Pehmytkudosten arviointi ja manuaalinen käsittely (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00CA23-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.07.2021 - 05.09.2021
Ajoitus
30.08.2021 - 10.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Elina Herttuainen
- Sari Soutukorva
Opetusryhmät
- Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset koko ryhmä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Itsenäinen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRFYS21SFysioterapeuttikoulutus 21S Lappeenranta
Pienryhmät
- Info
- Verkkoluento
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
- Harjoitukset koko ryhmä
- Tentti
- Itsenäinen
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- haastatella asiakasta sekä havainnoida, palpoida ja mitata lihasten ja nivelten toimintaa
- selittää ja tunnistaa manuaalisen terapian ja termisten hoitojen vaikutukset sekä indikaatiot ja kontraindikaatiot
- hyödyntää manuaalisen terapian perusotteita
- käyttää tarkoituksenmukaisesti ja ergonomisesti manuaalista terapiaa ja termisiä hoitoja osana fysioterapiaa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Harjoitustunnit ja verkko-opetus. Asiakastapaamiset.
Ajoitus ja läsnäolo
Tammi-huhtikuu 2021.
Opiskelijan läsnäolovelvollisuus 80% lähi- ja verkko-opetuksesta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
1. Clarkson, H.M. Musculoskeletal assessment: joint range of motion and manual muscle strength. 2 nd ed. Philadelphia. 2013. Lippincott Williams & Wilkins
2. Kauranen, K., Fysioterapeutin käsikirja 2017. SanomaPro.
3. Luomajoki, H., Liikkeen ja liikekontrollin häiriöt 2018. VK-Kustannus Oy.
4. Magee, J. Orthopedic Physical Assessment 2014, Saunders. Canada
5. Sandström, M., Ahonen, J.. Liikkuva ihminen - aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. 2011. VK-Kustannus Oy
6. Opintojakson Moodle-pohjalla mainittu materiaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei muita suoritusmahdollisuuksia. Mahdollisuus hyväksilukuun hierojan ammattitutkinnolla tai muulla manuaalisen terapian osaamisella soveltuvin osin. AHOT -prosessi hoidetaan henkilökohtaisesti vastaavan opettajan kanssa.
Työelämäyhteistyö
Asiakastapaamiset; tarkemmat ohjeet Moodle-pohjalla.
Uusintamahdollisuudet
Teoria- ja käytännön tentit sekä asiakasraportti.
Uusintatentti sovitaan tarvittaessa opintojakson opettajan kanssa.
Oppimisympäristö
Lappeenrannan kampus, verkkoympäristö, asiakastapaamiset
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä 135h, josta lähitunteja 66h ja ja itsenäistä opiskelua 69h.
Sisältö
Sisältöteemat:
- Mittauksen laatuvaatimukset
- Haastattelu tutkimusmenetelmänä
- Asennon ja ryhdin tutkiminen
- Toiminnalliset testit ja inspektio liikkeessä
- Nivelten liikelaajuuksien mittaus, lihaskireyksien arviointi, manuaalinen lihastestaus (Vartalo/ranka, alaraaja, yläraaja), alaraajojen pituuserojen arviointi
- Pehmytkudoskäsittelyn prosessi ja tapahtuma
- Pehmytkudoskäsittelyn otteet, kontraindikaatiot ja indikaatiot
- Pehmytkudoskäsittelyt: selkä, niska-hartiaseutu, yläraaja, alaraaja
- Pintalämpö- ja kylmähoidot
- Asiakastapaamiset ja niiden raportointi
- Itsenäinen teorian verkko-opiskelu
- Omatoiminen harjoittelu
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Tuki- ja liikuntaelimistön anatomian opinnot oltava käynnissä samanaikaisesti.
Arviointimenetelmät
Osaamista selvitetään erilaisin oppimistehtävin. Opintojakson lopussa teoria- ja käytännöntentit.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä ja tenttejä.
Opiskeljan osaaminen ei täytä tason 1 arviointikriteereitä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija tietää fysioterapeuttisen tutkimisen menetelmien monimuotoisuuden (haastattelu, havainnointi, palpointi, mittaaminen) ja osaa tutkia asiakkaan asentoa ja liikkeitä soveltaen joitain em. tutkimisen menetelmiä. Hän tarvitsee usein opettajan ja muiden opiskelijoiden tukea käyttäessään nivelten toiminnan arvioimisessa tarvittavia mittausvälineitä sekä lihasvoiman ja lihaskireyksien arvioimiseen käytettäviä tutkimismenetelmiä. Mittauksen luotettavuudessa ja mittausten tuloksista tehdyissä johtopäätöksissä on puutteita. Opiskelija ymmärtää tutkimustulosten dokumentoinnin tärkeyden, mutta hänen kirjaamisessaan on puutteita.
Opiskelija osaa kertoa hieronnan ja termisten hoitojen vaikutuksia sekä tietää niiden tärkeimmät indikaatiot ja kontraindikaatiot. Hän kykenee suunnittelemaan asiakkaalle terapian, mutta asiakkaan huomioiminen terapian suunnittelussa on puutteellista. Opiskelija osaa soveltaa klassisen hieronnan perusotteita. Työskentelyn eteneminen ei ole vielä loogista ja sujuvaa. Opiskelijaa täytyy muistuttaa hyvän työergonomian ja –hygienian toteuttamisesta. Hän osaa toimia asiakastilanteessa, mutta hänen huomionsa keskittyy kuitenkin pääasiassa omaan toimintaan.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää fysioterapeuttisen tutkimisen menetelmien monimuotoisuuden (haastattelu, havainnointi, palpointi, mittaaminen) ja osaa tutkia asiakkaan asentoa ja liikkeitä soveltaen em. tutkimisen menetelmiä. Hän toimii yleensä opintojaksolla esitettyjen käytäntöjen mukaisesti. Hän osaa käyttää nivelten toiminnan arvioimisessa tarvittavia mittausvälineitä sekä lihasvoiman ja lihaskireyksien arvioimiseen käytettäviä tutkimismenetelmiä, mutta mittauksen luotettavuudessa ja mittausten tuloksista tehdyissä johtopäätöksissä on puutteita. Opiskelija ymmärtää tutkimustulostensa dokumentoinnin tärkeyden ja osaa kirjata kyseiset tiedot pääosin luotettavasti.
Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää sekä hieronnan että termisten hoitojen fysiologiset ja psykologiset vaikutukset sekä indikaatiot ja kontraindikaatiot opiskeluvaiheensa mahdollistamalla tasolla. Opiskelija kykenee itsenäisesti tietojensa perusteella suunnittelemaan asiakkaalle turvallisen terapian ja hän ottaa huomioon myös asiakkaan toiveita. Hän osaa palpoiden tunnistaa pehmytkudosten tilaa ja soveltaa klassisen hieronnan perusotteita kyeten samalla arvioimaan käsittelyjen vaikutusta pehmytkudoksiin. Opiskelija toteuttaa työskennellessään pääsääntöisesti hyvän työergonomian ja –hygienian periaatteita. Hän osaa toimia luontevasti asiakastilanteessa.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää fysioterapeuttisen tutkimisen menetelmien monimuotoisuuden (haastattelu, havainnointi, palpointi, mittaaminen) ja osaa tutkia asiakkaan asentoa ja liikkeitä soveltaen kaikkia em. tutkimisen menetelmiä opintojaksolla esitettyjen käytäntöjen mukaisesti. Hän osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti ja luotettavasti nivelten toiminnan arvioimisessa tarvittavia mittausvälineitä sekä lihasvoiman ja lihaskireyksien arvioimiseen käytettäviä tutkimismenetelmiä sekä tehdä oikeita johtopäätöksiä mittausten tuloksista.Opiskelija ymmärtää tutkimistulostensa dokumentoinnin tärkeyden ja osaa kirjata kyseiset tiedot luotettavasti.
Opiskelija ymmärtää ja osaa perustella sekä hieronnan että termisten hoitojen fysiologiset ja psykologiset vaikutukset sekä indikaatiot ja kontraindikaatiot opiskeluvaiheensa mahdollistamalla tasolla. Opiskelija kykenee itsenäisesti tietojensa perusteella, asiakkaan tavoitteen huomioiden, suunnittelemaan asiakkaalle turvallisen ja tehokkaan terapian. Hän osaa palpoiden tunnistaa pehmytkudosten tilan ja soveltaa käytännössä monipuolisesti ja sujuvasti klassisen hieronnan perusotteita kyeten samalla arvioimaan käsittelyjen vaikutusta pehmytkudoksiin. Opiskelija toteuttaa työskennellessään hyvän työergonomian ja –hygienian periaatteita sujuvasti. Hän osaa toimia asiantuntevasti asiakastilanteessa