Siirry suoraan sisältöön

Eri ikäinen ihminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00CA27-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.07.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 40

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Milla Reponen
  • Suvi Ollikainen

Opetusryhmät

  • Info 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Opintokäynti/ekskursio 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRFYS21K
    Fysioterapeuttikoulutus 21K Lappeenranta

Pienryhmät

  • Info 1
  • Verkkoluento 1
  • Opintokäynti/ekskursio 1
  • Seminaari 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata ihmisen fyysisen, sosiaalisen ja kognitiivisen kasvun ja kehityksen vaiheet eri ikäkausina ja niissä tapahtuvat muutokset
- soveltaa tietoa ja arvioida eri ikäisten suorituksia ja osallistumista (sisältää päivittäisten toimien apuvälineet, asunnonmuutostyöt ja esteettömyyden sekä saavutettavuuden) ICF-luokitusta hyödyntäen
- kohdata ja ohjata eri ikäisiä ihmisiä ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähi- ja verkko-opetus, yksilö- ja ryhmätyöskentely sekä työelämässä tapahtuva harjoittelu. Opintojaksolla harjoitellaan työelämässä toimimista erilaisissa työelämän havainnointi- vuorovaikutus- ja ohjaustilanteissa.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojaksolla on sekä itsenäistä että ohjattua opiskelua. Orientaatiotunnilla sekä työelämäharjoittelussa (sekä harjoitteluun liittyvillä oppitunneilla) läsnäolovelvollisuus.

Opintojakso toteutuu aikavälillä 23.8.-30.9.2021.
Opintojakson intensiiviharjoitteluviikot työelämässä viikoilla 36-37.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodle -pohjalla kuvattu materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö

Opintojakso toteutetaan tiiviissä yhteistyössä työelämän kanssa. Opiskelija harjoittelee asiakkaan kohtaamista, vuorovaikutusta ja ohjaustaitoja eri ikäisten ihmisten kanssa (lapset, työikäiset, ikääntyneet).

Uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Oppimisympäristö

Opintojakso toteutuu Lappeenrannan kampuksella, työelämässä Etelä-Karjalan alueella sekä verkossa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso (yhteensä 5op) sisältää opiskelijan työtä yhteensä 135h.

Sisältö

Ihmisen elämänkaari
Kehityspsykologia
Toimintakyky ja ICF sen kuvaajana.
Ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus, kodin toimivuus sekä apuvälineet toimintakyvyn tukijoina.
Kohtaaminen ja vuorovaikutus ohjaustilanteessa.

Arviointimenetelmät

Jatkuva arviointi ja itsearviointi läpi opintojakson.

Arvioitava tehtävä (1-5): Reflektoiva essee

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelijan osaaminen ei täytä tason 1 arviointikriteereitä.

Opiskelija ei osallistu intensiiviviikkojen harjoitteluun, opintojakson tehtäviä ei ole palautettu.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa luokitella ihmisen eri ikäkausiin liittyviä kehitysvaiheita ja niissä tapahtuvia muutoksia. Opiskelija tunnistaa ja nimeää toimintakykyvyn kuvaamiseen liittyviä tekijöitä, mutta niiden vuorovaikutussuhteiden kuvaaminen ja ymmärtäminen on vähäistä. Opiskelija tunnistaa keskeisten ympäristötekijöiden, kuten esteettömyyden, kodin turvallisuuden ja apuvälineiden vaikutuksen eri ikäisen ihmisen suorituksiin ja osallistumiseen. Opiskelija on tietoinen vuorovaikutuksen ja ohjausosaamisen perusteista. Opiskelija osallistuu opetukseen ja ryhmätoimintaan sekä pystyy rajoittuneesti arvioimaan toimintaansa ja kehittymistään opintojaksolla.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa arvioida ja eritellä ihmisen eri ikäkausiin liittyviä kehitysvaiheita ja niissä tapahtuvia muutoksia. Opiskelija osaa kuvata ja perustella havaintojaan eri ikäisten ihmisten toimintakyvystä erilaisissa toimintaympäristöissä, mutta johtopäätösten ja vuorovaikutussuhteiden ymmärtäminen on vielä osittain epävarmaa. Opiskelija ymmärtää ympäristötekijöiden, kuten esteettömyys, saavutettavuus, kodin turvallisuus, apuvälineet yhteyden eri ikäisen ihmisen toimintakykyyn. Opiskelija osaa käyttää erilaisia vuorovaikutus- ja ohjauskeinoja harjoittelutilanteissa. Kokonaisvaltainen näkemys ihmisen eri ikäkausiin liittyvistä tekijöistä, itsenäisten johtopäätösten tekeminen opintojakson tietoperustaa hyväksi käyttäen on vielä haasteellista. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja ryhmätoimintaan sekä osaa arvioida omaa toimintaansa ja kehitystään opintojaksolla.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa yksityiskohtaisesti arvioida ja eritellä ihmisen eri ikäkausiin liittyviä kehitysvaiheita ja niissä tapahtuvia muutoksia perustaen näkemyksensä kehityspsykologian teorioihin. Opiskelija osaa kuvata laaja-alaisesti havaintojaan eri ikäisten ihmisten toimintakyvystä erilaisissa toimintaympäristöissä. Opiskelija ymmärtää ja osaa arvioida ympäristötekijöiden merkitystä eri ikäisen ihmisen toimintakyvylle. Opiskelija osaa käyttää monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisia vuorovaikutus- ja ohjausmenetelmiä harjoittelutilanteissa. Opiskelijalla on kokonaisvaltainen näkemys ihmisen eri ikäkausiin liittyvistä tekijöistä ja hän tekee itsenäisesti johtopäätöksiä käyttäen opintojakson tietoperustaa jäsentyneesti eri aihealueiden suhteen. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja ryhmätoimintaan sekä osaa arvioida ja eritellä omaa toimintaansa ja kehitystään opintojaksolla.