Siirry suoraan sisältöön

From Science and Engineering to Innovation (5 op)

Toteutuksen tunnus: AT00CN42-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.03.2021 - 04.05.2021

Ajoitus

01.05.2021 - 31.08.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Kesäopinnot
  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK

Opettaja

  • Tommi Veijalainen
  • Juha Hyytiäinen

Opetusryhmät

  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • LABLPRKES21KH
    Kesäopinnot 2021 (AMK), Lappeenranta
  • LABLTIKES21KH
    Kesäopinnot 2021 (AMK), Lahti
  • LABLPRTO20H
    Täydentävä osaaminen AMK 2020-2021, Lappeenranta
  • LABLTITO20H
    Täydentävä osaaminen AMK 2020-2021, Lahti

Pienryhmät

  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- tunnistaa systemaattisen ja monialaisen lähestymistavan etuja ratkaistaessa ongelmia ja kehitettäessä tuotteita sekä osaa soveltaa niitä
- ajatella asioita systeemin tasolla ja tunnistaa sen eri lohkoja sekä ymmärtää, miten osasten yhteistoiminta synnyttää halutun tavoitteen ja vaatimusten mukaisen suorituskyvyn
- hyödyntää erilaisia metodeja ongelmanratkaisussa ja innovoinnissa sekä luovan ajattelun perusteita
- toimia monialaisessa tiimissä sekä kommunikoida ulkopuolisten asiantuntijoiden kanssa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssi toteutetaan kokonaisuudessaan verkossa. Kurssilla toimitaan tavoitteellisesti pienryhmissä, joiden toimintaa ohjaavat ryhmän yhdessä sopimat säännöt annetun viitekehyksen mukaan. Kurssiin sisältyy tietoiskuja, oppimistehtäviä ja ryhmätyöskentelyä.

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssi jakaantuu innovointivaiheeseen ja rakennusvaiheeseen, innovointivaihe tehdään kesäkampuksella etänä ryhmissä, lähinnä toukokuun ja kesäkuun alun aikana, itsenäinen vaihe kesällä, rakennusvaiheeseen päästään toivon mukaan lähiopetukseen syksyllä. kumpikin vaihe on 5 op eli yht. 10.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kurssilla annettava oppimateriaali

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Oppimisympäristö

Moodle- ja Zoom-verkkoympäristöt

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

n. 130 h opiskelijan työtä.

Sisältö

Kiinnostaako sinua luonnontieteiden hyödyntäminen innovoinnissa ja tuotekehityksessä? Kurssilla pyritään toteuttamaan villejäkin ideoita mm. NASA:n innovointimenetelmiä hyödyntäen. Parhaiden ideoiden kanssa on mahdollista hakea J.Hyneman Centerin (LUT) rakennushaasteisiin ja saada ohjausta mestarilta itseltään kenties.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Mukaan voi hakea poikkitieteellisesti, kurssi sopii etenkin tekniikan opiskelijoille, mutta kaikki ovat tervetulleita. Perusajatus on, jos ideassa ei ole ainakin vähän science fictionia, niin se ei ole hyvä idea. Motto: Mitä hullumpi idea, sen parempi.

Arviointimenetelmät

Ryhmän tekemän tuotoksen arviointi (esitys verkossa), ryhmäläisten vertaisarviointi sekä opettajien huomiot ryhmän työskentelystä ja tuloksista.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu ryhmän toimintaan tai työpanos on riittämätön.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Ryhmä on pystynyt tekemään tavoitteellisesti yhteistyötä ja on dokumentoinut keskeiset työnsä tulokset sekä pystyy esittämään tuloksensa muille opiskelijoille ohjeistetun mukaisesti. Tehty tuotos täyttää pääosin ryhmän asettamat ja tehtävänannon vaatimukset.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Ryhmän esitys on selkeä ja looginen. Siitä käy selvästi ilmi tavoitteen ja vaatimusten mukainen toteutus. Mahdolliset poikkeamat on analysoitu ja kerrotaan esityksessä. Ryhmän esityksestä kuvastuu ymmärrys ryhmän työtä ja kurssin osaamistavoitteita kohtaan, esim. termit ja ammattisanat ovat oikein. Ryhmäläiset kertovat myös oppimastaan ja ratkaisujen synnystä haasteisiin (reflektio).

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Ryhmän esityksestä löytyy selkeä linkki opintojakson teoriaan ja menetelmiin. Ryhmä osaa linkittää tehdyt ratkaisut teoriaan sekä pystyy vertailemaan ja perustelemaan valintoja ja tehtyjä ratkaisuja. Esitys on havainnollinen ja asioita avataan kuulijalle esimerkein, tarkoituksenmukaisin kaavioin ja kuvin. Tämä voi sisältää myös mahdollisesti lyhyen demonstraation tai videon siitä.