiskelijan työtä sisältäen lähitapaamiset sekä itsenäistä työtä.

Sisältö

Alakohtainen sanasto ja terminologia sekä työelämän vuorovaikutustilanteet.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Lähtötaso B1. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää lukion B-kielen tasoista kielen hallintaa. Opiskelijan kannattaa osallistua lähtötasotestiin Moodlessa mieluiten jo orientaatioviikolla opintojen alussa. Opiskelijan suositellaan suorittavan ensin valmentava Prepkurs i svenska -opintojakso, mikäli lähtötasokokeen tulos on alle 50 % oikein, tai jos opiskelija ei ole kirjoittanut ruotsia yo-kirjoituksissa tai ruotsin yo-arvosana on A-C.

Arviointimenetelmät

Aktiivinen osallistuminen lähitapaamisissa. Suullinen osaamisnäyttö/tentti liittyen opintojakson yhteiseen ydinainekseen sekä alakohtaiseen sisältöön.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Aktiivinen osallistuminen lähitapaamisissa. Suullinen osaamisnäyttö/tentti liittyen opintojakson yhteiseen ydinainekseen sekä alakohtaiseen sisältöön.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija suoriutuu opintojaksosta.

Kirjallinen: Opiskelija osaa kertoa itsestään sekä oman alansa koulutuksesta ja työstä lyhyesti ja yksinkertaisesti. Osaa käyttää kielen perusrakenteita jokseenkin ymmärrettävästi. Osaa käyttää yleiskielen ja alan keskeisintä perussanastoa pääosin ymmärrettävästi. Ymmärtää pääkohtia sekä yleiskielisistä että oman alan teksteistä.


Suullinen: Opiskelija
- osaa kertoa itsestään sekä oman alansa koulutuksesta ja työstä lyhyesti ja yksinkertaisesti
- osaa käyttää kielen perusrakenteita jokseenkin ymmärrettävästi
- osaa käyttää yleiskielen ja alan keskeisintä perussanastoa pääosin ymmärrettävästi
- osaa osallistua yksinkertaiseen vuorovaikutukseen keskustelukumppanin tuella
- osaa ääntää jokseenkin ymmärrettävästi

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija onnistuu melko hyvin.

Kirjallinen: Opiskelija

- osaa kertoa itsestään sekä oman alansa koulutuksesta ja työstä melko sujuvasti
- osaa käyttää kielen perusrakenteita jokseenkin virheettömästi
- osaa käyttää yleiskielen ja alan keskeisintä perussanastoa melko hyvin
- ymmärtää sekä yleiskielisiä että oman alan tekstejä melko hyvin


Suullinen: Opiskelija

- osaa kertoa itsestään sekä oman alansa koulutuksesta ja työstä melko sujuvasti
- osaa käyttää kielen perusrakenteita jokseenkin virheettömästi
- osaa käyttää yleiskielen ja alan keskeisintä perussanastoa melko hyvin
- osaa osallistua vuorovaikutukseen myös aloitteellisesti
- osaa ääntää hyvin ymmärrettävästi

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija onnistuu erinomaisesti.

Kirjallinen: Opiskelija

- osaa kertoa itsestään sekä oman alansa koulutuksesta ja työstä erittäin monipuolisesti ja sujuvasti
- osaa käyttää kielen vaativampiakin rakenteita sujuvasti
- osaa käyttää yleiskielen ja alan keskeisintä perussanastoa erittäin monipuolisesti ja asianmukaisesti
- ymmärtää sekä yleiskielisiä että oman alan tekstejä erittäin hyvin

Suullinen: Opiskelija

- osaa kertoa itsestään sekä oman alansa koulutuksesta ja työstä erittäin monipuolisesti ja sujuvasti
- osaa käyttää kielen vaativampiakin rakenteita sujuvasti
- osaa käyttää yleiskielen ja alan keskeisintä perussanastoa erittäin monipuolisesti ja asianmukaisesti
- osaa osallistua vuorovaikutukseen aktiivisesti ja luontevasti
- osaa ääntää ja rytmittää puhettaan erittäin selkeästi ja luontevasti