From Science and Engineering to Innovation (5 op)
Toteutuksen tunnus: AT00CN42-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.03.2021 - 04.05.2021
Ajoitus
01.05.2021 - 31.08.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Teknologia (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kesäopinnot
- Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK
Opettaja
- Tommi Veijalainen
- Juha Hyytiäinen
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LABLPRKES21KHKesäopinnot 2021 (AMK), Lappeenranta
-
LABLTIKES21KHKesäopinnot 2021 (AMK), Lahti
-
LABLPRTO20HTäydentävä osaaminen AMK 2020-2021, Lappeenranta
-
LABLTITO20HTäydentävä osaaminen AMK 2020-2021, Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- tunnistaa systemaattisen ja monialaisen lähestymistavan etuja ratkaistaessa ongelmia ja kehitettäessä tuotteita sekä osaa soveltaa niitä
- ajatella asioita systeemin tasolla ja tunnistaa sen eri lohkoja sekä ymmärtää, miten osasten yhteistoiminta synnyttää halutun tavoitteen ja vaatimusten mukaisen suorituskyvyn
- hyödyntää erilaisia metodeja ongelmanratkaisussa ja innovoinnissa sekä luovan ajattelun perusteita
- toimia monialaisessa tiimissä sekä kommunikoida ulkopuolisten asiantuntijoiden kanssa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssi toteutetaan kokonaisuudessaan verkossa. Kurssilla toimitaan tavoitteellisesti pienryhmissä, joiden toimintaa ohjaavat ryhmän yhdessä sopimat säännöt annetun viitekehyksen mukaan. Kurssiin sisältyy tietoiskuja, oppimistehtäviä ja ryhmätyöskentelyä.
Ajoitus ja läsnäolo
Kurssi jakaantuu innovointivaiheeseen ja rakennusvaiheeseen, innovointivaihe tehdään kesäkampuksella etänä ryhmissä, lähinnä toukokuun ja kesäkuun alun aikana, itsenäinen vaihe kesällä, rakennusvaiheeseen päästään toivon mukaan lähiopetukseen syksyllä. kumpikin vaihe on 5 op eli yht. 10.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kurssilla annettava oppimateriaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Oppimisympäristö
Moodle- ja Zoom-verkkoympäristöt
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
n. 130 h opiskelijan työtä.
Sisältö
Kiinnostaako sinua luonnontieteiden hyödyntäminen innovoinnissa ja tuotekehityksessä? Kurssilla pyritään toteuttamaan villejäkin ideoita mm. NASA:n innovointimenetelmiä hyödyntäen. Parhaiden ideoiden kanssa on mahdollista hakea J.Hyneman Centerin (LUT) rakennushaasteisiin ja saada ohjausta mestarilta itseltään kenties.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Mukaan voi hakea poikkitieteellisesti, kurssi sopii etenkin tekniikan opiskelijoille, mutta kaikki ovat tervetulleita. Perusajatus on, jos ideassa ei ole ainakin vähän science fictionia, niin se ei ole hyvä idea. Motto: Mitä hullumpi idea, sen parempi.
Arviointimenetelmät
Ryhmän tekemän tuotoksen arviointi (esitys verkossa), ryhmäläisten vertaisarviointi sekä opettajien huomiot ryhmän työskentelystä ja tuloksista.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei osallistu ryhmän toimintaan tai työpanos on riittämätön.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Ryhmä on pystynyt tekemään tavoitteellisesti yhteistyötä ja on dokumentoinut keskeiset työnsä tulokset sekä pystyy esittämään tuloksensa muille opiskelijoille ohjeistetun mukaisesti. Tehty tuotos täyttää pääosin ryhmän asettamat ja tehtävänannon vaatimukset.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Ryhmän esitys on selkeä ja looginen. Siitä käy selvästi ilmi tavoitteen ja vaatimusten mukainen toteutus. Mahdolliset poikkeamat on analysoitu ja kerrotaan esityksessä. Ryhmän esityksestä kuvastuu ymmärrys ryhmän työtä ja kurssin osaamistavoitteita kohtaan, esim. termit ja ammattisanat ovat oikein. Ryhmäläiset kertovat myös oppimastaan ja ratkaisujen synnystä haasteisiin (reflektio).
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Ryhmän esityksestä löytyy selkeä linkki opintojakson teoriaan ja menetelmiin. Ryhmä osaa linkittää tehdyt ratkaisut teoriaan sekä pystyy vertailemaan ja perustelemaan valintoja ja tehtyjä ratkaisuja. Esitys on havainnollinen ja asioita avataan kuulijalle esimerkein, tarkoituksenmukaisin kaavioin ja kuvin. Tämä voi sisältää myös mahdollisesti lyhyen demonstraation tai videon siitä.