Siirry suoraan sisältöön

Liikkumisen biomekaniikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00CA26-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.11.2020 - 10.01.2021

Ajoitus

01.02.2021 - 04.05.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 35

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Kari Kauranen
  • ST_Opettaja_FYTI_01 Virtuaaliopettaja
  • Sanna Spets

Opetusryhmät

  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Näyttö 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Näyttö 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRFYS21K
    Fysioterapeuttikoulutus 21K Lappeenranta

Pienryhmät

  • Verkkoluento
  • Harjoitus R 1
  • Harjoitus R 2
  • Tentti
  • Näyttö 1
  • Näyttö 2

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää hermolihasjärjestelmän rakenteen ja toiminnan liikkeen aloittamisen ja ohjauksen sekä siitä saatavan palautteen osalta
- käyttää erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja ja biomekaanisia mittausvälineitä sekä tulkita ja soveltaa niiden antamia tuloksia fysioterapian suunnittelussa
- arvioida siirtymisen avun tarvetta sekä ohjata turvallisissa siirtymisissä
- arvioida liikkumisen apuvälineiden tarvetta ja valita asiakkaalle oikeat apuvälineet sekä ohjata niiden käytön asiakkaalle ja hänen lähipiirilleen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähiopetus zoomissa tai kampuksella, verkkoluennot, harjoitukset ja demot, harjoitustyöt, verkkotehtävät, kirjallinen tentti

Siirtymisen avustamisen osuus alkaa ennakko-opiskelulla verkossa ja ennakkotehtävällä.

Ajoitus ja läsnäolo

Harjoitustunneilla ja demoissa läsnäolo 100%.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

1. Moodlessa ja tunneilla jaettava materiaali

2. Biomekaniikka: Kauranen Kari & Nurkka Niina. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellisen seuran julkaisu nro 166.

3. Työterveyslaitoksen verkkosivut tttl.fi

4. Tamminen-Peter, L. & Wickström, G. 2018. Potilassiirrot – Taitava avustaja aktivoi ja auttaa. Työterveyslaitos. Vuoden 2013 painos saatavissa pdf-versiona

5. ErgoBank -verkkosivusto

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vastaava tieto AHOToitavissa muista korkeakouluopinnoista.

Työelämäyhteistyö

Ei ole

Uusintamahdollisuudet

Kirjallinen tentti viikolla 14, kaksi uusinta kertaa, (touko- ja kesäkuun 2021 yleiset uusintatenttipäivät)
Siirtonäyttö vko 14

Oppimisympäristö

Biomekaniikan laboratorio, liikuntasali, perushoidon harjoitusluokka, zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h opiskelijan työtä, josta läsnäoloa 36 h ja itsenäistä opiskelua 99 h.
Paikalla olo jakautuu: 2 h aloitusluento, 30 h demoja ja harjoituksia, 2 h avustus- ja siirtonäyttö ja 2 h teoriakoe.

Sisältö

-Voima ja voiman momentti, antropometria, tukielimistön biomekaniikka, keskushermosto lihastoiminnan ohjaajana, lihasvoima ja sen kehittyminen, lihasmekaniikka, lihasvoiman mittaus, elektromyografia, liikkeenanalysointi, kävelyn analysointi, tasapainon analysointi, silmä-käsi-koordinaation analysointi.

-Asiakkaan ja avustajan voimavarojen arviointi ja tunnistaminen siirtymisen avustamisen eri tilanteissa. Vuorovaikutus, ohjausosaaminen ja avustamisen erilaiset tekniikat. Ympäristön ja apuvälineiden hyödyntäminen.

-Liikkumisen apuvälineen tarpeen arviointi, apuvälineen valinta, käytön opetus ja seuranta. Asiakkaan ja hänen lähipiirinsä ohjaaminen.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei ole.

Arviointimenetelmät

Harjoituksiin ja demoihin osallistuminen, itse- ja vertaisarviointi, jatkuva näyttö harjoitustunneilla.
Hyväksytyt tehtävät, opettaja-arviointi
Kirjallinen tentti suoritettu hyväksytysti, opettaja-arviointi

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta tasolla 1 kuvattua osaamista.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

1

Opiskelija osaa selittää hermolihasjärjestelmän rakenteen ja toiminnan pääpiirteittäin niiden mekanismien osalta, jotka liittyvät liikkeen syntymiseen, ohjaukseen ja integrointiin. Opiskelija tietää, millaisia mahdollisia biomekaanisia mittausmenetelmiä on olemassa asiakkaan erilaisten fyysisten ongelmien selvittämiseen. Opiskelija osaa nimetä ja tunnistaa erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja avustetusti ja johdatellusti.

Liikkumisen apuvälineiden valinta on turvallista. Opiskelija tunnistaa oman kokemattomuutensa rajat apuvälineen käytössä ja opastuksessa ja osaa hakea lisäohjausta. Opiskelija tietää potilaan siirtymisen avustamisen tekniikoita ja ergonomiseen työskentelyyn vaikuttavia tekijöitä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

3

Opiskelija osaa selittää liikkeen syntymiseen, ohjaukseen ja integrointiin liittyvän hermolihasjärjestelmän rakenteen, mutta osatekijöiden integroinnissa toisiinsa on puutteita. Opiskelija osaa valita itsenäisesti biomekaanisen mittausmenetelmän asiakkaan erilaisten fyysisten ongelmien selvittämiseen, mutta valinnat ovat perustelemattomia tai opiskelijalla on vaikeuksia perustella valintojaan. Opiskelija osaa nimetä ja tunnistaa erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja itsenäisesti, mutta tulosten tulkinta ja niiden integrointi käytäntöön vaatii avustusta ja ohjausta.

Liikkumisen apuvälineiden valinta ja käyttö on turvallista sekä opastus asianmukaista.
Opiskelija osaa avustaa asiakasta siirtymään asiakkaan toimintakyvyn mukaan sekä hallitsee asiakkaan liikkumisen tukemisen perusteet. Opiskelija esittää omia ajatuksiaan siirtymisen avustamisen ergonomian parantamiseksi.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

5

Opiskelija osaa selittää hermolihasjärjestelmän rakenteen ja toiminnan loogisesti, yksityiskohtaisesti ja kokonaisuuden hahmottaen niiden mekanismien osalta, jotka liittyvät liikkeen syntymiseen, ohjaukseen ja integrointiin. Opiskelija osaa valita itsenäisesti ja perustellusti optimaalisimman biomekaanisen mittausmenetelmän asiakkaan erilaisten fyysisten ongelmien selvittämiseen. Opiskelija osaa nimetä, tunnistaa ja analysoida erilaisia liikkeen ja liikkumisen analysointikeinoja itsenäisesti, sujuvasti ja eri tietolähteitä integroiden.

Liikkumisen apuvälineiden valinta, käyttö ja opastus ovat turvallisia, perusteltuja ja johdonmukaisia. Opiskelija osaa valita asiakkaan siirtymisen avustamisen tavan asiakkaan toimintakyvyn mukaan sekä soveltaa erilaisia tapoja asiakkaan liikkumisen tukemiseksi. Opiskelija pyrkii aktiivisesti sisäistämään kuntouttavan ja ergonomisen työtavan.