•   Potilaan tutkiminen AH00CG03-3002 29.08.2022-14.10.2022  3 op  (HLPREH22SMUM) +-
    Opettajan/vastuuhenkilön nimi

    Tia Windahl

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Alanen, P., Jormakka, J., Kosonen, A. Saikko, S. 2016. Oireesta työdiagnoosiin. Helsinki: Sanoma Pro. Verkkoympäristössä olevat luentotallenteet ym. materiaali

    Toteutustapa ja opetusmenetelmät

    Flipped learning; Luentotallenteet verkossa Etätehtävät verkossa Harjoitustunnit Näyttökoe Sähköinen tentti

    Arviointimenetelmät

    Suoritusten seuranta (100 % tehtävät palautettuina) Näyttökoe parisuorituksena (1-5) Moodle kotitentti (erityiset potilasryhmät, hyväksytty/hylätty)

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    29.08.2022 - 14.10.2022

    Ilmoittautumisaika

    01.07.2022 - 04.09.2022

    Ilmoittautuminen Pepissä https://peppi.lab.fi

    Ryhmä(t)
    • HLPREH22SMUM
    Paikkoja

    0 - 30

    Vastuuyksikkö

    Hyvinvointi (LAB)

    Pienryhmät
    • Verkkoluento 1 (Koko: 0.
    • Harjoitukset 1 (Koko: 0.
    • Näyttö 1 (Koko: 0.
    Opettaja(t)

    Tia Windahl, Antti Peltola

    Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

    Tavoitteet:
    Opiskelija osaa tutkia potilaan systemaattisesti ensiarvion ja täsmennetyn tilanarvion keinoin. (Dr ABC, ABCDEF-menetelmät)
    Toteuttaa ensihoidon työparityöskentelyä sovitun roolijaon mukaisesti
    Opiskelija osaa käyttää ensihoidon tutkimusvälineitä tarkoituksenmukaisesti ja turvallisesti
    Opiskelija osaa kohdentaa tutkimuksensa potilaan valittaman oireen tai löydöksen mukaan
    Ymmärtää haastattelun ja tutkimusten avulla saatujen tietojen vaikutuksen potilaan tilaan ja ehdottaa oireiden ja löydösten perusteella oikeaa työdiagnoosia
    Opiskelija osaa määrittää potilaalle NEWS/PHEWS-pisteet löydösten perusteella
    Opiskelija toteuttaa toimiessaan ei-teknisiä menetelmiä (kommunikointi, muistisäännöt ja tarkistuslistat) ja ymmärtää niiden merkityksen potilas- ja työturvallisuudelle

    Koulutusohjelma(t)

    Ensihoitajakoulutus

    Toimipiste

    Lappeenrannan kampus

    T&K osuus

    1 op

    Virtuaaliosuus

    2 op

    Arviointiasteikko

    1-5

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Näytön uusintamahdollisuus seuraavan toteutuksen mukana Moodle-kotitentti kurssin päättymiseen mennessä

    Ajoitus ja läsnäolo

    Harjoitustunneille valmistaudutaan erilaisten välitehtävien avulla. Harjoitustunneille osallistuminen edellyttää välitehtävän palauttamista ennen harjoitustuntien alkua. Palautuksia seurataan Moodlen etenemisen seuranta-työkalun avulla. Näyttökoepäivä toteutetaan pareittain erikseen suunniteltavan aikataulun mukaan. Moodle-kotitentin voi suorittaa kurssin lopuksi itselleen sopivana ajankohtana

    Oppimisympäristö

    Etäopiskelu: Moodle-verkkoympäristössä Verkkoluennot: Zoom (linkki löytyy kurssin Moodlealustalta) Lähiopiskelu: Case-harjoitukset kampuksella

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    3 op = 81 opiskelijan työtuntia:

    Sisältö

    Ensiarvio ja täsmennetty tilannearvio Haastattelu ja kirjaaminen Eri oireiden mukainen potilaan kohdennettu tutkiminen Erityispotilasryhmien tutkiminen

    Arviointikriteerit
    Hylätty (0)

    Opiskelija ei kykene johdonmukaiseen potilaan kohtaamiseen ensihoitotilanteessa. Ensiarvion ja tarkennetun tilanarvion tekeminen ei toteudu. Haastatteluun ja tutkimuksiin liittyvät asiat jäävät puutteellisiksi. Työdiagnoosi jää epäselväksi. Tarvittavan hoitoteknologian käyttö on haparoivaa. Suoriutuu tehtävästä voimakkaasti työpariin tukeutuen. Päätöksenteko ja/tai johtaminen on epävarmaa. Opiskelija ei käytä tarkistuslistoja.

    Arviointikriteerit - taso 1

    Opiskelija kykenee melko johdonmukaiseen potilaan kohtaamiseen ensihoitotilanteessa. Ensiarvion ja tarkennetun tilanarvion tekeminen toteutuvat vain osittain. Haastatteluun ja tutkimuksiin liittyvät asiat jäävät paikoitellen puutteellisiksi. Työdiagnoosi jää osittain epäselväksi. Tarvittavan hoitoteknologian käyttö on melko turvallista. Päätöksenteko ja/tai johtaminen on ajoittain epävarmaa. Käyttää joitakin tarkastuslistoja. Ei-teknisten taitojen hyödyntäminen on vain satunnaista.

    Arviointikriteerit - taso 3

    Opiskelija osaa kohdata potilaan johdonmukaisesti ensihoitotilanteessa ja tehdä oikein ensiarvion. Tiedonkeruu ja anamneesin tekeminen onnistuvat opetetulla tavalla potilasta haastattelemalla. Tarkennettuun tilanarvioon tarvittava tutkiminen on loogista. Hoitoteknologian käyttö onnistuu turvallisesti. Opiskelija kykenee tekemään itsenäisiä päätöksiä ja johtamaan muita. Opiskelija käyttää hoitotilanteessa potilasturvallisen työskentelyn edellyttämiä ei-teknisiä taitoja. Opiskelija käyttää toiminnassaan varmentavia muistisääntöjä ja tarkistuslistoja.

    Arviointikriteerit - taso 5

    Opiskelija osaa kohdata potilaan ensihoitotilanteessa varmoin ottein ja tehdä potilaan ensiarvion oikein. Tiedonkeruussa ja anamneesin tekemissä opiskelija etenee luontevasti ja johdonmukaisesti. Opiskelija osaa tutkia potilaan kattavasti ja analysoida kriittisesti hankkimiaan tietoja. Hoitoteknologian käyttö on sujuvaa ja turvallista. Tilanteeseen liittyvä kommunikointi on selkeää, kohdistettua ja varmistettua. Johtaminen ja päätöksenteko on varmaa. Opiskelija hyödyntää toiminnassaan varmentavia muistisääntöjä ja tarkistuslistoja.