Siirry suoraan sisältöön

Svenska i arbetslivet (hälsa) (2 op)

Toteutuksen tunnus: KIRU0003-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2020 - 15.09.2020

Ajoitus

26.10.2020 - 10.12.2020

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Kielikeskus (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 30

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus

Opettaja

  • Mika Lajunen

Opetusryhmät

  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • TH19
    Terveydenhoitajakoulutus 19S, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Harjoitukset

Osaamistavoitteet

Tavoitetaitotaso: B1-B2.1

Opiskelija pystyy lukemaan oman alansa tekstejä, keskustelemaan tekstien aihepiireistä, ja viestimään suullisesti ja kirjallisesti erilaisissa työelämän vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija suorittaa julkishallinnon kielitutkinnon eli virkamiesruotsin.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Suullisia ja kirjallisia harjoituksia lähiopetuksessa sekä verkkotyöskentelyä Moodlessa.
Kirjallinen ja suullinen koe viimeisillä oppitunneilla.

Oppimistehtävät (CV + työhakemus) ovat pakollisia.

Ajoitus ja läsnäolo

Säännöllinen osallistuminen lähiopetukseen (75%). Lähiopetusta 2x2h seitsemän viikon ajan.
Poissaoloja ei voi korvata lisätehtävillä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodle-materiaali sekä opettajan jakamat monisteet.

Uusintamahdollisuudet

Suullinen ja kirjallinen koe (paperitentti) pidetään lähitunneilla viimeisillä oppitunneilla.

Hylätyn kirjallisen kokeen voi uusia kaksi kertaa vuoden sisällä opintojakson päättymisestä yleisenä tenttipäivänä. Suullisen kokeen uusinnasta voi sopia sähköpostitse opettajan kanssa.

Hyväksytyn suorituksen arvosanaa voi yrittää korottaa kerran vuoden sisällä opintojakson päättymisestä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin laajuus 2op.
1 op = 27h eli kurssin laajuus 54h, josta 50 % kontaktiopetusta ja 50 % itsenäistä työskentelyä.

Sisältö

Tavoitteet:
tavoitetaitotaso: B1-B2.1
Puhe- ja kuuntelutaito:
Sosiaalinen vuorovaikutus:
Osaa keskustella keskeisimmissä tutuissa tilanteissa suhteellisen hyvin. Tuntee kulttuuria jonkin verran.
Asiakaspalvelun ja edustustehtävien kieli:
Osaa ymmärrettävästi vastata asiakkaiden kysymyksiin tauoista ja epäröinnistä huolimatta.
Puhelin- ja neuvottelukieli:
Osaa käydä aivan tavanomaisimpia puhelinkeskusteluja. Pystyy seuraamaan neuvottelujen kulkua, mutta tarvitsee tulkin vaativiin puheenvuoroihin
Esitelmöinti ja konferenssikieli:
Osaa perustella, selittää ja kuvata yksinkertaisia prosesseja ja suunnitelmia lyhyessä esityksessä, kun on valmistautunut huolellisesti etukäteen.
Luku- ja kirjoitustaito:
Tiedonhankinnassa tarvittava lukutaito:
Ymmärtää tavanomaisia työhön liittyviä tekstejä sanakirjaan turvautuen
Työtehtävissä tarvittava kirjoitustaito:
Osaa välittää viestin keskeisissä työtehtävissä suppeasti, mutta johdonmukaisesti virheistä huolimatta.

Sisältö:
Itsestä ja opinnoista kertominen, työelämän vuorovaikutustilanteet, yleinen oman alan sanasto, puhelin- ja sähköpostiasiointi. Ydinosaamisen aihealueet ovat:

1) koulutus, työnhaku ja työ: opiskelija osaa kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja työtehtävistään

2) työympäristö ja yhteiskunta: opiskelija osaa kertoa työympäristöstään sekä oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa

3) suhdeverkostokontaktit/asiakaskontaktit: opiskelija osaa viestiä asiakaslähtöisesti sekä suullisesti että kirjallisesti

4) oman alan keskeinen terminologia: opiskelija osaa tunnistaa ja osaa käyttää oman alansa keskeistä terminologiaa

Taitotaso B1.1

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Lähtötaso B1. / Opintojaksolle osallistuminen edellyttää lukion B-kielen tasoista kielen hallintaa (http://www02.oph.fi/ops/taitotasoasteikko.pdf). Opiskelijan kannattaa osallistua lähtötasotestiin Moodlessa mieluiten jo orientaatioviikolla opintojen alussa. Opiskelijan suositellaan suorittavan ensin valmentava Prepkurs i svenska -opintojakso, mikäli lähtötasokokeen tulos on alle 50 % oikein, tai jos opiskelija ei ole kirjoittanut ruotsia yo-kirjoituksissa tai ruotsin yo-arvosana on A-C.

Arviointimenetelmät

Aktiivinen osallistuminen lähitapaamisissa. Kirjallinen ja suullinen osaamisnäyttö liittyen opintojakson yhteiseen ydinainekseen sekä alakohtaiseen sisältöön, painoarvo kurssiarvosanassa 50% kirjallinen koe, 50 % suullinen koe. Oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Alakohtaisen sanaston ja rakenteiden hallinta on riittämätöntä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.

Kirjallinen: Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi. Kohdekielen kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista. Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji- ja/tai tyylikonventioiden vastaista.

Suullinen: Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi. Opiskelija osaa puhua kohdekieltä tyydyttävästi. Hänen puheensa on pääosin ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.

Kirjallinen: Kohdekielen kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji- ja/tai tyylivirheitä esiintyy.

Suullinen: Opiskelija osaa puhua kohdekieltä hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.

Kirjallinen: Kohdekielen kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.

Suullinen: Opiskelija osaa puhua kohdekieltä erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.