•   Potilaan tutkiminen AH00CA71-3004 12.09.2022-23.10.2022  5 op  (HLTIEH21SM) +-
    Opettajan/vastuuhenkilön nimi

    Tia Windahl

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Alanen, P., Jormakka, J., Kosonen, A. Saikko, S. 2016. Oireesta työdiagnoosiin. Helsinki: Sanoma Pro. Jormakka, J., Kettunen J. 2018. EKG akuuttihoidossa. Helsinki: SanomaPro Verkkoympäristössä olevat luentotallenteet ym. materiaali

    Toteutustapa ja opetusmenetelmät

    Flipped learning; Luentotallenteet verkossa Etätehtävät verkossa Skills-tyyppiset kädentaitoharjoitukset Soveltavat harjoitukset verkossa Näyttökoe Kotitentti

    Arviointimenetelmät

    Suoritusten seuranta (100 % tehtävät palautettuina) Näyttökoe parisuorituksena (1-5) Moodle kotitentti (erityiset potilasryhmät, hyväksytty/hylätty)

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    12.09.2022 - 23.10.2022

    Ilmoittautumisaika

    01.07.2022 - 04.09.2022

    Ilmoittautuminen Pepissä https://peppi.lab.fi

    Ryhmä(t)
    • HLTIEH21SM
    Vastuuyksikkö

    Hyvinvointi (LAB)

    Pienryhmät
    • Verkkoluento 1 (Koko: 0.
    • Näyttö 1 (Koko: 0.
    • Harjoitukset 1 (Koko: 0.
    Opettaja(t)

    Tia Windahl, Sannakaisa Marjamäki-Nieminen, Krista Katela

    Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

    Tavoitteet:
    Opiskelija osaa tutkia potilaan systemaattisesti ensiarvion ja täsmennetyn tilanarvion keinoin. (Dr ABC, ABCDEF-menetelmät)
    Toteuttaa ensihoidon työparityöskentelyä sovitun roolijaon mukaisesti
    Opiskelija osaa käyttää ensihoidon tutkimusvälineitä tarkoituksenmukaisesti ja turvallisesti
    Opiskelija osaa kohdentaa tutkimuksensa potilaan valittaman oireen tai löydöksen mukaan
    Ymmärtää haastattelun ja tutkimusten avulla saatujen tietojen vaikutuksen potilaan tilaan ja ehdottaa oireiden ja löydösten perusteella oikeaa työdiagnoosia
    Opiskelija osaa määrittää potilaalle NEWS/PHEWS-pisteet löydösten perusteella
    Opiskelija toteuttaa toimiessaan ei-teknisiä menetelmiä (kommunikointi, muistisäännöt ja tarkistuslistat) ja ymmärtää niiden merkityksen potilas- ja työturvallisuudelle
    Opiskelija osaa tulkita EKG:a systemaattisesti, sekä tunnistaa siitä henkeä uhkaavat rytmihäiriöt ja hapenpuutteen

    Koulutusohjelma(t)

    Ensihoitajakoulutus

    Virtuaaliosuus

    4 op

    Arviointiasteikko

    1-5

    Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

    Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Moodle-kotitentti suoritetaan kurssin päättymiseen mennessä tai erikseen siihen kurssilla ilmoitettavana aikana. Näyttökoe on mahdollista uusia seuraavan toteutuksen mukana.

    Ajoitus ja läsnäolo

    Harjoitustunneille valmistaudutaan erilaisten välitehtävien avulla. Harjoitustunneille osallistuminen edellyttää välitehtävän palauttamista ennen harjoitustuntien alkua. Palautuksia seurataan Moodlen etenemisen seuranta-työkalun avulla. Näyttökoepäivä toteutetaan pareittain erikseen suunniteltavan aikataulun mukaan. Moodle-kotitentin voi suorittaa kurssin lopuksi itselleen sopivana ajankohtana

    Oppimisympäristö

    Moodle ZOOM Skills-harjoitukset ja näyttökoe Lahden kampuksella

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    5 op = 135 opiskelijan työtuntia Kontaktiopetus noin 20 tuntia Itsenäinen opiskelu noin 115 tuntia

    Sisältö

    Ensiarvio ja täsmennetty tilannearvio Haastattelu ja kirjaaminen Eri oireiden mukainen potilaan kohdennettu tutkiminen Erityispotilasryhmien tutkiminen EKG:n tulkinta (perusteet)

    Arviointikriteerit
    Hylätty (0)

    Opiskelija ei kykene johdonmukaiseen potilaan kohtaamiseen ensihoitotilanteessa. Ensiarvion ja tarkennetun tilanarvion tekeminen ei toteudu. Haastatteluun ja tutkimuksiin liittyvät asiat jäävät puutteellisiksi. Työdiagnoosi jää epäselväksi. Tarvittavan hoitoteknologian käyttö on haparoivaa. Suoriutuu tehtävästä voimakkaasti työpariin tukeutuen. Päätöksenteko ja/tai johtaminen on epävarmaa. Opiskelija ei käytä tarkistuslistoja. EKG:n tulkitseminen ei onnistu.

    Arviointikriteerit - taso 1

    Opiskelija kykenee melko johdonmukaiseen potilaan kohtaamiseen ensihoitotilanteessa. Ensiarvion ja tarkennetun tilanarvion tekeminen toteutuvat vain osittain. Haastatteluun ja tutkimuksiin liittyvät asiat jäävät paikoitellen puutteellisiksi. Työdiagnoosi jää osittain epäselväksi. Tarvittavan hoitoteknologian käyttö on melko turvallista. Päätöksenteko ja/tai johtaminen on ajoittain epävarmaa. Käyttää joitakin tarkastuslistoja. Ei-teknisten taitojen hyödyntäminen on vain satunnaista. Tunnistaa EKG:stä sinusrytmin ja hengenvaaralliset rytmihäiriöt.

    Arviointikriteerit - taso 3

    Opiskelija osaa kohdata potilaan johdonmukaisesti ensihoitotilanteessa ja tehdä oikein ensiarvion. Tiedonkeruu ja anamneesin tekeminen onnistuvat opetetulla tavalla potilasta haastattelemalla. Tarkennettuun tilanarvioon tarvittava tutkiminen on loogista. Hoitoteknologian käyttö onnistuu turvallisesti. Opiskelija kykenee tekemään itsenäisiä päätöksiä ja johtamaan muita. Opiskelija käyttää hoitotilanteessa potilasturvallisen työskentelyn edellyttämiä ei-teknisiä taitoja. Opiskelija käyttää toiminnassaan varmentavia muistisääntöjä ja tarkistuslistoja. Tunnistaa EKG:stä tavallisimmat rytmihäiriöt sekä hapenpuutteen merkit.

    Arviointikriteerit - taso 5

    Opiskelija osaa kohdata potilaan ensihoitotilanteessa varmoin ottein ja tehdä potilaan ensiarvion oikein. Tiedonkeruussa ja anamneesin tekemissä opiskelija etenee luontevasti ja johdonmukaisesti. Opiskelija osaa tutkia potilaan kattavasti ja analysoida kriittisesti hankkimiaan tietoja. Hoitoteknologian käyttö on sujuvaa ja turvallista. Tilanteeseen liittyvä kommunikointi on selkeää, kohdistettua ja varmistettua. Johtaminen ja päätöksenteko on varmaa. Opiskelija hyödyntää toiminnassaan varmentavia muistisääntöjä ja tarkistuslistoja. Tunnistaa EKG:stä monipuolisesti erilaisia rytmihäiriöitä, iskemia- ja infarktimuutoksia