Ikääntyneiden toimintakyvyn edistäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00CA35-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.07.2021 - 05.09.2021
Ajoitus
18.10.2021 - 10.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Outi Pöyhönen
- Sirpa Silaste
- Suvi Ollikainen
Opetusryhmät
- Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Itsenäinen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRFYS20SFysioterapeuttikoulutus 20S Lappeenranta
Pienryhmät
- Info
- Näyttö
- Verkkoluento
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
- Harjoitukset
- Itsenäinen
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata ikääntymisen ilmiönä ja sen mukanaan tuomat liikkumis- ja toimintakyvyn muutokset
- kuvata ja soveltaa toimintakykyä tukevia fysioterapeuttisia menetelmiä
- toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä ja toimia yhteistyössä asiakkaan lähipiirin kanssa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Lähi- ja verkko-opetus. Opetusmenetelminä mm. Zoom- tapaamiset, harjoitustunnit kampuksella ja työpajat hybridimallin mukaisesti.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson oppimistapahtumat ajoittuvat aikavälille 18.10.-9.12.2021.
Lääketieteen osuus ajoittuu aikavälille 1.6.-30.9.2021.
Oppimistapahtumat näkyvät opintojakson Moodle- pohjalla.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Salminen & Karvinen (toim) 2016. Testaus tavaksi - tapoja testaukseen. Iäkkäiden liikkumiskyvyn arviointi. https://www.ikainstituutti.fi/content/uploads/2017/01/testaus_tavaksi_netti.pdf
Salminen & Karvinen (toim) 2007. Voimaa ja varmuutta itsenäiseen elämään. Iäkkäiden voima- ja tasapainoharjoittelu. https://www.ikainstituutti.fi/content/uploads/2017/01/Voimaa-ja-varmuutta-netti.pdf
Jyväkorpi, Havas, Urtamo & Karvinen. 2014. Ikäihmisten liikunta ja ravitsemus. Opas ohjaustyöhön. https://www.ikainstituutti.fi/content/uploads/2017/01/LIIKUNTA_JA_RAVITSEMUS_VALMIS.pdf
Pajala. 2016. Iäkkäiden kaatumisten ehkäisy. Ikinäopas. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/79998/THL_Opas_16_verkko.pdf?sequence=1
Moodle-pohjalla oleva materiaali
Lääketieteenosuus Oppiportissa (Geriatria)
Työelämäyhteistyö
Ikääntyneen palveluohjaus- ja ikääntyneen etäkuntoutusteemat yhteistyössä työelämän kanssa.
Uusintamahdollisuudet
Hylätyn tentin uusimisesta sovitaan opettajan kanssa.
Oppimisympäristö
Lappeenrannan kampus ja verkkoympäristö.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähi- ja verkko-opiskelu (sis. ennakko- ja oppimistehtävät).
Lääketieteen-osuus (1 op): Moodle-tentti. Tenttimateriaali ilmoitetaan opintojakson Moodle-pohjalla.
Sisältö
Ikääntymismuutokset ja patologiset prosessit
Ikääntyneen toimintakyvyn arviointi ja kuvaaminen
Ikääntyneiden kaatumistapaturmat ja niiden ehkäisy
Muistisairaan ohjaaminen ja kuntoutus
Ikääntyneiden toimintakyvyn harjoittaminen
Teknologia ikääntyneiden kuntoutuksessa
Ikääntyneen palveluohjaus ja neuvonta
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Eri ikäinen ihminen
Arviointimenetelmät
Opintojakson arvosana muodostuu lääketieteenosuuden tentin ja näytön arvosanojen painotetusta keskiarvosta.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opintojakson suoritteet puuttuvat (tentti, näyttö, ennakko- ja oppimistehtävät).
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa toteuttaa ohjatusti toimintakyvyn arvioinnin ja osaa laatia toimintakykyä tukevan suunnitelman asiakkaalle. Opiskelija osaa hakea suunnitelmaa tukevaa tutkimustietoa.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa toteuttaa itsenäisesti toimintakyvyn arvioinnin ja osaa laatia asiakaslähtöisen toimintakykyä tukevan suunnitelman asiakkaalle. Opiskelija osaa hakea monipuolisesti suunnitelmaa tukevaa tutkimustietoa.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa toteuttaa itsenäisesti laaja-alaisen toimintakyvyn eri osa-alueet huomioivan arvioinnin ja osaa laatia asiakaslähtöisen asiakkaan ympäristön huomioivan toimintakykyä tukevan suunnitelman. Opiskelija osaa hakea ja soveltaa monipuolisesti suunnitelmaa tukevaa tutkimustietoa.