Ikääntyneiden toimintakyvyn edistäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00CA35-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.07.2021 - 05.09.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 16.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Sirpa Silaste
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 1 Harjoitukset 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Opintokäynti/ekskursio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIFYS20SFysioterapeuttikoulutus 20S Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
- Harjoitukset 1
- Harjoitukset 2
- Harjoitukset 1 Harjoitukset 2
- Opintokäynti/ekskursio
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata ikääntymisen ilmiönä ja sen mukanaan tuomat liikkumis- ja toimintakyvyn muutokset
- kuvata ja soveltaa toimintakykyä tukevia fysioterapeuttisia menetelmiä
- toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä ja toimia yhteistyössä asiakkaan lähipiirin kanssa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Verkkoluennot, harjoitukset, asiantuntijavierailut, messuvierailu.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso alkaa itsenäisellä verkko-opiskelulla " Ikääntymismuutokset ja patologiset prosessit" 1 op ajanjaksolla 10.6.-30.9. ja osaaminen todennetaan verkkotentillä.
Kontaktiopetus alkaa viikolla 42 ja päättyy viikolla 49.
Harjoitustunnilla läsnäolovalvoite.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Salminen & Karvinen (toim) 2016. Testaus tavaksi - tapoja testaukseen. Iäkkäiden liikkumiskyvyn arviointi. https://www.ikainstituutti.fi/content/uploads/2017/01/testaus_tavaksi_netti.pdf
Salminen & Karvinen (toim) 2007. Voimaa ja varmuutta itsenäiseen elämään. Iäkkäiden voima- ja tasapainoharjoittelu. https://www.ikainstituutti.fi/content/uploads/2017/01/Voimaa-ja-varmuutta-netti.pdf
Jyväkorpi, Havas, Urtamo & Karvinen. 2014. Ikäihmisten liikunta ja ravitsemus. Opas ohjaustyöhön. https://www.ikainstituutti.fi/content/uploads/2017/01/LIIKUNTA_JA_RAVITSEMUS_VALMIS.pdf
Pajala. 2016. Iäkkäiden kaatumisten ehkäisy. Ikinäopas. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/79998/THL_Opas_16_verkko.pdf?sequence=1
Moodle-pohjalla oleva materiaali
Lääketieteenosuus Oppiportissa (Geriatria -kirja)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vastaava osaaminen korkeakoulusta.
Työelämäyhteistyö
Työelämävierailuja lähiopetuksessa.
Uusintamahdollisuudet
Verkkotentti omavalintaiseen aikaan 30.9 mennessä.
Osaamisen näyttökoe viikolla 49.
Oppimisympäristö
Verkkoluennot, harjoitukset kampuksella, tehtävät omavalintaisessa ympäristössä. Messuvierailu 29.10.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkko-osio 1 op omavalintaiseen aikaan välillä 1.6-30.9.
Kontaktiopetus 33 t
Messuvierailu 8 t
Tehtävät
Opiskelijan työ 135 t.
Sisältö
Ikääntymismuutokset ja patologiset prosessit; Ikääntyneen toimintakyvyn arviointi ja kuvaaminen; Ikääntyneiden kaatumistapaturmat ja niiden ehkäisy; Muistisairaan ohjaaminen ja kuntoutus; Ikääntyneiden toimintakyvyn harjoittaminen; Teknologia ikääntyneiden kuntoutuksessa; Ikääntyneen palveluohjaus ja neuvonta.
Verkkotyöskentely
Verkkotentti
Verkkoluennot
Harjoitukset kampuksella
Oppimistehtävät
Osaamisen näyttökoe.
Messuvierailu
Arviointimenetelmät
Verkkotentti ikääntymismuutoksista ja patologisista prosesseista (1-5),
Tehtävät hyväksytty-täydennettävä
Osaamisen näyttökoe (1-5)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Taso 1:
Opiskelija osaa toteuttaa ohjatusti toimintakyvyn arvioinnin ja osaa laatia toimintakykyä tukevan suunnitelman asiakkaalle. Opiskelija osaa hakea suunnitelmaa tukevaa tutkimustietoa.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Taso 3:
Opiskelija osaa toteuttaa itsenäisesti toimintakyvyn arvioinnin ja osaa laatia asiakaslähtöisen toimintakykyä tukevan suunnitelman asiakkaalle. Opiskelija osaa hakea monipuolisesti suunnitelmaa tukevaa tutkimustietoa.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Taso 5:
Opiskelija osaa toteuttaa itsenäisesti laaja-alaisen toimintakyvyn eri osa-alueet huomioivan arvioinnin ja osaa laatia asiakaslähtöisen asiakkaan ympäristön huomioivan toimintakykyä tukevan suunnitelman. Opiskelija osaa hakea ja soveltaa monipuolisesti suunnitelmaa tukevaa tutkimustietoa.