Marjut Louhelainen
Marjut Louhelainen
Kelo,S., Launiemi, H., Takaluoma, M. & Tiittanen, H. 2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. Hallikainen, M.,Immonen,A., Pihlakari,P. & Mönkäre, R. 2019. Muistisairaan hoito. Duodecim Oppiportti Kurssilla osoitetut Oppiportin verkkokurssit. Moodle sivustolla olevaan näyttöön perustuviin artikkeleihin opintojakson aiheiden teemoista. Tilvis R. 2016.Geriatria. Saatavissa e-kirjana Oppiportti (Duodecim)
Opintojakso koostuu gerontologisen hoitotyön osuudesta (4 op) sekä lääketieteen osuudesta, Geriatria, (1op). Opintojakso toteutuu 100 % verkossa. Opintojakso etenee verkossa neljän keskeisen teeman kautta. Jokaiseen teemaan liittyy pakollinen oppimistehtävä.Oppimistehtävät voi suorittaa omaan tahtiin, tietyn aikataulun puitteissa. Oppimistehtävät tulee suorittaa tietyssä järjestyksessä ja seuraava tehtävä avautuu vasta, kun edellinen tehtävä on suoritettu. Kaikki oppimistehtävät tulee olla suoritettuna ennen opintojakson lopussa suoritettavaa lopputenttiä. Opintojakson lopputentti on aikaansidottu, mutta suorituspaikka on vapaa. Geriatrian (1op) osuus suoritetaan Moodle oppimisympäristössä osana lääketieteiden opetusta. Tietotestit suoritettava hyväksytysti Moodlessa. Geriatrian osuuden vastuuopettajana toimii Marjut Louhelainen.
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien oppimistehtävien suoritusta hyväksytysti sekä opintojaksoon liittyvien tenttien suoritusta hyväksytysti. Opintojakson kokonaisarviointi muodostuu gerontologisen hoitotyön tentistä asteikolla 1-5 (painoarvo 100). Geriatrian tentin arviointi asteikolla hyväksytty/ hylätty.
Suomi
09.01.2023 - 26.02.2023
21.11.2022 - 08.01.2023
Ilmoittautuminen Pepissä https://peppi.lab.fi
Hyvinvointi (LAB)
Marjut Louhelainen, Sari Kokkonen, Miia Tyrisevä-Ryösö, Minna Humaloja
Suoritettuna ensimmäisen vuoden teoriaopinnot sekä vähintään kaksi harjoittelua. Eli kokonaisuudessaan hoitotyön opintoja vähintään noin 65 opintopistettä.
Ensihoitajakoulutus
Lappeenrannan kampus
1-5
Lähihoitajatutkinnolla ja lähihoitajakoulutukseen sisältyvillä harjoitteluilla ei ole mahdollista saada osaamisen tunnustamista. Osaamisen tunnistamista voi hakea lähihoitajakoulutuksen jälkeen saavutetulla gerontologisen hoitotyön osaamisella (> 5 vuoden työkokemus gerontologisesta hoitotyöstä tai vanhustyön erikoistumisopinnot). Toisen ammattikorkeakoulun tuottamat opintojaksot, mikäli niiden sisällöt vastaavat tämän opintojakson tavoitteita ja sisältöjä. Lisätietoja sari.kokkonen@lab.fi.
Opintojaksolle on integroitu hanketoimintaa. Tarkempi kuvaus hanketoiminnan toteutumisesta opintojakson alkaessa.
Tentit: Gerontologisen hoitotyön lopputentti. Katso aika lukujärjestyksestä. Lääketieteen, geriatrian osuus Moodlessa tietotesteinä. Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu gerontologisen hoitotyön lopputentistä (100%). Lääketieteen arviointi hyväksytty/hylätty. Tenttien uusinta: Tutkintosäännön mukaisesti, kaksi uusintakertaa. Uusintakäytänteet tarkemmin opintojakson johdantoluennolla. Lääketieteen tietotestit voi uusia tarpeen mukaan.
Opintojakso toteutuu 9.1.2023-26.2.2022 (7 vkoa) Opintojaksoon ei liity pakollista läsnäoloa. Gerontologisen hoitotyön lopputentti lukujärjestyksen mukaan. Tentin tekopaikka on vapaa. Geriatrian (lääketieteen) opinnot suoritettava yhtäaikaa Gerontologisen hoitotyön osaaminen -opintojakson kanssa itsenäisenä työskentelynä.
Opintojakson oppimisalustana toimii Moodle oppimisympäristö
Verkossa suoritettava opintojakso vaatii opiskelijalta itsenäistä perehtymistä Moodlessa olevaan materiaaliin ja teemaan liittyvien oppimistehtävien tekoon. Teemoja on neljä ja teemat ovat 0,5 - 1 op laajuisia. 5op opintojakso tarkoittaa 135h työmäärää, joka jakaantuu gerontologisen hoitotyön osioon 4 op (108h) ja lääketieteen osioon 1 op (27h).
Vanhuspalvelulaki Toimintakyvyn / hoidon tarpeen arviointi Kokonaisvaltaisen toimintakyvyn tukeminen Ikääntyneen ravitsemus- ja liikuntasuositus Ikääntyneen yksinäisyys, eristäytyneisyys Ikääntyneen ja omaisen osallisuus Kognitiivisen toimintakyvyn tukeminen Ikääntyneen äkillinen yleistilan lasku ja hoitajan näyttöön perustuva päätöksenteko Kokonaisvaltainen geriatrinen arviointi (ymmärrys) Lääkehoidon kokonaisarviointi Päihteiden käytön arviointi Kaatumisriskin arviointi Muistisairaan käyttäytymisen muutosten tunnistaminen, arviointi ja hoito Muistisairaan itsemääräämisoikeuden tukeminen ja sen rajoittaminen Kaltoinkohtelu Omaishoitajuus ja omaishoitajan tukeminen Geronteknologian mahdollisuudet toimintakyvyn tukemisessa Geronteknologian käyttöönoton tukeminen ja ohjaus Lääketiede: Geriatria
Suoritus on hylätty, mikäli jotain opintojaksoon kuuluvaa oppistehtävää ei ole suoritettu hyväksytysti / tai ei ole saanut hyväksyttyä suoritusta opintojaksoon liityvistä tenteistä.
Osaa - kuvata ikääntyneen toimintakykyä heikentäviä tekijöitä ja tietää miten ennaltaehkäistä niiden vaikutusta asiakkaan hyvinvointiin - kuvata kokonaisvaltaista geriatrista arviointia (CGA) asiakkaan hoidon tarpeen arvioinnissa ja hoidon toteutuksessa - kuvata muistisairauksiin liittyvät erityispiirteet hoidon suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa -kuvata teknologian käyttöä ikääntyneen hyvän elämänlaadun ja hoidon tukemisessa - nimetä keskeiset geriatriset sairaudet ja hoitolinjat
Osaa - arvioida pääpiirteittäin ikääntyneen toimintakykyä heikentäviä tekijöitä ja ennaltaehkäistä niiden vaikutusta asiakkaan hyvinvointiin - tehdä kokonaisvaltaista geriatrista arviointia (CGA) asiakkaan hoidon tarpeen arvioinnissa ja hoidon toteutuksessa - hyödyntää tietoa muistisairauksiin liittyvistä erityispiirteistä hoidon suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa - käyttää teknologiaa ikääntyneen hyvän elämänlaadun ja hoidon tukemisessa - tunnistaa keskeiset geriatriset sairaudet ja hoitolinjat
Osaa - arvioida kokonaisvaltaisesti ikääntyneen toimintakykyä heikentäviä tekijöitä ja ennaltaehkäistä niiden vaikutusta asiakkaan hyvinvointiin - tehdä kattavasti kokonaisvaltaista geriatrista arviointia (CGA) asiakkaan hoidon tarpeen arvioinnissa ja hoidon toteutuksessa - käyttää perustellusti muistisairauksiin liittyvät erityispiirteet hoidon suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa - suunnitella ja arvioida teknologian käyttöä ikääntyneen hyvän elämänlaadun ja hoidon tukemisessa - tietää keskeiset geriatriset sairaudet ja hoitolinjat